Reservewiel afwijkende maat ?

cloink

Actief lid
Ik ga hier allicht een enorme domme vraag stellen, maar ik weet het dus écht niet... :D

Mijn Superb staat op 17" velgen. Nu was ik eergisteren de wagen aan het "showen" aan iemand en de man in kwestie hefte even de mat in de koffer op. Had ik zelf nog niet gedaan :eek: en zei nog: "ha, kijk, een echt reservewiel, geen thuiskomertje, handig!"... Tot ik merkte dat het reservewiel een 16" maatje was?

Is dat normaal? En belangrijker nog: is dat wel bruikbaar als reservewiel dan? Gaat de auto niet gewoon "scheef" rijden met 1 band die een inch kleiner is?! :ahum:

EDIT: oops !! antwoord zelf al gevonden op een ander subforum... deze mag dus dicht/weg!
 

Aiii

Lid
Ik spreek uit ervaring (spijkertje in de band gehad) als ik zeg dat je auto er niet scheef van gaat rijden. De omtrek blijft immers hetzelfde. :)

overigens moet je nog steeds rustig aan doen. Het is toch een andere band dan normaal met een andere breedte en het rubber zal sowieso niet denderend zijn aangezien het niet bedoelt is om duizenden kilometers mee te rijden. De velg zelf geeft aan 80 km/u maximaal.
 

Gieliovd

Forumguru
Scheelt men weer een schermpje:

Zoals al gezegd maakt 16 of 17 inch niet uit
Bij 17 inch is de band lager waardoor de omtrek het zelfde is als bij een 16 inch velg

Aiii's verhaal gaat alleen op áls er inderdaad een aparte velg en een aparte band in ligt. Als er een doodnormale lichtmetalen velg in ligt met een goede band moet je alleen rekening houden met eventueel bederf na een periode van X tijd in een kofferbak te liggen.
 

skodaboy

Forumguru
destijds toen ik m'n 02 4X4 kocht stond er in de folder al vermeld dat de 4X4 uitvoering een "kleiner" reservewiel heeft.
mijn eerste gedacht was ook,dat het zo'n thuiskomer zou zijn,maar nadien blijkt het toch een volwaardig reserve wiel te zijn...:D
toen ik m'n 02 aankocht heb ik 17" velgen meebesteld vanaf fabriek,
toen de wagen pas bij de dealer stond,ben ik meteen na de auto gaan kijken en heb ik ook meteen naar het reserve wiel gekeken..
mijn 02 heeft dus ook 16" reservewiel op een stalen velg....;)
 

Hetzer

Forumguru
Volgens mij levert Skoda/VAG niet eens Stalen 17 inch velgen , het grootste is inderdaad 16 inch
 

LenK

Forumguru
Volgens mij levert Skoda/VAG niet eens Stalen 17 inch velgen , het grootste is inderdaad 16 inch
Staal max 16" heb ik vaker gehoord.
Is de Octavia niet meer standaard met reservewiel. In de prijslijst staat het als optie. Voor € 60 dat is een koopje.
 

Gysman

Actief lid
Dat is maar net hoe je het bekijkt. "Vroeger" hoefde je er geen extra geld voor de betalen, nu tik je 6 tientjes meer af...
 

LenK

Forumguru
Gewichtsbesparing is het argument.
Klinkt niet onlogisch, maar geen reserve wiel kan verdomd onpraktisch zijn.
Het schijnt nogal een gehannes te zijn zo'n reparatiesetje. En als het al voldoende is bij een platte band (niet te groot gaatje) dan betekent het daarna een nieuwe band.
Dus bij 1x lek heb je een reservewiel ws al terugverdiend.
Gelukkig zijn lekke banden zeldzaam.
 

skodaboy

Forumguru
Gewichtsbesparing is het argument.
Klinkt niet onlogisch, maar geen reserve wiel kan verdomd onpraktisch zijn.
Het schijnt nogal een gehannes te zijn zo'n reparatiesetje. En als het al voldoende is bij een platte band (niet te groot gaatje) dan betekent het daarna een nieuwe band.
Dus bij 1x lek heb je een reservewiel ws al terugverdiend.
Gelukkig zijn lekke banden zeldzaam.

ik persoonlijk vind zo'n reparatieset maar niks,als je een klapband krijgt kan je nog niets doen met zo'n set...voor mij gaat er niets boven een deftig reservewiel...;)
want zelfs voor m'n aanhangwagen heb ik een reservewiel..de kans is klein dat je het nodig hebt,maar ik sta liever niet langs de weg voor jan l*l...:D
 

Captain Hook

Forumguru
Gelukkig zijn lekke banden zeldzaam.
Statistiek is leuk, maar 4 lekke banden in vijf jaar wordt je niet blij van. :icon_smile_dead:

En 3 van de 4 keer gebeurde dat ver van huis. Dan ben je maar wat blij dat er een gewoon reservewiel in de kofferbak ligt.
Vorig jaar nog met m'n huidige O2. Op de duitse Autobahn, vol bepakt, op weg naar huis, op een zondagavond.
De bandenspanningscontrole gaf aan dat er iets niet goed was. Nou dat bleek ook het geval te zijn. Stalen velg (met wel dezelfde band/maat als de LMV) gemonteerd en in een sneltreinvaart naar huis gekacheld.
Dan ben je blij dat je regelmatig OOK het reservewiel controleert op spanning en staat.
 

hemi24

Forumguru
Is het bij het reservewiel in afwijkende maat ook nog niet eens zo dat deze ook nog een snelheidsbeperking kent van max 80 km/h?!?
Het is zeg maar een thuiskomertje in maxiformaat.

Vraag me niet wat de logica hierachter is, maar ik zag het laatst bij de dealer, toen ik in de kofferbak keek: een 16" reservewiel met wel een "normale" breedte van 205 maar voorzien van de bekende thuisbrengersticker met "max 80km/h".

Heb er niet op gelet, maar waarschijnlijk is dit een band met snelheidscodering "F" of "G"
Wellicht iemand met een dergelijk reservewiel die hierop een antwoord heeft?

In de prijslijst staat reservewiel (tijdelijk of volwaardig) met als opmerking: "afhankelijk van moter/velgtype"
http://autoinbedrijf.nl/sites/default/files/Skoda%20Superb%20Hatch%20&%20Combi%20prijs-%20en%20productinfo%20per%20010110.pdf
 

andrehj

Forumguru
Dergelijke reservewielen hebben die max 80 sticker omdat de bandenmaat afwijkt van die van de rest van de auto. De band zelf is over het algemeen een gewone 205/55R16 band zonder extreem lage snelheidsindex.
Overigens vind ik die 80 km/h wel vreemd, want Renault deed in 1999 hetzelfde, maar plakte er dan wel een max 130 sticker op, wat ik een veel logischer snelheid vind voor een wiel met een afwijkende maat. Maar misschien dat huidige ABS/ESP systemen hiervoor wat gevoeliger zijn?
 

Neptukker

Forumguru
Mijn OII fl heeft ook een afwijkend reserverwiel qua inches. Ook is het merk/type van de band anders. De truc om het reservewiel onder de auto te leggen als een setje versleten is kan dus niet toegepast worden.

Ik heb wel eens ergens gelezen dat een accu je vaker in de steek laat dan een band dus in theorie kun je beter een reserveaccu meeslepen dan een band. Ga toch het risico niet nemen en laat de boel mooi achterin liggen.:laugh:
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb wel eens ergens gelezen dat een accu je vaker in de steek laat dan een band
Nou, die theorie gaat bij mij niet op.

Ik heb de afgelopen 10 auto's (over tig jaar) nog nooit een accu gehad die me in de steek liet. Maar bij iedere auto toch zeker 1 tot 2 lekke banden gehad. De ene keer verliest een vrachtwagen een onderdeel wat je niet meer kunt ontwijken waarop je lek rijdt, de volgende keer zit er een spijker, nagel, grote doorn in of steekt een vandaal je band lek.

Nee, ik ben blij dat ik een volwaardig reserverwiel heb! Het gebeurd namelijk altijd ver van huis, op zondag, als je op reis bent, etc. :icon_smile_dead:
 

Neptukker

Forumguru
In de 14 jaar dat ik auto's bezit (slechts 4 exemplaren) één lekke band en één accu die de brui er aan gaf.
9 jaar motorfiets is goed voor één kapotte accu.

Verrek, bij mezelf gaat de theorie op. En dan te bedenken dat je meer wielen onder je voortuig hebt dan een enkele accu dus de kans groter is op een lekke band.
 

kcj

Actief lid
:ot:
Een reserve-accu kan je nog kwijt in de koffer van de auto.
Maar waar zet je die 2e accu weg op je motorfiets :crazy: :grin: ?

Koen
 

Constant

Erelid
Alhoewel accu's mij 5-6 keer zo vaak in de steek hebben gelaten als een band (3-4 keer eigen schuld), geef ik toch de voorkeur aan een volwaardig reservewiel.

@Hook: hoe kun je nou zo vaak een lekke band hebben? En wat is het merk van de onfeilbare accu's, die wil ik ook!
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb tot nu toe nooit langer dan 5 jaar met een auto gedaan en binnen die tijd heb ik nog nooit een defecte accu gehad.

Lekke band; hoe kom je eraan?
Liever gezegd, hoe kom je er niet aan?
Pech hebben denk ik? :icon_smile_dead:
 
Bovenaan Onderaan