Renault Twingo; 'vreemd' stuurgedrag, normaal?

Captain Hook

Forumguru
Zelf ben ik meer thuis in de VAG hoek, dus nu er ineens een Frans probleem is, zoek ik wat assistentie... ;)

Een familielid kan van een 'bekende' een Twingo 1.2 16V uit 2011 overnemen.
De auto ziet er vrijwel als nieuw uit, weinig (aantoonbaar) op de teller. Keurig onderhouden en tijdens proefrit was ik (ik moest verplicht ook proefrijden) eigenlijk positief verbaasd over hoe 'ie reed. En ik werd gevraagd om ook e.e.a. eens te beoordelen.

Op één dingetje na... waarvan ik echter niet goed kan beoordelen of het nou een eigenschap of een manco is...
confused.gif


Ik ben niet anders gewend dan dat een auto met stuurbekrachtiging (elektromechanisch en/of hydraulisch bekrachtigd) altijd centreert/terugkomt in de rechtuit stand, na het nemen van een bocht. M.a.w. je stuurt links of rechts een bocht in, en als je dan het stuur door je handen laat glijden, dan komt de auto weer keurig recht.

Zo niet bij deze Twingo. Je moet net ff dat laatste stukje voor de rechtuitstand meehelpen zeg maar. Als 'ie dan rechtuit rijdt, blijft 'ie ook keurig rechtuit gaan.
Uiteraard draait het stuur wel uit zichzelf terug, maar die laatste paar graden (L/R) doet 'ie niet uit zichzelf.
BTW: het stuur staat gewoon keurig recht, bij rechtuit rijden.

Ook bij remmen of oneffenheden, raakt 'ie niet uit het spoor. Geen trillingen te bespeuren (geprobeerd tot ca. 145km/h op de digitale teller)
Maar als je dan rechtuit rijdt, en je stuurt zelf een heel klein beetje naar links of naar rechts, dan blijft 'ie ook naar links of rechts sturen, ook als je het stuur weer loslaat. De auto centreert niet uit zichzelf.
confused.gif


Is dit normaal stuurgedrag van een Renault Twingo? Is dit een instelling/calibratie die softwarematig bij te stellen valt? Is het een mechanisch probleem?
Kortom, is het een producteigenschap of niet?
wink.gif


Als ik zo wat Renault forums afstruin, dan lees ik wel het nodige over vaag stuurgedrag rond de middenstand van dit soort auto's. Maar in hoeverre is dit iets wat gefixed moet worden (of kan)?

Aangezien mijn eigen Franse automobiel ervaring nog dateert uit de tijd van de Citroën GSA en een Peugeot 205 (zonder stuurbekrachtiging), kan ik niet beoordelen of dit nou een bug of een feature is. :pieker::D
 

Captain Hook

Forumguru
@Frank_Rapid Spaceback Wat denk je ook? 'Franse slag'? ;)

Maar wat betreft uitlijning; dat lijkt me nou juist van niet.

De symptomen van foutieve uitlijning zijn over het algemeen heel anders.:pieker:
De Twingo trilt niet, trekt niet naar L/R, banden zijn niet scheef afgesleten, het stuurgedrag rechtuit is gewoon prima (als je het stuur recht houdt), het stuur staat keurig recht bij rechtuit rijden, stabiliteit is prima bij allerlei oneffenheden in de weg.

Ik vroeg juist naar mensen die mogelijk ervaring hebben met dit soort typen Franse auto's...
 

Huibert

Forumguru
Hier is wel een Twingo, ook 2011, en dat stuurgedrag klink heel bekend. Is al zo vanaf nieuw en eigenlijk was het toen vervelender, rond de middenstand ging het stuur ietsje zwaar. Controleer ook de airco op goede werking, de condensor gaat nog wel eens stuk. Heb dit nu twee keer gehad en kan je zeggen dat dit DUUR is, condensor en radiator is een geheel. Auto stuurt wel lekker behalve wanneer er achter nog half gebruikte eco banden zitten, stuurgedrag is dan ronduit gevaarlijk
 

Captain Hook

Forumguru
Hmmm. :pieker:
1 x iemand die zegt dat 'ie het niet herkent.
1 x iemand die zegt dat 'ie het wel herkent.
?!?

@Huibert Airco werkt prima. En ik heb met een zaklampje, voor zover dat ging, de condensor op schade gecontroleerd.
Maar dat was het frappante van deze auto. Hij ziet er gewoon heel erg nieuw uit. Niet eens noemenswaardige steenslag op de voorzijde. Zeer zeker geen schade auto en de lak, op een enkel uitgebeten vogelpoepplekje na, gewoon nog in prima conditie.
En het interieur is al helemaal fabrieksnieuw. Geen rare luchtjes, geen slijtplekken op zitmeubilair, geen krassen op dashboard of die pipo toerenteller bovenop de stuurkolom. En de stoelen? Die zitten zelfs voor een groot en fors persoon zoals ondergetekende, verbazingwekkend prima.
 

Huibert

Forumguru
Voor het stuurgedrag is de een gevoeliger dan de ander, mijn vrouw merkt dit bv niet. En die steenslag verbaast mij niet, hier 98000 km gereden op binnenwegen en ook erg weinig putjes.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Hier ook een Twingo II. Dit gedrag is heel normaal, maar echt last heb ik er zelf niet van!

Heerlijk autootje en echt ruim en flexibel, zeker met de losse verschuifbare stoelen achterin.

Airco is inderdaad wel een dingetje. Condensor is kwetsbaar en vervanging is niet goedkoop, zeker als de condensor deel uitmaakt van de radiator (in mijn geval dus).

Maar voor de rest, probleemloos!

En luxe: ik heb er alle opties op (behalve het schuifdak): Climate Control, Cruise Control, ESP, zijairbags achterin, sunset, Radio/CD/MP3/USB/Bluetooth Carkit, half leer/stof, spoiler, striping, LMW, dimmende binnenspiegel (zelf ingebouwd) etc.

83fd1a86dcb0fffcd379e1d3a57db3b7.jpg
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Ok, goed om te weten.
Bedankt voor jullie antwoorden.

Wel apart dit 'franse' stuurgedrag. :jaja:
Dan ben ik toch benieuwd; is dit specifiek iets van de Twingo, of ook van andere Renaults?
 
Laatst bewerkt:

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ach ja, ieder merk heeft zo zijn dingetjes. Ik heb er spacers op zitten, dus de wielen staan 1,5cm breder. Het is net een kart. Bij aankoop zaten er Eibach veren onder. Toen was het echt bizar, daar kon Mini nog wat van leren......
Maar op den duur, vooral tijdens de stadse ritjes, ging dat stuitergedrag wel irriteren, ik heb wel eens met 4 wielen van de grond een drempel genomen :D
Dus vanaf dit voorjaar zitten de standaard veren er weer onder. Dat rijdt toch wel wat comfortabeler. En in combinatie met de spacers toch ook nog wel sportief.
 

boontjeRS

Forumguru
Mn vrouw haar Toyota Yaris 1.0 heeft dat stuurgedrag ook gelijk u het beschrijft, haar vorige had dat ook. Is inderdaad wel raar soms.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye z'n vrouw heeft een poos met zo'n Twingo gereden, misschien weet die meer?
Nee, ze heeft 2x een nieuwe Twingo1 gehad (uit 1994 resp. 2004), beide ruim 10 jaar vrij probleemloos en met veel plezier gereden.
De eerste is aansluitend nog een dik jaar gebruikt door een van de zonen (tot die zich iets stoerders kon veroorloven...;)). Echt prima karretjes allebei. Met de nieuwere versies heben we geen ervaring.
 

Cordoba

Forumguru
Dit stuurgedrag heeft naar mijn mening niets te maken met wel/geen stuurbekrachtiging (ook een auto zonder bekrachtiging gaat naar de rechtuit-stand als je het stuur loslaat), en bij mijn weten komt dit door de geometrie van de voorwielophanging. Als dit bij de Clio het laatste stukje niet vanzelf gaat, heeft dat mogelijk te maken met een afwijkende geometrie (als ontwerp) van de ophanging/stuurinrichting van de voorwielen bij de Clio.(oeps Twingo dus)
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
@Cordoba Een Clio? Geen idee, de vraag ging over een Twingo... ;)

Wat betreft dat stuurgebeuren. Uiteraard gaat het stuur weer terug naar rechtuitstand, ook bij een niet-bekrachtigd systeem. Maar de mate waarin wordt natuurlijk wel bepaald door het samenspel van de stuurhoeksensoren, de bekrachtigingsservo/hydrauliek en de software die de boel aanstuurt.
Zo heb ik ooit meegemaakt dat door een software update probleem, de elektrische stuurbekrachtiging van m'n Roomster het niet meer deed: https://skodaforum.eu/topic/407-oeps-foutje/

M.a.w. blijkbaar heeft Renault het belieft om bij de Twingo die instelling zodanig te maken, dat het stuur niet terugkeert in de absolute rechtuit stand. Waarom? Geen idee...
Vooral het feit dat een paar graden naar L/R niet wordt 'gecorrigeerd' naar rechtuit, door het systeem, bevreemde mij. (maar blijkbaar is dat bij meer auto's het geval)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Captain Hook Wat ik bedoel, is dat bijvoorbeeld de zwenkwielen van een winkelwagentje bij rechtuit rijden, altijd recht komen te staan, doordat de as van elk wieltje achter het draaipunt van de stuuras ligt. Bij een auto is dat door de complexe constructie (met aandrijfassen, stuurstangen, uitlijning, sporing enz.) wat lastig te zien, maar is het idee een beetje vergelijkbaar. Als de geometrische afstanden tussen de draaipunten erg klein is, kan het zijn dat door randzaken het stuur niet volledig terugkomt naar de middenstand. Met randzaken bedoel ik dan een stuurbekrachtiging (die bijvoorbeeld pas enkele graden van de middenstand actief wordt), maar ook belading, banden, velgen, uitlijning enz. die een kleine afwijking hebben, waardoor de geometrie verandert. Zo heeft een verlaagde auto dus altijd een uitlijning nodig omdat bijvoorbeeld de draagarmen onder een andere hoek komen te staan.

Vooral bij volledig elektrische stuurbekrachtiging heeft de gevoeligheid van de hoeksensor bijvoorbeeld invloed op het bekrachtigingsgedrag. Bij een hydraulische servoklep gaat de bekrachtiging bij de middenstand automatisch geleidelijk naar nul, doordat de opening van de poort geleidelijk sluit. Daarnaast heb je ook een periode gehad dat (sommige) auto's bij snelwegsnelheden soms veel te sterk reageerden op kleine stuurcorrecties, dus mogelijk dat er bewust rond de middenstand geen bekrachtiging is.

Ik weet het een verhaal met veel aannames, maar met dergelijke zaken kun je soms wel beter begrijpen waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn bij het ontwerp.
 
Bovenaan Onderaan