Renault Grand Espace 2.0 turbo 2009

Herperduin

Forumguru
Naast onze Octavia Combi uit 2019 afgelopen week een vervanging voor onze Grand Espace 2.0T uit 2004 gekocht. Ideale auto om met (bijna) al onze kinderen op pad te gaan. Ruim, comfortabel en achterin vijf volwaardige stoelen. Helaas was onze bijna 22 jarige vorige na 375.000 km echt op. Dit keer stond hij stil met een kapotte dynamo (een van de bekende problemen van de Espace IV) en gezien de krukaskeering en nog meer vervangen moest worden gaan zoeken naar een alternatief.
Het is een 2009 (dus phase 2) geworden in schitterende kleur grijs metallic. Wel her en der wat littekens en ook al een respectabele 250.000km gelopen. We hopen met goed onderhoud alsnog weer paar jaar ermee op pad te kunnen gaan. De Espace zal niet zoveel gebruikt worden want meestal voldoet de OC3 en die rijdt goedkoper en is simpelweg betrouwbaarder.

Alsnog erg blij met de “nieuwe” Espace. We blijven overigens nog doorzoeken naar een van de laatste modellen Grand Espace uit 2012, 2013 of zelfs 2014 met minder km op teller maar die worden nauwelijks aangeboden in benzine variant. Mochten jullie tips hebben daarvoor dan altijd welkom.

En dan nog maar een foto als bewijs. Worden nog mooiere foto’s gemaakt als ie eenmaal goede poetsbeurt gehad heeft.

80f06a20-2b56-4e68-befb-12fc9ec16d7a.jpeg

JeSko

Forumguru
Gefeliciteerd! Blijven veel nuttigere en beter bruikbare wagens dan eender welke SUV, jammer dat deze markt echter stervende is dankzij het boomen van de SUV.

Laatst bewerkt:

Herperduin

Forumguru
Het is idd echt een uitstervend ras. De Espace V is stukken mooier maar heeft veel minder ruimte en de derde zitrij is zoals bij vele auto’s met zeven zitplaatsen eigenlijk alleen voor kinderen en dan nog voor kleinere ritjes geschikt. Als een Kodiaq grotere stoelen had gehad op derde zitrij dan was zoektocht heel wat makkelijker geweest. Op moment van kopen stonden er slechts 8 te koop in NL en dan de meeste echt in een staat dat je zelfs de foto’s niet wilde bekijken. Deze auto’s worden doorgaans ook pas aan het einde van de technische en al ver na de economische levensduur te koop gezet. Onderhoud van een Espace 4 is echt duur maar dat weten we.

Btw: grappig dat iemand nu een tekst op marktplaats bij de door hem aangeboden Espace 4 heeft staan dat de Renault Espace bekend staat om luxe, comfort en betrouwbaarheid. De eerste twee kloppen wel (áls alles het doet) maar Espace 4 en betrouwbaarheid is iets wat niet echt samen gaat). De 2.0T is wel redelijk onverwoestbaar maar de turbo zelf is doorgaans niet van het soort dat je er 375.000 km mee kan doen en de versnellingsbakken (handmatig) en electronica blinken ook niet uit in betrouwbaarheid. De laatste versies van 2012 en later wel weer stukken beter dus vandaar dat we ook verder blijven zoeken naar de speld in de hooiberg

Herperduin

Forumguru
We hopen alsnog op een ‘barnfind’ of de speld. Overigens zijn ze (zeker de latere modellen) ook in Duitsland, Frankrijk en Spanje (zelfs daar al ‘gezocht’) voornamelijk in diesel verkocht.
We zoeken en zullen vinden maar in de tussentijd zal deze met liefde en zorg motorisch en technisch geknuffeld worden. Optisch is verder zonde van het geld en de littekens staan niet storend vinden we .

Overigens rijdt deze weer zo ontzettend veel fijner dan onze oude. Het lijkt echt alsof we een heel nieuwe auto hebben gekocht. Dat is op zich wel logisch met 5 jaar en ruim 100.000 km verschil (en redelijk recente schokdempers) maar alsnog is het leuk om ook met een bijna 17 jarige auto dit gevoel te hebben.

Herperduin

Forumguru
@EdK Hebben proefrit gemaakt maar vonden het niet prettig rijden en ook daar op derde rij beduidend minder ruimte dan in een Grand Espace en ook achter de derde zitrij kan je bij Espace nog aardig wat kwijt als je de achterste vijf stoelen iets naar voren zet. Dan kan ook wel doordat je rechterop zit in een Espace.
Grand Espace rijdt ook stukken rustiger en comfortabeler dan een Jogger maar is ook geen eerlijk vergelijk denk ik. Verwacht wel dat een jogger zuiniger is, minder wegenbelasting en lagere onderhoudskosten heeft. Wij hadden voorkeur voor een Espace.

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Espaces zijn mooie ruime wagens. De dynamo is inderdaad vaak een probleem. Deze is ook vloeistof gekoeld hij een 2.0T dus ook extra duur.
De Phase II is over het algemeen wel wat beter. Maar bij deze wagens is het onderhoud heel erg belangrijk. Een Espace rijden met een krap budget gaat een tijdje goed, naar dan gaat de teller wel echt lopen
Vooral het onderstel en de remmen hebben het zwaar.
Ik repareer veel audio systemen van Renault. Vooral het Cabasse systeem. De versterker gaat vaak defect, maar deze zit bij een Phase II onder het dashboard, dat moet er dan vrijwel geheel uit, dat is een beste klus

Verstuurd vanaf mijn Pixel 10 Pro XL met Tapatalk

Berrychello

Forumguru
Ik vind dat zulke toffe wagens. Heel leeg dashboard, dunne raamstijlen: echt een belevenis om dat uitzicht van achter het stuur te hebben! Zo maken ze ze helaas niet meer.
Op MPV vlak is een Chrysler Pacificatie de enige beetje passende opvolger, heb die als huurauto gehad in Canada. Ik vind het geweldig, zulke grote MPV’s!

Herperduin

Forumguru
@RichTrip Leuk om te lezen en meen gezien te hebben dat je ook op het Renault forum zit?! Onze dynamo is al eens vervangen door een niet watergekoelde of ze zijn zelfs later allemaal zonder waterkoeling geleverd. Het is vaak alleen de diodebrug die kapot gaat maar alsnog moet hele dynamo eruit en is toch een rot klus. Ondertussen door verleden dusdanig ervaren dat ik merk wanneer het zover is: de electronica gaat steeds minder goed werken en dashboard valt soms uit waardoor ik weet dat dynamo het niet meer doet. Vaak is heel snel erna de accu helemaal leeg en sta je stil dus bij eerste singnalen zoek ik meestal al snel een goede parkeerplaats op…

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik ben inderdaad ook actief op het Renault Forum, in dezelfde rol als op het Skoda forum

Verstuurd vanaf mijn Pixel 10 Pro XL met Tapatalk

Bovenaan Onderaan