Reparaties

Beste Allen

Mijn Octavia Combi TDI uit 2005 heb ik in 2010 overgenomen van de leasemij. met 200 dznd op de teller (zelf gereden) in de veronderstelling dat de auto makkelijk zonder bijzondere reparaties kon rijden naar 300 a 500 dznd, zoals ik dat in het verleden ook gewend was met Vw en Audi.
Bij mijn Skoda gaat echter van alles stuk ! (brandstofpomp, startmotor, twee homokineten, condensor, koppeling (DSG bak) en compressor airco !!)
Km stand is nu 245 dznd.
Zijn er onder jullie die dezelfde slechte ervaringen hebben ?
Mijn garage zegt dat tegenwoordig auto's op milieueisen en gewicht worden gebouwd en niet meer op duurzaamheid.

Een wanhopige Skoda rijder.
 

TooTall

Forumguru
Ik heb een MFSW geinstalleerd. Mijn origineel stuur heb ik te koop gezet op internet. Dezelfde dag nog telefoon.

's Avonds stopte er voor mijn deur een zwarte Octavia voorzien van belettering van Taxi's Brussel. De persoon had duidelijk nood aan een nieuw stuur, dat van hem was volledig gestript van leer. Binnenkant van de Octavia zag er niet uit ook niet.

Hij had dan ook al 491.000km op zijn teller staan.

Ik heb hem gevraagd of hij kosten had gehad, hij zei dat de turbo stuk was gegaan op 300.000km, en dat hij toen ook meteen de koppeling heeft laten veranderen. Hij heeft nog even nagedacht, en toen haalde hij zijn schouders op. "Banden en Diesel..."

Moraal van het verhaal? Je kan geluk hebben, of pech...Je zit nu op 245.000km, dus heb je op 45.000km al die onderdelen stuk gehad? Als deze nu vervangen zijn, kan je er beter mee blijven rijden, kost is al gemaakt. Wat kan er nog meer misgaan :)
 
Dank voor reactie TooTall. Inderdaad, de kost is al gemaakt, (alle reparaties binnen die laatste 45.000 km) goed om te horen wat ik ook al dacht: doorrijden maar, auto rijdt verder goed.
Alleen de blauwe lak is onderhand nog origineel.
 
Weet je wat het is.

Rond de 200.000 km komen "meestal" de kosten. Als deze geweest zijn dan kan de auto vaak weer een tijd mee. Zelf heb ik al meerdere auto's gereden, altijd pas gekocht met ongeveer 200.000km op de teller, maar wel gelet op onderhoudshistorie. Ervaring leert dat de "beste" auto's dan vaak al veel onderhoud gehad hebben, waarna ik er zelf nog probleemloos een hele poos mee kan rijden! Auto met 150.000km op de teller koop ik persoonlijk daarom liever niet, die krijgen het "gezeur" meestal nog (versleten koppeling, kapotte turbo, versleten homokineten)

Kortom, je hebt nu even een tijdje ellende gehad. Maar alles wat vervangen is zal niet snel meer versleten zijn of kapot gaan, dus ik zou vrolijk doorrijden!
 

The bone collector

Senior Member
Het is ook allemaal afhankelijk van het type gebruik: snelwegkilometers of stadskilometers maken een groot verschil. Zo kan een auto die altijd als 'boodschappenwagen' gebruikt is, na 200K km helemaal op zijn. Het is ook een beetje afhankelijk van onderhoud. Daar kan je geen kilometerstand op plakken.

In dit geval is het natuurlijk iets anders, zelf gereden en niet echt als boodschappenwagen gebruikt, lijkt me. Er zijn zaken bij die niet zo uitzonderlijk lijken: koppeling, startmotor, homokineten. De andere zaken, dat is vrij vroeg, en zijn bovendien dure reparaties...

Bij productie wordt waarschijnlijk, nu meer dan vroeger, gekeken naar kostprijs, waardoor onderdelen wat vroeger kapot gaan. Maar het heeft ook te maken met de complexiteit: een brandstofpomp vandaag is bijvoorbeeld in geen geval meer te vergelijken met de oudere brandstofpompen. Die werken onder zulke hoge druk, dat ze daardoor alleen al veel vlugger kunnen kapot gaan. Vroeger was men zelfs niet in staat om die te laten werken onder dergelijke druk. Motoren worden dus wel efficiënter, maar (mede door milieueisen) gevoeliger.

Nu, je hebt zelf ervaring met hoge kilometerstanden, en goede blijkbaar. Maar wat mij altijd opvalt is dat heel veel mensen van een diesel zeggen 'oh, hij is nog maar net ingereden'. Maar wie rijdt er effectief met een auto met meer dan 250k km rond? Of zoek eens op een tweedehandssite en geef km stand 250+ aan, en kijk hoeveel % er over blijft. Het motorblok zelf kan wel tegen wat, maar alles daarrond slijt gewoon.
 

Noord26

Forumguru
Dat er niet veel auto's te koop staan op een 2e hands site heeft weinig van doen dat een auto het niet zou kunnen technisch gezien. Want vroeger of later maakt elke auto een ongeluk met (flinke) schade. En dan is de dagwaarde bepalend of de auto gerepareerd wordt of niet. En bij hogere kilometerstanden is de dagwaarde duidelijk lager, alsmede natuurlijk de leeftijd.
 

The bone collector

Senior Member
Dat is inderdaad iets om rekening mee te houden. Maar dat de kilometerstand zo belangrijk is bij het bepalen van de waarde, geeft al aan dat een wagen door veel kilometers te rijden minder zekerheid biedt en dat daardoor de marktwaarde zakt. Ik wil maar zeggen, als elk onderdeel gemiddeld pas na een miljoen km kapot zou gaan, zou een wagen met 250k km op de teller niet veel in waarde verschillen met een andere met wat minder kilometers. Het is dus niet uitzonderlijk dat af en toe wat reparaties nodig zijn bij zulke kilometerstanden. Maar goed, ook weer niet alles natuurlijk, en zeker niet bij een wagen die veel snelwegkilometers maakt.
 
Daarom kun je wellicht bij je volgende auto overwegen een Benz uit de jaren '80 te kiezen? :rolleyes:
Maar het is inderdaad een beetje een kwestie van geluk en uiteraard een kwestie van wanneer onderdelen zijn vervangen.
Ik heb zelf ook rare klachten gehad met mijn O2, paar keer viel de auto gewoon dood, niet kunnen vinden wat het probleem was etc. Toevallig had ik pech, maar hierdoor zal ik niet snel weer voor Skoda kiezen, terwijl de auto wat rijden betreft heel goed bevalt...
 

hemi24

Forumguru
...en hou daar ook nog eens bij in het achterhoofd, dat over het algemeen, de leasemij na de 150k geen onderhoud meer laat uitvoeren, tenzij noodzakelijk.
Dus eigenlijk koop 9 van de 10 keer een auto met een 600 tot 1200 euro onderhoudsachterstand!
 

skodaboy

Forumguru
g'avond heren,

na veel nadenken en overwegen toch beslist om de 02 4x4 te houden,ondanks er hier sinds 3 weken ook een nieuwe F3 op de oprit staat..;)

en nu mijn vraag...

de 02 4x4 heeft bij benadering 192.000 km en ik zou er graag nog een tijd mee rond blijven rijden.
vandaag belde ik met m'n dealer wat het zou kosten om de koppeling + het vliegwiel te vervangen.
de dealer zou dit opzoeken en mij nadien terug bellen.

de dealer heeft mij dit inmiddels terug gebeld en sprak over een herstelkost van dik 2100 euro:sterretjes:
dus voor 1500 euro onderdelen en de rest is arbeidsloon en btw..:pieker:

kan dit kloppen of is dit overdreven wat de dealer mij aanrekend.
het gaat dus over een 1.9 tdi BXE in 4x4 versie..
 

Duijzer

Donateur
de dealer heeft mij dit inmiddels terug gebeld en sprak over een herstelkost van dik 2100 euro:sterretjes:
Ik heb het twee jaar geleden laten doen bij de dealer, koppeling en vliegwiel. Totaalprijs incl. arbeid en btw 1450,-. Nu was dat een 1.9 TDI, geen 4x4. Misschien dat dat uitmaakt, maar het verschil is groot genoeg om een second opinion aan te vragen.
 

DJSmiley

Actief lid
Een dealer is gewoon wat prijziger in de meeste gevallen.

Bij mij is het vliegwiel op zo'n 275k vervangen. Vliegwiel is gewoon een onderhoudsdingetje wat erbij hoort helaas.

Maar of je dat bij een oudere auto bij de dealer wil laten doen... Ik zou zeggen kijk eens rond bij de VAG specialisten.
Ik was 599 kwijt bij Vagtechniek toen. (Vast vliegwiel)

Overigens ook een 1.9 (BJB) alleen geen 4x4. Geen idee of dat uitmaakt.

Als je die 2100 wilt uitgeven zou ik liever gaan voor een vast vliegwiel, drijfstanglagers vervangen (raadzaam bij BLS en volgens mij ook BXE blokken) en EGR wegprogrammeren. Dan ben je voor 1400 eur klaar en heb je (imho) een veel betere koop dan de dealer alleen je vliegwiel laten fixen.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals DJSmiley al aangeeft zijn er veel auto's uit die periode uitgerust met een 2-massa-vliegwiel, maar kunnen ze zonder problemen ook uitgerust worden met een vast vliegwiel, en dus ook geen kans meer op herhaling van het vliegwielprobleem. Of je auto geschikt is om een vast vliegwiel te monteren is afhankelijk van de motorisatie en de versnellingsbak. (bij bepaald type versnellingsbak, is een vast vliegwiel geen aanrader). De Vagspecialisten kunnen je daar het best over informeren.
 

EdK

Forumguru
De Vagspecialisten kunnen je daar het best over informeren.
Dus neem bijvoorbeeld eens contact op met een VAG Techniek te Neunen.
Een toko die echt wel weten waar ze mee bezig zijn voor acceptabele prijzen tov de dealer
 
Bovenaan Onderaan