Regeneratie na wegschrijven/opdoppen EGR

Beste kenners,

Na enige tijd met regelmaat een motor die in de noodloop schoot de auto laten uitlezen.
En jawel na 281.000 km op de klok nu de bekende EGR foutmeldingen. Na wat wikken en wegen de EGR laten wegschrijven en afsluiten via VVT. ( ipv vervangen)

De auto rijdt op lage snelheid een stuk rustiger en iets feller.

Bij de eerste regeneratie na de aanpassing vallen me wel wat dingen op :
- de auto loopt veel onrustiger dan voorheen
- Als ik tijdens regeneratie stapvoets rijdt hikt de motor en lijkt hij moeite te hebben niet af te slaan.

Na een afgebroken regeneratie en opnieuw starten is het (voor nu) over.

Wie weet of het erg onrustige lopen en hikken normaal is na wegschrijven van de EGR??
Of is hiermee geen verband?


Ik hoor graag
 

Renkie

Forumguru
Beste kun je dit even navragen bij VVT denk ik. (Zelf heb ik geen ervaring hiermee)

Overigens maakt het ook erg uit wat voor type motor je hebt, vermelden van de motorcode zou wel handig zijn.
 

Kempes

Forumguru
Ik heb die van mij 150.000km geleden laten wegschrijven en geen problemen gehad. Egr is niet afgesloten, dat kon volgens JD ook niet aangezien het blok een werkende Egr nodig heeft tijdens regeneratie. Mijn inziens moet je dus je Egr laten repareren/vervangen en niet afdoppen maar enkel softwarematig dicht laten zetten om een goed werkend blok te hebben....
 
Hoi Kempes,
Je reactie snap ik. Ik weet dat de verschillende tuners hier niet hetzelfde over denken.
Wat ik heb begrepen is dat als hij mechanich goed is alleen wegschrijven volstaat maar als je hier niet zeker van bent je hem beter kunt afsluiten en wegschrijven anders kun hij alsog problemen gaan geven.
Regeneratie zou geen problemen moeten geven is me verteld, vandaar ook mijn vraag hier op het forum.
 
Nog iemand een idee? Heb wat telefoontjes gedaan en auto laten uitlezen, geen foutcodes alleen 1 verstuiver die iets minder is.

Nu komt er vooral met een koude motor vrij veel wit blauwe rook uit de uitlaat....... Daar heeft niemand een verklaring voor in combi met het wegschrijven. Toch is het daarna ontstaan,
Regeneren duurt ook veel langer dan voorheen.

Snap er niks meer van.. wie wel?
 
Bovenaan Onderaan