Regensensor en dimlichten

Jan A

Actief lid
Dag collega-Superb-rijders en collega-bijna-Superb-rijders,

Weet er iemand of de dimlichten op MQB-modellen automatisch aan gaan als de regensensor regen detecteert?
Ik meen indertijd gelezen te hebben (of gehoord) dat dit bij mijn Caddy van 2011 ook zo zou zijn, maar ben ondertussen toch echt wel 100% zeker dat het niet het geval is.
Je denkt dan dat de sensor de lichten wel zal aansteken in de regen (schakelaar op Auto, uiteraard), maar in werkelijkheid ben je dus een rijdende blinde vlek voor andere weggebruikers achter je.
Indien het niet zo is, kan dit dan eventueel aangepast worden dmv VCDS?

Groeten van een (ongeduldige) collega-bijna-Superb-rijder

B.Stuurder

Forumguru
Voor zover ik weet kun je dat bij de Octavia en Superb aanzetten in het Amundsen/Columbus systeem onder "auto"

RefleCs

Forumguru
Yep dit is het geval. In de Columbus is dit uit dan wel aan te zetten. (en uit ervaring kan ik zeggen dat het heel goed werkt)

Ik weet niet of het in alle modellen (dus ook het meest uitgeklede model) het geval is maar in de Style BL sowieso.

Als extra heb ik door @Antera de achterlichten in laten schakelen bij DRL. Zo voorkom je dat je zonder verlichting achter rijdt in van die twijfelachtige weer/licht omstandigheden (lees mist, inrijden van een tunnel of kortere overkappingen, enz.)

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Volgens mij gaan de lichten pas aan als er 3 of 5 volle aaneengesloten wisbewegingen zijn gemaakt.

Dus als de automaat bedenkt om op intervalstand te gaan wissen gaat het niet werken...

Canon-Eye

Forumguru
als de automaat bedenkt om op intervalstand te gaan wissen gaat het niet werken
Alweer een sterk argument om dit soort zaken niet eens aan een automaat te willen overlaten.
Zoals met veel andere zaken vertrouw ik liever op mijn eigen sensoren i.c.m. met gezond verstand...

RefleCs

Forumguru
Kijk en dat zijn nou net de rand omstandigheden waar ik het over had waarom ik bij Mark bij het voeren van DRL de achterlichten in heb laten schakelen.

Ik snap overigens niet dat dat niet verplicht is. Maar dat is bijzaak.

hemi24

Forumguru
Kijk en dat zijn nou net de rand omstandigheden waar ik het over had waarom ik bij Mark bij het voeren van DRL de achterlichten in heb laten schakelen.

Ik snap overigens niet dat dat niet verplicht is. Maar dat is bijzaak.

Ik heb ook de achterlichten laten bijcoderen bij de DRL's.

Wat bij mij nog mist in de codering is dat het ook wordt doorgegeven aan de aanhanger...

gdisselkoen

Forumguru
Er zit logica achter. Verlichting is verplicht bij slecht zicht, dut kan veroorzaakt worden door o.a. regen of sneeuw. Als de de ruitenwissers met een bepaald interval aan het werk zijn "denkt" het systeem dat het zicht verminderd is en schakelt de verlichting in. Werkt prima.

Skoda-MAN

Forumguru
Ik heb ook de achterlichten aan bij DRL.
Voor de rest de boel op automaat en het werkt perfect, gisteren om 19.15 uur volop zon rij een weg met bomen op en direct de koplampen aan.
Vanaf 140 km/h gaan de koplampen aan, beetje regen = koplampen aan bij enkele slagen wissers.
Naar mijn mening mogen de koplampen wel iets eerder uitschakelen. Gisteren om 6.00 uur weggereden (donker) en om 7.40 (vol zon) branden de koplampen nog.

Canon-Eye

Forumguru
Ik draai het liever om.
  • Dimlicht schakel ik zelf wel in zodra ik dat nodig vind - en dat is als regel heel wat eerder dan welk systeem ook - kan al bij stralende zon zijn op een weg die wisselend wordt overschaduwd door onderbroken bomenrijen, of gewoon als ik m'n meters niet goed meer kan aflezen door het te grote contrast tussen buitenzon en binnenschaduw plus zonnebril.
  • Een regensensor kan niet anticiperen op de door een mee- of tegenliggende vrachtwagen opgewervelde watermassa, dus als ik het aan die sensor zou overlaten rij ik telkens een seconde of 1 à 2 met een blindgeslagen voorruit (herinner ik mij nog van mijn vorige O2C). Vonniknieprettig... dus ik regel ook dit zelf wel. Hoort bij bewust bezig zijn met het rijden, vind ik.

Skoda-MAN

Forumguru
Een regensensor kan niet anticiperen op de door een mee- of tegenliggende vrachtwagen opgewervelde watermassa,
Mijn regensensor reageert zelfs op een auto ruim voor mij die zijn ruitensproeier gebruikt, bij het inhalen van vrachtwagens bij regen is het echt zeer zelden dat ik zelf ingrijp. Binnen de kortste keren gaat zelfs de wissnelheid naar maximaal. Wel heb ik de gevoeligheid schakelaar op de wisserhendel op stand 3 staan. (4 is maximum)

RefleCs

Forumguru
Op de Sup heb ik nog maar 1x gehad dat ik zelf in moest grijpen bij de regensensor. Ik heb hem op het minst gevoelige standje staan en dat bevalt prima.

Canon-Eye

Forumguru
Ik rij nu eenmaal veel op provinciale wegen (bij gebrek aan snelwegen in mijn woonomgeving), waar een tegenliggende vrachtwagen je vooruit in één keer doet dichtslaan. Een sensor loopt dan per definitie achter de feiten aan die ik wél van tevoren zie aankomen...

B.Stuurder

Forumguru
Je kunt het altijd zelf doen, maar dat vlakt het gemak van een automatisch systeem niet uit.
Vroeger reed ik permanent met licht aan, nu heeft DRL dat overbodig gemaakt

Bovenaan Onderaan