Reparatie lekke band

Vandaag voor de 1e x in mijn leven had ik een lekke band. Ik hoorde wat tijdens het rijden dus ff geken en er zat een schroef in het loopvlak en de band was ook al leeg aan het lopen. Dit is mijn 1e auto zonder reserve wiel en het is ook meteen kassa.
Ik ben maar meteen doorgereden naar de garage en daar hebben ze de schroef eruit gehaald het gat opgeruwd en een veter met lijm erin gedaan. Ik he gevraagd of ik zo veilig de Duitse autobahn op kon en dit is geen probleem was het antwoord.
Ik ben geen racemonster maar de 272pk's zullen zo nu en dan wel gebruikt worden en 180kh op cruise controle is ook geen uitzondering.
Deze set wielen+banden zijn net een maand oud en er is pas 1500km mee gereden. Het waren vrij prijzige banden (€240 stuk) dus ik zou niet graag een nieuwe moeten aanschaffen. Kwa profiel zou het denk ik nog niks moeten uitmaken na 1500km hoop ik anders zouden het 2 nieuwe banden worden.
Over 3 weken gaan we op vakantie zo'n 5000km maken.
Wat is jullie ervaring/advies?
 

Sjoerdb

Forumguru
Vroeger was dit de normaalste reparatie die er was, tegenwoordig dekt de ANWB zich in door te stellen dat het een tijdelijke reparatie is en dat het binnen x tijd en kilometers officieel gerepareerd moet worden door een erkende banden reparatie set. Paraplu met vulcaniseren ofzo?
 

Fmoon

Forumguru
Zou zeker het vanbinnen uit laten repareren. Mede doordat het nog een nieuwe set is.

Bij mijn Octavia RS met 19” maakte mij het niet uit, lekker band was gewoon 2 banden vervangen ongeacht het profiel (uw km stand is heel laag dus 1 nieuwe band is voldoende) Enige contact met de weg is voor mij erg belangrijk dat dat tip top is. Maar dat is ieder persoonlijk. Maar met een prop rondrijden zou ik zeker niet doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ff contact gehad met wheelpoint waar ik de set gekocht heb. Ze denken goed met me mee en ik krijg een goede korting als vast klant. Het is nog steeds zuur geld maar ik ga voor een nieuwe band.
Ik heb nu om precies te zijn 1638km met deze banden gereden ik ga er dus vanuit dat 1 nieuwe band geen probleem moet zijn in verband met slijtage/profiel verschil?
Graag jullie mening.
Alvast bedankt.
 
Wellicht strom in een glas water. Het was een flinke zelftapper sleutel 10 formaat zo'n 4cm uit de zijkant, midden in het lengte profiel. Volgens eigen garage zou ik er wel mee kunnen doorrijden met deze prop erin. Maar het zat mij niet lekker aangezien we over 3 weken ook zo'n 5000 km gaan maken waarvan 4000 km ook nog eens vol bagage. Via duitsland, Oostenrijk, Slovenië naar Kroatië en terug ook gaan we elke bergpassen beklimmen een daar ga ik natuurlijk de 272pk's ook gebruiken ik heb tenslotte niet voor niks voor deze uitvoering gekozen.
Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als er door een bezuiniging van €220 wat gebeurt met mijn gezin. Ik weet dat de kans klein is dat het mis gaat maar als ik graag zou gokken zou ik wel naar het casino gaan. In de 20 jaar dat ik een auto heb heb ik nog nooit een lekke band gehad met zo'n 20000km per jaar dus laten we hopen dat het hier voorlopig bij blijft anders gaat het leuke er wel vanaf natuurlijk.
 

EdK

Forumguru
Zou lekker op pad gaan en die 220 eurie lekker uitgeven aan BBQ vlees met een biertje......
Die prop die rij je er echt niet uit hoor !
En anders laat je er aan binnenzijde nog een vulkaniseer plakker opzetten
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik het verhaal zo eens overzie, dan ben je voor mijn gevoel niet zozeer op zoek naar adviezen, als wel naar bevestiging van wat je eigenlijk toch al wilde.
Zoals ik wel eens tegen mijn vrouw zeg, als ze advies vraagt en vervolgens toch haar eigen zin doet: "Vráág het mij dan niet!" :D
 

amukar

Lid
Als ik op internet ga zoeken naar de meest voorkomende oorzaken van een klapband, dan vind ik nergens die gerepareerde band. Wel versleten banden, maar dat is bij jou niet het geval.
Maar als je je er niet veilig bij voelt, dan begrijp ik dat je de band wil vervangen.
 
Ik kwam dit net ook nog tegen :

Duitsland In Duitsland is verboden om te rijden met een gerepareerde band die een snelheidscategorie heeft van H (210 kmh) of hoger.
 

EdK

Forumguru
Tsja je kunt er nu een nieuwe band om laten leggen en die kan na 3500 Km gereden te hebben in de vakantie ook weer lek rijden op een schroef of scherpe steen....
Dus tsja
Maar gelukkig zijn er niet alleen in nederland banden toko's maar in buitenland ook !!
Ooit in Norway met een lekke band gestaan in de middle of nergens........ krik op omgekeerd skatebord gezet en reserve band eronder en volgende dag kwam ik zo maar een bandenboer tegen............... :koffie:
 

hemi24

Forumguru
Ik kwam dit net ook nog tegen :

Duitsland In Duitsland is verboden om te rijden met een gerepareerde band die een snelheidscategorie heeft van H (210 kmh) of hoger.
Klopt deels, maar niet helemaal juist…!

Tekst vóór de vertaling:

Bei Höchstgeschwindigkeitsreifen wie beispielsweise solche mit dem Geschwindigkeitsindex V (bis zu 240 km/h), W (bis zu 270 km/h) und Y (bis zu 300 km/h) birgt eine Reifenreparatur ein sehr hohes Risiko. Es kann sein, dass die geflickten Löcher trotz Vulkanisieren den hohen Geschwindigkeiten nicht gewachsen sind und es dadurch zum Unfall kommt.


Neemt niet weg dat je met vervanging zeker goed hebt gehandeld, maar strikt genomen zou je een band met snelheidscategorie H mogen laten plakken, mits…

 
Bovenaan Onderaan