Relatie adaptieve cruise en TPMS

haassie

Forumguru
Af en toe blijven auto’s rare dingen….

vandaag naar m’n werk gereden en bijna daar melding bandenspanning laag. Gelukkig geen lekke band maar niet de mogelijkheid ergens de spanning erop te zetten. Afgelopen maandag van winter naar zomerbanden gegaan.Daarna al een keer gereden zonder meldingen. Vanmiddag terug bij de auto nogmaals gekeken en banden gelukkig nog hard, iig niet lek. Auto gestart en gelijk de melding van de bandenspanning laag maar ook ACC niet aanwezig. Damn..Opnieuw starten geen soelaas. Omdat het plaatje in autostatus twee gekleurde banden aangaf dacht ik dat het een veiligheidsinstelling was o.i.d….helaas dus geen cruise control meer Op de weg terug.

vlakbij huis rondom 2.6 bar erop gezet, bandenspanning reset….maar CC weigert nog steeds. Is er een truc om dit te resetten? Heb obd, maar nog niet uitgelezen. Geen vuil op sensor (plaatje in de grill)…

heb ergens gelezen dat mensen met een geplaatste thuiskomer hetzelfde hadden en dat acc weigerde. Wat is de relatie tussen de twee ogenschijnlijke onafhankelijk onderdelen?
 

Tees

Donateur
Ik kan me voorstellen dat een fout in een van de wielsensoren ook de (A)CC kan beïnvloeden. Hierbij aangenomen dat je het indirecte bandendruksysteem hebt, dus zonder sensoren ín de band.
Ik zou even uitlezen en kijken of daar iets in zit.
 

Antera

Donateur
Wielsensorn kan zeker als je gewisseld hebt even resetten in je menu en opgelost

ACC storing geen idee maar zet op slot en wacht 11 min en open hem dan weer
 

Tees

Donateur
Te zien aan ETKA is het afhankelijk van de uitvoering. PR-code 7K3 betekent directe TPMS met druksensoren in de wielen.
 

haassie

Forumguru
wel grappig dat een bandenwissel (winter/zomer) en de bandendruk melding ervoor zorgen dat je cruisecontrol ermee stopt en je een foutmelding krijgt op je remmen.

Vandaag met OBD even gekeken, kreeg een foutmelding op de remmen met de melding tyre pressure low....fout gereset, had al "set" gedaan in het car menu. Die ACC melding gaf iets aan met calibratie.....
 

Eltjo

Forumguru
Conclusie: braaf bij een bandenwissel, zoals het de bedoeling is, even de auto weer laten weten dat het e.a. zo o.k. is.

Ik deed dat met mijn globale systeem laatst na een voor-achterwissel ook niet en dat ging honderden kilometers goed voor dat er een alarm kwam. Alles was nog prima op dezelfde druk. Ik moet wel zeggen, dat systeem soms ook een alarm geeft als wel netjes het knopje is gedrukt na het banden op druk brengen of een wielenwissel.
Ben wel blij met dit systeem met 3 sets wielen; anders werd het onnodig duur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

haassie

Forumguru
Wielsensorn kan zeker als je gewisseld hebt even resetten in je menu en opgelost

ACC storing geen idee maar zet op slot en wacht 11 min en open hem dan weer
ik heb de auto op slot gezet gisteren en vanmiddag geopend, toch naar even geslapen tussendoor...minsten 11 uur.....
ik neem aan dat die 11 minuten een grap is haha.
 

hemi24

Forumguru
11 minuten is geen grap, maar wel meer dan 600 seconden en dus genoeg voor een zogenaamde “bus-rust”…
 

haassie

Forumguru
Heeft een hele nacht rust gehad, maar helaas nog hetzelfde, maandag moet hij toch terug voor een garantiegevalleltje…heb aangegeven hier ook naar te kijken. Zelf resetten gaat niet en calibreren volgens mij ook niet, of een “basic setting” moet soelaas bieden.
 

Antera

Donateur
Dan de garage laten kijken en idd 10 min is busrust daarom altijd 11 min dan weet je zeker dat het gelukt is :-)
 

haassie

Forumguru
Gisteren ook nog even het kapje voor de “radar/sensor” verwijderd om te kijken of er geen vuil zat en het lensje een klein beetje schoongemaakt met alcohol echter geen resultaat…zoals gezegd morgen naar garage en dan horen we het wel. Eindelijk van dat naar uitroepteken af haha.
 

haassie

Forumguru
Dat had ik al gedaan.....gaf aan dat hij gecalibreerd diende te worden.....zoals ik eerder had geschreven...deze melding is niet te wissen...staat nu bij de garage voor nog iets anders dus ben benieuwd
 
Bovenaan Onderaan