Remschijven en blokken voor vervangen

EML

Lid
Heb gesnuffeld of ik een andere recente topic op dit onderwerp kom vinden maar helaas.

Iemand een goede tip mbt het vervangen van schijven en blokken voor? Het betreft mijn Superb combi uit 2011.

Skoda dealer in leiden heeft een pakketprijs van 399, maar dat leek mij aan de hoge kant. Of misschien valt het mee? Indien zo, dan hoor ik dat ook graag.

Maar mocht iemand een goede tip weten waar ik het een stuk voordeliger kan laten doen, dan hoor ik dat natuurlijk het liefst ;)
 

EML

Lid
Ik heb nog nooit zoiets uitgevoerd. Heb ervaring met de hand wassen van de auto, daar houdt het wel mee op. Maar (!) zou het graag willen leren!
 

FlavioX

Forumguru
Ik heb voor remblokken achter vervangen, olie + filter verversen en brandstoffilter 2 uur montage afgerekend. De onderdelen besteld bij Mister Auto, dat scheelde enorm in prijs.
 

paultie

Forumguru
schijven en blokken zijn vrij eenvoudig te vervangen als je een beetje handig bent.
Spullen online bestellen (neem zelf altijd Bosch) scheelt altijd een hoop centjes.

Als je een krik hebt en je kunt je wielen van de auto af halen is het makkelijk te doen.
Er is een punt waar (als je er tegen aan loopt) je toch even naar de garage moet maar dan is het een kwestie van het wiel er weer op en naar de garage rijden. Voordat je de schijf kunt verwijderen moet je en kruiskop boutje los draaien waarmee de schijf vast zit op de naaf. Als deze vast zit moet je met een moment schroevendraaier deze los hameren. (of je kunt deze lenen)
maak de remklauw los en hang deze even met wat installatie draad op aan je veer zodat je remslang niet onder spanning staat.
oude schijf er af. nieuwe schijf er op.

en dan de remklauw er weer op (of eerst blokken vervangen, zie hieronder)

Met een grote schroevendraaier druk ik altijd de oud remblokken uit elkaar om ruimte te creëren. Pas op dat je de remvoeringen van de remklauw niet beschadigd. Dan druk ik met een waterpomptang voorzichtig de remcilinders weer terug in de remklauw. nieuwe blokken er op. Even invetten met keramische spray op de punten waar hij in de klauw moet glijden en de blokken zijn vervangen.
Remklauw weer terug plaatsen.

Na het vervangen en het terugplaatsen van de wielen in een pompende beweging (zonder motor te starten) het rempedaal in trappen totdat je een stevige weerstand voelt. mocht deze sponzig blijven --> garage voor het ontluchten van de remmen

klaar is kees.
 

andrehj

Forumguru
Onderdelen zijn inderdaad goed betaalbaar, kijk maar eens bij bovengenoemde toko voor een prijsidee. En dan kan dat nog wel iets goedkoper. Maar dan moet je ze er nog wel even goed onder monteren. En bij remmen wil je wel dat het goed gebeurt...
 

andrehj

Forumguru
Even invetten met keramische spray op de punten waar hij in de klauw moet glijden en de blokken zijn vervangen.
Kleine aanvulling hierop: Hiervoor is speciaal vet verkrijgbaar.
Dit vet van ATE gebruik je op de remcilinders:
detail700009-mu1p52Hp-250000.jpg

En deze Plastilube gebruik je achter de remblokken om piepen en vastroesten te voorkomen:

detail700014-VeF1FPzK-250000.jpg
 

Monteurtje

Forumguru
Om het zelf te doen ben je wel gereedschap nodig wat niet in een huis tuin en keuken inbussleutel setje zit. Namelijk inbus 7. Om de remklauw los te maken.
Verder ben je nog een ringsleutel 21 nodig of dop met ratel om remzadel los te halen, anders kan de schijf er niet af. En die 2 bouten zitten goed vast.
 

Highway

Forumguru
Uit nieuwschierigheid heb ik even op een aantal sites naar de prijzen gekeken. Ik zie hier diverse maten staan voor de remmen. Hoe weet ik welke ik moet hebben?

288 / 312 / 345 voor de voorste schijven.
282 / 256 / 272 / 310 voor de achterste schijven.

Hierbij horen natuurlijk ook weer verschillende remblokken.
 

Spierings

Forumguru
Je kunt de schijf opmeten of je zoekt uit wat het originele nummer is.. Vaak staat er op dat soort site een referentie naar het originele nummer.

Met het originele nummer weet je ook heel snel de maat..
 

michelover

Forumguru
Kijk ook even welke remklauwen er onder zitten.
Zijn namelijk twee verschillende merken , en dus ook verschillende afmetingen voor de remblokken. Merken zijn Bosch of ATE.
 
Laatst bewerkt:

Jan Krukas

Senior Member
Heb gesnuffeld of ik een andere recente topic op dit onderwerp kom vinden maar helaas.

Iemand een goede tip mbt het vervangen van schijven en blokken voor? Het betreft mijn Superb combi uit 2011.

Skoda dealer in leiden heeft een pakketprijs van 399, maar dat leek mij aan de hoge kant. Of misschien valt het mee? Indien zo, dan hoor ik dat ook graag.

Maar mocht iemand een goede tip weten waar ik het een stuk voordeliger kan laten doen, dan hoor ik dat natuurlijk het liefst ;)

Beste EML ik zou gewoon naar een universele bekkende garage gaan daar betaal je mischien 399, incl arbeidsloon
Voor deze klus maar dan weet je wel dat het goedgebeurt en dat je een gerust gevoel hebt je kan hier echt geen
Fouten mee maken (remmen en banden zijn belangrijke onderdelen) denk aan je zelf en je gezin .MVG Jan :pieker:
 

kansberg

Forumguru
Slagschroevendraaier is niet echt heel duur, shop maar even bij mijn werkgever, een Mannesmann is toereikend voor hobbymatig gebruik.

Eerdaags, samen met de APK laat ik ook de remmerij vóór vervangen, en achter na beoordeling van de monteur, alsook de remvloeistof. Ondanks dat ik het zelf zou kunnen, samen met een collega die veel kundiger is op dit gebied dan mij, laat ik het doen bij een universeel garagebedrijf, deze heeft alle middelen bij de hand en het scheelt al snel de nodige euri's t.o.v. de dealer. Bovendien wil ik graag Brembo schijven en blokken, daar waar de dealer als eerste naar OEM delen grijpt omdat hij daar nu eenmaal meer aan kan verdienen, wat ik overigens heel terecht vind.

Remmerij vind ik erg belangrijk en heb een hekel aan 'bakken en braden'. Velen van jullie kunnen het zelf omdat de kennis en gereedschappen aanwezig zijn. 'Bij twijfel niet inhalen' is mijn motto en kun je het beter aan de vakman overlaten.
 

turboturbo

Forumguru
Bij twijfel niet inhalen' is mijn motto en kun je het beter aan de vakman overlaten.
Anderzijds zul je het nooit leren als je jezelf niet de kans geeft het te proberen. De enige manier waarop je het leert is door het te doen en fouten te maken.

Ik heb ook wel eens peentjes staan zweten tijdens een reparatie waarbij ik tegen een probleem aan liep in een doe het zelf garage. De aanwezige monteur wist behalve wat tips nou ook niet echt hoe het op te lossen. Als je een bevriend monteur erbij zou hebben zou ik het als een uitgelezen kans zien om het eens samen te doen en zo te kunnen leren.

Aanvulling: ik herinner me nu dat ik juist na conclusie van die specifieke klus besloten had de iets ingewikkelder reparaties niet meer zelf te gaan doen (voorlopig, zonder sleutelcursus)
Eerlijk is eerlijk :bloos:
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
@turboturbo : Daar heb je wel gelijk in en ik zou het graag willen leren, dat zeker. Toch ben ik een beetje huiverig voor dit soort klussen en kan mijn energie beter steken in klussen waarvan mijn kennis wel voldoende is en daarmee geld besparen. In en om huis bijvoorbeeld, of andere zaken die aan de auto/caravan moeten gebeuren. Wat in mijn geval ook nog een rol speelt is voornamelijk tijdgebrek, en zulke zaken moeten geen spoedklusje tussendoor worden, daar is het te precair voor, straks moet de Superb ook de heuvels in met 1100 kg. aan de haak en dan moet ik volledig kunnen vertrouwen op het middelste pedaal ;)
 

kansberg

Forumguru
Haha @turboturbo , mijn 'kindjes' zijn 90 en 93 jaar. De mantelzorg voor m'n ouders. Ik doe het graag en hoop het nog heel lang te mogen doen. En inderdaad ook een drukke baan waar ik 's avonds en in het weekend vaak ook nog tijd in stop om alles op de rit te houden. Gelukkig af en toe een beetje 'quality time' en een feestje links of rechts, en die tijd ruil ik niet in voor een klus. Sterker nog: ik ga zo naar de kapper, zelfs dàt laat ik tegenwoordig doen :D
 

S.O.C.3

Actief lid
Anderzijds zul je het nooit leren als je jezelf niet de kans geeft het te proberen. De enige manier waarop je het leert is door het te doen en fouten te maken.

Helemaal mee eens. Echter iets uit proberen (lees leren) en daarna het geleerde pas weer na 1 of 2 jaar in praktijk brengen, geeft mij geen goed gevoel. Maar dat kan ook aan mijn korte termijn geheugen liggen. ;)
 
Laatst bewerkt:

Jan Krukas

Senior Member
Kansberg / Turbo turbo ,het enigste wat EML ooit zelf aan zijn auto gedaan heeft is
Hem met de hand wassen dus moet hij iemand zoeken met verstand van zaken die
Hem met zijn remmen wil helpen of gewoon laten doen en lekker blijven wassen
Blijft zijn auto zijn waarde houden dus verdiend hij toch noch geld toch!!!:D
 
Bovenaan Onderaan