Rempedaal zakt weg, ondanks splinternieuwe hoofdremcilinder

Vorig jaar al een paar keer opgevallen dat ik staand voor een stoplicht het rempedaal langzaam wegzakte. Tussendoor alles normaal. Tijdens vakantie afgelopen maand werd dit zo erg dat er ingegrepen moest worden. Het werd gevaarlijk. Terug in Nederland vakgarage overwogen maar ik heb vroeger -ik kom uit het garagebedrijf- wel vaker een hoofdremcilinder gereviseerd dus ging ik zelf aan de slag. Nu voor de FTE H229115.3.2 hoofdremcilinder geen revisiesetje gevonden dus complete nieuwe cilinder en vloeistof gemonteerd. Wat blijkt: Probleem NIET opgelost. Pedaal is hard en auto remt dan als een speer maar pedaal zakt nog steeds weg bij wachten. Balen want toch al ruim 200 Euri armer zonder verbetering. Ik vermoed nu dat het ergens met het ABS/EBD/differentieelsper-systeem te maken moet hebben (VCDS). Geen verlies van remvloeistof / nergens een lekkage. Geen brandende waarschuwingslampjes. Nog geen analyseapparatuur aangesloten maar ik ben bang (gezien hetgeen ik reeds over enigszins vergelijkbare klachten gelezen heb) dat dit wellicht niets oplevert. Menig vakgarage kwam hier niet uit. Wie weet raad? Teller staat nu op 165000 km. Auto van modeljaar 2011.
 

Duijzer

Donateur
Mijn vorige Octavia had dat ook, in geringe mate. Als je lang stil stond met het rempedaal ingetrapt (helling of zo), dan zakte hij iets weg. Maar remmen deed hij prima, en bij gewoon rijden geen last. Ook geen lekkage of lampjes. Hij bleef wel staan, dus de remkracht zakte niet weg, alleen het pedaal. Een rottig gevoel, maar op te lossen door (met aangetrokken handrem) een keer te pompen. Bij mij was het dan weg.
 
Na vorige caravanvakantie (=6000 km met 1000 kg caravan erachter, voor vierde of vijfde keer) heb ik de achter(trommel)remmen weer geopend. Toen gezien dat ik met de remschoenen nog een lange caravanvakantie kon doen. Vroeger waren die cilindertjes daar zo simpel dat lekkage langs het zuigertje ook letterlijk lekkage betekende. Hoe dat nu met de ABS aansluiting er extra aan zit weet ik (nog) niet maar door je visie neig ik er toe om binnenkort de schoenen en cilindertjes te vervangen en dan nog eens te kijken. Die cilindertjes zijn de kosten niet en de schoenen moeten toch al. Dank zover. Groet, Gerard
 
Enkele dagen geleden zowel de remschoenen (versleten) als de remcilinders achter vervangen. Vandaag flinke rit van 130 km met de caravan erachter gemaakt. Het vernieuwen heeft succes gehad want het rempedaal zakt niet meer weg! De remcilinders waren niet lek en er zit maar een leiding aan vast. Waardoor er dan toch remdruk verdween weet ik niet maar ik schat dat alle remleidingen via een abs drukregelunit lopen en dat daar door de vergevorderde remschoenslijtage een zuigertje inwendig lekte (als waarschuwing voor de gevorderde slijtage??). Enfin, hij remt weer als een nieuwe en dat voelt erg goed aan. Remtrommels na de rit wel flink warm. Dank en succes.
 
Bovenaan Onderaan