Reset Service Interval melding en wel/geen sjoemelsoftware update.

tk290766

Nieuw lid
Hallo allemaal,
ik ben nieuw hier op het forum, ik heb een Superb 1.6 TDI combi basismodel van okt 2014 met ongeveer 330.000 km op de teller. Ondanks deze kilometerstand rijdt de auto prima, en is ie vrij van mankementen.

Ik heb twee vragen:


Mijn garage is een zogenaamde "vrije garage" en heeft de laatste keer de service interval niet gereset. Nu heb ik op het forum al gezien hoe je bij de luxere modellen de service intervalmelding kan resetten, dus over de boordcomputer. (MFD)
Echter, mijn Superb heeft deze uitvoering van de boordcomputer niet, wel een simpelere versie.
1) Hoe kan ik die resetten? Info kan ik niet van deze simpele boordcomputer vinden.

2) ik heb inmiddels 2 brieven van Skoda NL ontvangen om maar zo snel mogelijk die software en hardware te vervangen. Maar als gezegd, ik ben super tevreden over de prestaties (het is maar een 1.6-je) en ook over het verbruik, gemiddeld 1:20. Waarom zou ik iets dat goed is, gaan veranderen. Kans op schade is alleen maar groter. Ben ik het verplicht? Ik lees behoorlijk wat VAG rijders met negatieve ervaringen na de update, en PON kennende, gaan ze hier niet erg coulant mee om. Waarom dus updaten? Wat is jullie mening?

Ben benieuwd, en alvast bedankt voor jullie antwoord
groeten, Ted
 
Goedenavond,

Ik heb voordat ik mijn huidige s2 combi kocht een Audi A3 1.6tdi uit 2011 met ook sjoemelsoftware gehad en ook de bekende brief ontvangen en net op dat moment dat ik een afspraak bij van udenhout in Eindhoven had gemaakt attendeerde mijn broer me op een uitzending van radar over dit onderwerp. Uiteindelijke vele klachten na de update van egr (prijzig) en nog meer problemen na het update waar pon zijn handen vanaf trok. Ik heb toen van udenhout gebeld en die deed in eerste instantie alsof ie niks van de uitzending van radar wist. Maar daarna was ik vrij om de afspraak te annuleren nadat ik vroeg om ook na bepaalde garantie te geven op bijvoorbeeld de egr maar dat ging niet gebeuren. Ik moest alleen komen om te tekenen dat ik van de update afzag. Daarbij heb ik ze duidelijk gemaakt dat hun de partij zijn die het probleem hebben veroorzaakt en niet ik als klant. Na 2 brieven heb ik uiteindelijk de Audi verkocht maar ik dacht er net als u over met kilometerstand tegen de 200000, nu rijd ie goed dus waarom zou ik met de informatie die ik nu weet het risico lopen dat ik problemen krijg na de update. Mij was al bij aankoop verteld dat het type motor 2 egr kleppen had dus ik begon al te rekenen. Uiteindelijk adviseer ik om gewoon te negeren en geen update te doen met die kilometerstand en geen garantie

Mvg Marco
 

tk290766

Nieuw lid
@Peter-036 , die site had ik al gevonden, echter de informatie over het resetten klopt niet, c.q. werkt niet. Ik heb het al uitgeprobeerd, in de display geeft ie aan dat over 900 km service moet plaatsvinden, en die melding krijg ik niet weg.

v.w.b. de software wissel: ik heb een brief gehad, daarna heeft de auto in okt 2017 nog een APK gehad, en kwam helemaal niets aan het licht, ik heb nog nagevraagd of men het bij de volgende APK zou gaan checken, maar dat gebeurt volgens hen niet. Dus: ik ben met je eens, als het niet verplicht is, ga ik ze niet laten updaten bij een goed werkende motor.
 

tk290766

Nieuw lid
@Peter-036 Misschien is het niet te meten, dat weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat er bij een APK keuring een notitie staat met de vraag of de software al is ge-update. En als dat niet is gedaan, dat dat eerst moet gebeuren.

En voor de reset, ik heb al behoorlijk zitten googlen, maar alleen de MFD manier van resetten gezien. Maar als gezegd, die is niet van toepassing.
 

tk290766

Nieuw lid
@Marco:) Je laatste regel slaat de spijker op zijn kop. Niet prutsen aan iets dat goed werkt. Duitsers hebben er een mooi woord voor uitgevonden : "Kaputt-reparieren". En ik heb nu een auto, die op top nog steeds 200 km/h haalt, een geweldige 1:20 loopt (niet bij 200 overigens), 1 liter olie per 30.000 km verbruikt, niet rookt of andere rare dingen doet, 330.000 km op zijn sloffen heeft gehaald met regelmatig een (beetje te) zwaar beladen aanhanger erachter....It would not get better.
 

hemi24

Forumguru
Wellicht dat iemand met VCDS het voor je kan resetten?
Tegenwoordig bestaat er een interval voor service én voor oliewissel...
 

tk290766

Nieuw lid
@hemi24 Melding is een afbeelding van een steeksleutel en daarnaast 900 km.
Als ik het contact inschakel met ingedrukte 0.0 knop, vertoond het display op een gegeven moment CAYC. Volgens mij de motorcode, maar welke knop ik daarna ook druk, het verandert niet.
Ik ken niet iemand met een VCDS.
 
Bovenaan Onderaan