Remlichten vallen uit bij gebruik trekhaak

wiers011

Nieuw lid
:722::722: Hallo Fabia-rijders. Wie heeft nog meer dit probleem. Ik heb het en sinds vandaag weet ik ook dat een collega hetzelfde probleem heeft. In het dashbord gaat het controlelampje voor een defecte lamp branden en de remlichten vallen uit. Zodra je de motor zelf weer start is het over. Maar na 1 keer remmen gebeurt het weer opnieuw. De
garage weet geen oplossing en heeft het probleem aan Pon voorgelegd.
Gevaarlijk dus!!!!
 

Captain Hook

Forumguru
Bedoel je beide remlichten links en rechts achter? Of ook het derde (LED) remlicht?

en/of is bij de collega die hetzelfde probleem heeft, de trekhaak door dezelfde dealer gemonteerd? Dan kon er wel eens dezelfde bedradingsfout opgetreden zijn...
 
Voor de trekhaakmontage is het noodzakelijk om het ingangssingaal naar je boordcomputer UIT de stekker van de boordcomputer te verwijderen en naar het schakelkastje van je trekhaak te leiden.
Vanuit datzelfde kastje komt een draad terug die je weer op de boordcomputer aansluit.
Klink alsof er daar wat verkeerd is gegaan.
Weet niet of het anders te maken kan hebben met het verkeerd inleren van je trekhaak op het boordsysteem
Zou maar heel snel teruggaan naar diegene die de trekhaak heeft gemonteerd.
Vreemd want dat horen ze toch te testen....
 

Captain Hook

Forumguru
Als je dit toch iedere keer zo leest.
-Trekhaken die verkeerd gemonteerd worden.
-Trekhaken die te dicht tegen de auto aanzitten.
-Trekhaken die bij iedere verkeersdrempel een vonkenregen trekken.
-7- of 13 polige stekers; gaat het ook lekker vaak fout mee.
-achterlichten/remlichten die juist wel of niet meer aan of niet meer uitgaan.

Af en toe zou je denken, wat gaat er nog wel goed? En wat spoken die dealers allemaal uit? Het is toch echt geen rocket science en/of supernieuwe technologie. :ahum:
 

Ron467

Actief lid
gaat het controlelampje voor een defecte lamp branden !

Ik heb even een aanhanger erachter gehad. Eerst deden de lichten van de aanhanger het helemaal niet (verloop 13 naar 7 polig) en brande het controle lampje.
Na wat gemorrel met de steker deden alle lichten (ook de remlichten) het wel, maar bleef het controle lampje voor defecte lamp branden:ahum:
Ook bij achteruit rijden kwam er mooi een aanhanger in beeld en werden de piepjes van PDC uitgeschakeld, dus alles lijkt bij mij goed aangesloten ("af fabriek", bij dealer geplaats....):2133:

Alleen dat controle lampje voor defecte lamp (zonder nadere aanduiding, wat wel zou moeten in maxidot) blijft dus branden bij mij. Zal van de week eens andere aanhangers proberen.

En kapitein haak, ja het wordt allemaal wat lastiger met die electronica, zeker als er digibeten aan gaan werken:smirk:
Vroeger..... met je B kadet, kon je onder de motorkap nog naast je motor gaan staan om er wat aan te sleutelen....
 

LenK

Forumguru
Waarschuwingslampje had ik ook altijd. Me verder niet zo druk over gemaakt, want alles brandde gewoon. Geen uitvallende remlichten.
Overeenkomst is dat ik ook van 13 naar 7 polig ging.
 

nemo

Senior Member
Bekend verhaal. Ik gebruik regelmatig een aanhanger. Heb 1x een grotere aanhanger gehuurd en toen die achter mn fab zat, kreeg ik ook de foutmelding. Alle remlichten deden het toen niet meer (ook toen de aanhanger weer los was). Zekering is toen vervangen.
 

Hetzer

Forumguru
@wiers011, Wat voor fabia heb jij?? een facelift??

ik heb zelf een GL, met een thule trekhaak en (7-polige) stekkerdoos, heb nu 3 keer een aanhangwagen er achter gehad, en tot nu toe geen problemen
 

Roco

Lid
En om oa al die redenen....hier gaat het dus goed...is mijn dealert
weer dealer van het jaar geworden !!!!!:473::cheer::473:
 
