Recuperatie issues Škoda Octavia Combi Sportline Business 1.5 TSI m-HEV (110 kW / 150 pk, 7-traps DSG

Rallye

Forumguru
Je hebt een vervelend probleem met je auto, waarvan het de vraag is of:
- het alleen aan jouw auto ligt;
- het een algemeen probleem is;
- of jij er wellicht gevoeliger voor bent als een ander.

Dat maakt jouw lijstje met punten wat moeilijk. Als er echt iets is moet Skoda dat natuurlijk oplossen. Er gaat genoeg mis met dit soort moderne functies, dus het kan best dat het bij jou mis is. Als het een algemeen probleem is (maar dan hadden we zeker hier meer klachten gezien) dan moet het ook in het kader van de verkeersveiligheid opgelost. Maar als het jou gewoon meer opvalt dan een ander, maakt het dat voor een verkoper moeilijk om iets te melden. En dan om waarschuwingen vragen is ook moeilijk.

Ik herken overigens wel dat die overgang van recuperatief naar gewoon remmen vervelend kan zijn. Ik heb ooit gereden met de Volvo XC40 van vrienden van ons, waar ik dat ook heel storend vond. De eigenaars van de auto hadden nergens last van.
 
Dan was dat er waarschijnlijk eentje mét het Travel Assist pakket... wat niet gek is voor een demo, want blijkbaar rijdt dat lekkerder en ze willen je graag zo'n auto verkopen, dus het moet dan wel zo lekker mogelijk rijden.

Zie een proefrit maar als een soort (omgekeerde) sollicitatie: als je gaat solliciteren wil je goed voor de dag komen, dus je kamt je haar en poetst je schoenen... :jaja:
Ik heb travel assist en ervaar het volgende: als ik richting een stoplicht rijd en het gas los laat merk ik vrijwel nooit dat er wordt afgeremd op de motor. Wel merk ik dat wanneer ik zacht de rem indruk, ik op een gegeven moment harder de rem in moet trappen om even 'hard' te remmen. De eerste maanden ergerde ik me eraan, nu niet heel erg meer. Ik rijd niet vaak in de S stand, maar voor mijn gevoel bestaat dit inderdaad niet in die stand (merkte ik onlangs).
 
Een maand geleden naar de leverancier en er is iets aangepast binnen de software mbt remmen. Problemen gebeuren nu minder vaak, maar zijn zeker nog wel aanwezig. Degene van de werkplaats herkende de problematiek, maar er werd gezegd dat dit het enige was wat ze konden doen.

Bij de leasemaatschappij hebben ze mijn klacht doorgestuurd naar een interne afdeling. Degene had het advies om auto te laten rijden door iemand van de leverancier en voor een paar dagen een switch van auto te doen. Dit is gebeurd en uiteraard had degene van de leverancier, de problemen die ik ervoer, zelf niet ervaren. De leen Octavia, dezelfde model en type, maar met 19" velgen en ACC, die ik reed, vond ik veel beter rijden en de rem ervaring was anders. Dus wordt het weer zo een welles nietes en advies om rijstijl aan te passen. De leverancier was wel behulpzaam. Er is nu een ticket aangemaakt richting de fabrikant. Wat me opviel was dat de software versie in de leen auto hoger lag dan in mijn auto. Maar is er iemand die kan uitleggen hoe dit werkt met die versies? Is het versie nummer afhankelijk van de opties die er in de auto zitten?

Voor wat betreft het remmen: ik irriteer me er enorm aan als ik bijvoorbeeld op een rotonde of een file afrijdt, rustig afrem en het euvel zich voordoet, dan is dit onveilig.
 
Laatst bewerkt:
Bij deze een update:

Aantal weken geleden is de auto wederom naar de dealer gegaan. Een monteur heeft een aantal zaken aangepast binnen de software van de auto en de auto ook zelf gereden. Vanuit de dealer is er aangegeven dat het een bekend probleem is en dat ze, na de laatste aanpassingen, nu niets meer kunnen doen. Ik heb de auto nu zelf een aantal weken gereden. Binnen de D modus is het probleem minder geworden. Binnen de S modus blijft het probleem gewoonweg bestaan en treedt op verschillende momenten op, wat wil zeggen soms gebeurd het niet en soms gebeurd het wel. Ik denk dat dit wellicht te maken heeft met hoe vol de batterij is die bij recuperatie gebruikt wordt. Maar het viel me wel op dat het probleem tijdens (rustig) afremmen en tijdens terugschakelen van 3 naar 2 gebeurd.
Maar goed: ik zit nu op een punt dat het mij enorm dwars zit en dat als ik dit allemaal had geweten, tijdens de proefrit heeft dit probleem zich nl. ook niet voorgedaan, ik nooit en te nimmer voor een Skoda Octavia had gekozen. Mijn rijplezier en ook het vertrouwen in het merk Skoda is nu naar een minimum gedaald hierdoor.
Moet je dan als eigenaar/berijder van auto's met dit soort irritante problemen, dit maar accepteren? Of kun je dit verder binnen de Skoda organisatie aangeven?
 

Jessedew

Forumguru
oke, hopen dat het lukt, het is uiteraard niet prettig als je dit aan de hand hebt, maar ben bang dat als ze het kennelijk niet kunnen oplossen, dit de enige oplossing is (en dan mag je van geluk spreken dat het niet je eigen prive bezit is)
 
Bovenaan Onderaan