redelijk wat foutcodes

Naudje32

Actief lid
ben al enkele dagen bezig uit te zoeken waarom ik dit heb. zelf een vermoeden dat de accu vervangen mag worden.

Zondag,23,November,2025,13:51:46:16365
VCDS Versie: PRI 25.3.1 Loopt op Windows 11 x64
www.Ross-Tech.com

Adres 13: Auto Afst. Reg. Labels: 5Q0-907-572-V2.clb
Regelapparaat Onderd.nr.: 5Q0 907 572 P HW: 3QF 907 572 A
Component en/of Versie: ACC BOSCH MQB H11 0682
Software Codering: 2B00600941FFC728949C810500400600000000000000000004
Dealernummer: WSC 31000 790 00246
ASAM Dataset: EV_ACCBOSCHVW416 002008 (SK37)
ROD: EV_ACCBOSCHVW416_002_VW37.rod
VCID: 44D14C0D6E1821FAEB2-8010
3 foutcodes gevonden:

0828 - Databus ontvangen storingswaarde
U1123 00 [00001000] - -
[FAULT_EGO_FZG_GUETE_GIERRATE_SENSOR_DEFECT]
Geregeld - Bevestigd - Getest sinds Wissen Geheugen
Freeze frame:
Fout Prioriteit: 4
Fout Frequentie: 1
Reset Teller: 60
KM-stand: 161602 km
Datum: 2025.11.22
Tijd: 09:03:49

Regelapparaattemperatuur: 0 C
Spanning contact 15: 10.3 V
Velocity_vehicle_reference: 0.00 m/s
Longitudinal_acceleration_vehicle_reference: 0.00 m/s
Status_ACC_System: ACC_reversible_error

0822 - Databus ontvangen storingswaarde
U1123 00 [00001000] - -
[FAULT_EGO_FZG_GUETE_LAENGSBESCHLEUNIGUNG_SENSOR_DEFECT]
Geregeld - Bevestigd - Getest sinds Wissen Geheugen
Freeze frame:
Fout Prioriteit: 4
Fout Frequentie: 1
Reset Teller: 60
KM-stand: 161602 km
Datum: 2025.11.22
Tijd: 09:03:49

Regelapparaattemperatuur: 0 C
Spanning contact 15: 10.1 V
Velocity_vehicle_reference: 0.00 m/s
Longitudinal_acceleration_vehicle_reference: 0.00 m/s
Status_ACC_System: ACC_reversible_error

1074 - Databus ontbrekende info
U1121 00 [00001000] - -
[FAULT_TIMEOUT_ESP_33]
Geregeld - Bevestigd - Getest sinds Wissen Geheugen
Freeze frame:
Fout Prioriteit: 4
Fout Frequentie: 1
Reset Teller: 60
KM-stand: 161602 km
Datum: 2025.11.22
Tijd: 09:03:49

Regelapparaattemperatuur: 0 C
Spanning contact 15: 10.1 V
Velocity_vehicle_reference: 0.00 m/s
Longitudinal_acceleration_vehicle_reference: 0.00 m/s
Status_ACC_System: ACC_reversible_error


iemand suggesties ?
 

Tees

Donateur
Als de gegeven waarde van 10.1-10.3V klopt, betekent dat een praktisch lege accu. Zal mij benieuwen of je daar nog mee kan starten...

Dus lijkt me dat je in de goede hoek zit te denken.
 

Naudje32

Actief lid
Bizzare is dat hij wel gewoon normaal start en dat ik gisteren naar de efteling heen en terug ben gegaan. Dus zal je toch moeten denken dat de acuu ruimschoots geladen zou moeten zijn......
 

EdK

Forumguru
En wat meet je op de polen met stilstaande motor met een universeel meter ??
Want als die 12,3VDC is dan is het logisch dat hij normaal start...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Het kan idd zomaar zijn dat die waarde niet klopt. Volgens mij leest VCDS dit zelf uit door de OBD-poort, en is daar niet altijd even nauwkeurig in. Dus zeker even direct op de polen meten, maar de foutcodes komen wel ergens vandaan.

Ik heb nu wat beter naar de beschrijvingen gekeken (die in het Duits zijn...?), en die wijzen allemaal op het ABS/ESP systeem. De eerste fout wijst naar een wielsnelheidsensor, de tweede naar een longitudinale versnellingssensor, en de derde dat ESP niet tijdig reageert.

In combinatie met die lage spanning, zou het kunnen zijn dat dit de spanning van de ABS regelmodule is. En dat die te laag is om goed te functioneren en dan denk ik al snel aan een probleem met de bedrading richting de ABS module (de +12V dus), of de module zelf.
 

Naudje32

Actief lid
het is nu natuurlijk de vraag kan ik gewoon de accu vervangen of krijg ik straks een hele reeks aan storingen te verduren ?
 

Tees

Donateur
Als dat zo is, zou ik de accu gewoon weer vergeten, daar is dan niet perse wat mis mee. Zoals hierboven beschreven, denk ik dat je t toch eerder rond de ABS module moet zoeken
 

hemi24

Donateur
Foutmeldingen wijzen in eerste instantie op fout in de bedrading; dus misschien eerst kabels en stekkers even nalopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan