Captain Hook
Forumguru
Zelf ben ik meer thuis in de VAG hoek, dus nu er ineens een Frans probleem is, zoek ik wat assistentie... 
Een familielid kan van een 'bekende' een Twingo 1.2 16V uit 2011 overnemen.
De auto ziet er vrijwel als nieuw uit, weinig (aantoonbaar) op de teller. Keurig onderhouden en tijdens proefrit was ik (ik moest verplicht ook proefrijden) eigenlijk positief verbaasd over hoe 'ie reed. En ik werd gevraagd om ook e.e.a. eens te beoordelen.
Op één dingetje na... waarvan ik echter niet goed kan beoordelen of het nou een eigenschap of een manco is...
Ik ben niet anders gewend dan dat een auto met stuurbekrachtiging (elektromechanisch en/of hydraulisch bekrachtigd) altijd centreert/terugkomt in de rechtuit stand, na het nemen van een bocht. M.a.w. je stuurt links of rechts een bocht in, en als je dan het stuur door je handen laat glijden, dan komt de auto weer keurig recht.
Zo niet bij deze Twingo. Je moet net ff dat laatste stukje voor de rechtuitstand meehelpen zeg maar. Als 'ie dan rechtuit rijdt, blijft 'ie ook keurig rechtuit gaan.
Uiteraard draait het stuur wel uit zichzelf terug, maar die laatste paar graden (L/R) doet 'ie niet uit zichzelf.
BTW: het stuur staat gewoon keurig recht, bij rechtuit rijden.
Ook bij remmen of oneffenheden, raakt 'ie niet uit het spoor. Geen trillingen te bespeuren (geprobeerd tot ca. 145km/h op de digitale teller)
Maar als je dan rechtuit rijdt, en je stuurt zelf een heel klein beetje naar links of naar rechts, dan blijft 'ie ook naar links of rechts sturen, ook als je het stuur weer loslaat. De auto centreert niet uit zichzelf.
Is dit normaal stuurgedrag van een Renault Twingo? Is dit een instelling/calibratie die softwarematig bij te stellen valt? Is het een mechanisch probleem?
Kortom, is het een producteigenschap of niet?
Als ik zo wat Renault forums afstruin, dan lees ik wel het nodige over vaag stuurgedrag rond de middenstand van dit soort auto's. Maar in hoeverre is dit iets wat gefixed moet worden (of kan)?
Aangezien mijn eigen Franse automobiel ervaring nog dateert uit de tijd van de Citroën GSA en een Peugeot 205 (zonder stuurbekrachtiging), kan ik niet beoordelen of dit nou een bug of een feature is.


Een familielid kan van een 'bekende' een Twingo 1.2 16V uit 2011 overnemen.
De auto ziet er vrijwel als nieuw uit, weinig (aantoonbaar) op de teller. Keurig onderhouden en tijdens proefrit was ik (ik moest verplicht ook proefrijden) eigenlijk positief verbaasd over hoe 'ie reed. En ik werd gevraagd om ook e.e.a. eens te beoordelen.
Op één dingetje na... waarvan ik echter niet goed kan beoordelen of het nou een eigenschap of een manco is...

Ik ben niet anders gewend dan dat een auto met stuurbekrachtiging (elektromechanisch en/of hydraulisch bekrachtigd) altijd centreert/terugkomt in de rechtuit stand, na het nemen van een bocht. M.a.w. je stuurt links of rechts een bocht in, en als je dan het stuur door je handen laat glijden, dan komt de auto weer keurig recht.
Zo niet bij deze Twingo. Je moet net ff dat laatste stukje voor de rechtuitstand meehelpen zeg maar. Als 'ie dan rechtuit rijdt, blijft 'ie ook keurig rechtuit gaan.
Uiteraard draait het stuur wel uit zichzelf terug, maar die laatste paar graden (L/R) doet 'ie niet uit zichzelf.
BTW: het stuur staat gewoon keurig recht, bij rechtuit rijden.
Ook bij remmen of oneffenheden, raakt 'ie niet uit het spoor. Geen trillingen te bespeuren (geprobeerd tot ca. 145km/h op de digitale teller)
Maar als je dan rechtuit rijdt, en je stuurt zelf een heel klein beetje naar links of naar rechts, dan blijft 'ie ook naar links of rechts sturen, ook als je het stuur weer loslaat. De auto centreert niet uit zichzelf.

Is dit normaal stuurgedrag van een Renault Twingo? Is dit een instelling/calibratie die softwarematig bij te stellen valt? Is het een mechanisch probleem?
Kortom, is het een producteigenschap of niet?

Als ik zo wat Renault forums afstruin, dan lees ik wel het nodige over vaag stuurgedrag rond de middenstand van dit soort auto's. Maar in hoeverre is dit iets wat gefixed moet worden (of kan)?
Aangezien mijn eigen Franse automobiel ervaring nog dateert uit de tijd van de Citroën GSA en een Peugeot 205 (zonder stuurbekrachtiging), kan ik niet beoordelen of dit nou een bug of een feature is.