Overeenkomst is dat ik ook van 13 naar 7 polig ging.[/quote]

ook ik behoord tot de club. van 13 naar 7 polige verloopstekker. fietsendrager aangesloten en ook gelijk het storingslampje in het dashboard. remlichten etc werken wel gewoon:smirk:
 

pierre27

Actief lid
Goedenavond,
sedert 2 juli rijden wij tevreden rond in een Skoda-Fabia-Combi-1.2TDI-GL, met als optie een trekhaak met 7-polige stekkerdoos besteld, onderkant 21 centimeter boven het maaiveld.:530:
Nu na 2500 kilometer (was dd: 1 september 2010) er maar eens een lege aanhanger aangekoppeld, omdat je dat ook uit moet proberen en de motor moet nu maar eens laten zien, dat hij daarvoor ook geschikt is.
Ik wist zeker dat de stekker van de aanhanger plus lampen allemaal goed waren, omdat alles achter de Mercedes perfect werkte.
MAAR ........ de GL had er geen zin in, mijn hele linkerkant van de auto deed niets, geen knipperlichten, remlichten, achterlichten, etc., zelfs het signaalicht van het op slot en open doen deed het links niet!!!:ahum:
Natuurlijk brandde het lampje in de toerenteller oranje.
Wanneer de stekker weer los werd gekoppeld, dan was alles weer normaal.
Oeps...... ik meteen met aanhanger naar dealer Arnold de Rijk.
Resultaat er moest een soort computerkaartje besteld worden en dat moest er tussen geplaatst worden, ik was de tweede GL met dit euvel, het GL-systeem was te gevoelig en het kon wel even duren, voordat de levering van het plaatje plaats zou vinden.
Ik naar huis, aanhanger losgekoppeld, voor alle zekerheid auto gecontroleerd,....... ondanks losgekoppelde aanhanger, de hele linkerkant was weer DOOD!!!:1439:
Ik heb de dealer gebeld, kon gelijk komen, ....hij werd aan de Vag-Com gezet en de computer bleek vastgelopen te zijn, ...hij werd gereset en alles deed het weer.
Eergisteren, 28 oktober, naar de garage geweest, ben op pad geweest met de camper vandaar, maar intussen had de garage een complete nieuwe kabelboom besteld en deze geïnstalleerd, het is een 13 polige geworden, waarin de 7 polige is geïntergreerd, dus ik heb geen verloopstekker nodig.
Het werkt perfekt, dus mij hoor je niet meer in dit draadje.
Pierre:yeah:
 

skodaboy

Forumguru
ik heb wel géén fabia combi,maar een 02 combi 4x4...
ik heb een afneembare trekhaak (13 polige) vanaf fabriek..

om even terug te komen op het symbool van 'kapot licht' wat blijft branden als er een aanhangwagen wordt aangekoppeld,ik heb dit ook gehad bij de 02..onlangs kocht ik een nieuwe aanhangwagen...ik koppel deze aan de 02 en wil naar huis rijden,bij vertrek zie ik dat het symbool bleef branden,en dacht allé 'wat is dat nu weer' daarstraks had ik toch geen meldingen...thuis gekomen alle lichten gecheckt (auto en nieuwe aanhangwagen) alles lichten werkten zoals het hoort en toch de melding.
heb toen ff het fietsrek er bij gehaald (7 polis) ook géén melding.
toen een andere aanhangwagen ook (7 polis) getest géén melding.
enkel bij de nieuwe gaf hij de foutmelding,heb toen de aansluitingen van de nieuwe aanhangwagen nagekeken en toen bleek dat er 6 van de 7 draden waren aangesloten ipv 7,de verlichting L + R was door verbonden op 1 draad ipv apart, :mad: heb dit toen veranderd en toen was de melding nadien ook verdwenen...
zo zie je maar dat een 'foute' aansluiting ook aan gegeven wordt door dat zelfde symbool... :winkie:
 

jmw57

Lid
Jammer dat ik nu pas deze website heb ontdekt, anders had ik wel eerder gereageerd op dit probleem.
Nieuwe auto met trekhaak af fabriek, met Multicom West 13 polige stekkerdoos. Nieuwe aanhangwagen met 7 polige stekker. Zou probleemloos moeten functioneren. Echter toen ik de ahw de 1e x aankoppelde, en de verlichting ging controleren, bleek dat na 2 x knipperen de ri.aanwijzers het niet meer deden en het lampje op het dashboard ging branden. Omdat de ri.aanwijzers van de ahw waren uitgerust met dubbele lampjes (aan weerszijden dus 2 x 10 W) aan elke kant een lampje verwijderd en toen was dat probleem opgelost. Echter na enige kilometers rijden en een paar x remmen, ging het lampje weer branden. Bij controle bleek dat de remlichten helemaal NIETS meer deden (ook die van de auto niet).
Naar de dealer gegaan en hen het probleem laten zien. Monteur is zeker een uur bezig geweest, maar kon het euvel niet vinden. AHW niet aangekoppeld en zijn coltrolestekker erin was alles goed en zodra de AHW werd aangekoppeld trad het probleem weer op. Trekhaak is opnieuw aangemeld bij de computer, software is gereset echter niets hielp. Daarop een nieuwe kabelboom voor de trekhaak gemonteerd en wat bleek probleem opgelost dachten we. Zodra je nu de lichtschakelaar omdraaide begon het lampje weer te branden, maar nu bleef alles wel functioneren. Na nog een tijd zoeken werd besloten om ook de 13 polige Multicon West stekkerdoos te vervangen door een Jaeger 13 polige stekkerdoos (met adapter voor 13 naar 7 polig)) en het probleem was helemaal opgelost.
 
Bovenaan Onderaan