Reservewiel Enyaq 85 met 20" velg (keuze hulp gezocht)

Kemmie

Senior Member
Ik ga deze zomer een rondreis doen in Zweden en Noorwegen met mijn Enyaq. Nu heb ik slechts een reparatie-set in mijn auto en heb liever een volwaardig reservewiel gezien het feit dat ik af en toe toch wel ver van de dichtstbijzijnde garage ben. Nu heb ik wel 20" met 235/50/R20 voor, 255/45/R20 achter.
Wat is dan beter een 20" velg met een 255 band of een 235 band. 2 reservewielen vind ik weer iets te gortig.
Ik heb nu een offerte van 300 euro voor een 20"velg met een all season 235/50/R20 (goedkoop merk) band.

Tees

Donateur
Is een thuiskomer niet veel praktischer? Zo'n 20" wiel neemt wel een enorme hoeveelheid ruimte in beslag...
Of zit je dusdanig ver van de bewoonde wereld af dat je in geval van een lekke band heel erg lang moet rijden? Scheelt trouwens wel dat je in Noorwegen en Zweden over het algemeen niet veel harder dan 80 kan rijden.

hemi24

Forumguru
Hahaha, haal voor de grap er eens zo’n wiel af en leg die eens in je kofferruimte, dan praten we dan wel weer verder of je dit wel wilt…

Of je laat banden met seal-technologie monteren, zaten ook om de ID.3; daar zat helemaal niks bij, ook geen nood-compressor.

Backpacker

Actief lid
Onder mijn Enyaq ligt ook een breedset met Seal banden, géén reservewiel en géén compressor oid. En ik heb mobiliteitsgarantie. Met die combinatie zijn we probleemloos naar de Noordkaap geweest. "Probleemloos" in de zin van: geen lekke banden gehad.

Als we wel een lekke band hadden gehad was het mogelijk een ander verhaal geweest. Ik heb (gelukkig) nog geen ervaring met hoe goed die seal technologie is. Maar ik zit eraan te denken een reparatiesetje in de auto te leggen voor het geval het gat net iets groter is dan wat de seal technologie aankan. Misschien in combinatie met een goedkoop compressortje of CO2 patronen.

Van de andere kant: Auto's zijn complexe stukken techniek en er kunnen honderden dingen misgaan. Op dit moment heb ik voldoende spullen bij me om misschien 20 van die dingen op te lossen. Met een reparatieset en de mogelijkheid de band weer op druk te brengen, worden dat er 21. Maar er blijft genoeg over waarvoor je hulp van buiten moet inschakelen. Hoever wil je gaan in het meezeulen van gereedschap en reservespullen om elke situatie het hoofd te kunnen bieden? Zeker als die spullen ook nog eens danig in de weg liggen en serieus geld kosten. Ook in Noord-Scandinavië is er genoeg menselijke beschaving aanwezig die je binnen een redelijke tijd weer op weg kan helpen.

Kemmie

Senior Member
Dank voor alle reacties, ik had idd even gekeken naar hoeveel ruimte een 20" inneemt. Er bleef gelukkig genoeg ruimte over (ik ga samen met mijn vrouw en dochter).
Het betreft een lease auto met alles wat daar bij hoort. Maar ik wil gewoon niet ergens in de middle of nowhere stranden en dan moeten wachten op de hulpdiensten. Een thuiskomer kost ongeveer 220 euro, heb ik als optie bekeken. Ga even nadenken wat het handigst is. Volwaardig reservewiel, thuiskomer of alleen de reparatie set.

hemi24

Forumguru
Wellicht een open deur, maar naast het wiel zelf, mis je ook nog de krik en het overige noodzakelijke gereedschap…

• Leuk
Waarderingen: Tees

Backpacker

Actief lid
Ik heb thuis een kleine hydraulische garagekrik én een schaarkrik, beiden gekocht in de lokale bouwmarkt, om zomer naar winterbanden te wisselen. De hoogte en de veerweg van de Enyaq is zodanig dat beiden het eigenlijk net niet redden. Ik gooi er altijd een baksteen, plaatje multiplex of iets vergelijkbaars onder om net een paar extra centimeters te winnen. Ik zou in jouw geval, voor je vertrekt, ook even kijken of je met jouw krik voldoende hoogte haalt, of een klein beetje hulp nodig hebt.

De meeste bouwmarkt-krikken kunnen tot 2000 kg hebben. En je krikt maar één hoek van de auto tegelijkertijd.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan