RDC database lek...

hemi24

Forumguru
@Captain Hook : ben je nu nog altijd zo blij met het mailtje wat je van KwikFit hebt gekregen?

Als ik je laatste bericht zo lees is de kans groot dat dit dus ook een soort phishing was...
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Ik heb dezelfde mail gehad, en tis zeker geen phishing. Alle links kloppen gewoon (en er zitten zelfs de door commerciële bedrijven erg vaak gebruikte tracking pixels in). Was overigens voor mij wel reden om te kijken of ik m'n gegevens bij de KwikFit weer kan laten verwijderen, zeker nu ik zelf meer doe aan de auto verwacht ik niet ze voorlopig nog eens nodig te hebben...
 

Captain Hook

Forumguru
@Captain Hook : ben je nu nog altijd zo blij met het mailtje wat je van KwikFit hebt gekregen?

Als ik je laatste bericht zo lees is de kans groot dat dit dus ook een soort phishing was...
Volgens mij weet jij niet wat phishing is... ;) 't Was gewoon marketing gezwets.

Enne, je HOEFT niet op links in berichtjes te klikken hoor! Dat doe ik zelf nooit.
Mocht ik geïnteresseerd zijn in de onderhavige informatie, dan zoek ik die zelf wel op.

En ik ben nooit blij met dat soort mailtjes. Maar ook niet non-blij. Het is gewoon de zoveelste iteratie van digitale vervuiling. Kan zo weer de digitale jiskefet in. :D
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Ik denk dat dat er vanaf hangt hoe je phishing interpreteert.
Het wordt vrijwel altijd geassocieerd met negatief/nep wat niet altijd het geval is.
 

Ceezzz

Lid
Ik werk in de IT en phishing is altijd negatief. Bij phishing probeert de zender illegaal gegevens te bemachtigen. De overheid, banken, etc. waarschuwen daar ook altijd voor.

Dat is trouwens wat anders dan wat er vanuit marketingachtergrond gebeurt. Daar heet het tracking en is bedoeld om vaak met een commerciële gedachte te volgen waar de ontvanger interesse in heeft of wat hij/zij doet (link klikken, etc.).
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik kreeg hier gisteren een mail over van m'n dealer, Hoogenboom Rotterdam. Vrij nietszeggend mailtje waarin ze mij informeren dat zij gebruik hebben gemaakt hebben van "software die mogelijk is geraakt is". Verder zijn ze "net als ik zeer geschokt". Wat me verder opviel is dat de mail afkomstig is van een adres op het domein "care-mail.nl", niet hun eigen autohoogenboom.nl domein.

In een tijd waarin dit soort problemen (datadiefstal, phishing) vaker voorkomt, en je altijd geadviseerd wordt alles, links, email adressen, goed te checken, komt het nogal klunzig over om een mail te (laten?) sturen vanaf een domein waar ik als klant van Hoogenboom nooit van gehoord heb, en waar ik ook geen enkele binding mee heb. Ik kan dit dus ook niet serieus nemen en beschouw het als niet verstuurd. VAG/PON en internet, het blijft een moeilijke combinatie.
 

Captain Hook

Forumguru
Wat me verder opviel is dat de mail afkomstig is van een adres op het domein "care-mail.nl", niet hun eigen autohoogenboom.nl domein.
Da's niet zo gek, dat vind je ook terug bij RDC:

Wij hebben voor autobedrijven een bericht klaargezet in CaRe-Mail dat zij aan hun klanten kunnen doorsturen, maar zij kunnen ook voor een ander bericht kiezen. Aangezien het incident in de landelijke pers geweest is, is een proactieve benadering van klanten aan te raden.

https://www.rdc.nl/rdc-onderzoekt-datalek-de-meest-gestelde-vragen-en-antwoorden/
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

CharlesTucker

Forumguru
Ik vind het wel gek, we zijn het dus niet eens, en dat hoeft ook niet ;)

Ik heb een commerciele relatie met Hoogenboom, niet met RDC of care-mail, sterker, daar had ik nog nooit van gehoord. Als Hoogenboom ervoor kiest een deel van hun activiteiten uit te besteden dan is dat hun keuze, en screw-ups zijn ook hun verantwoordelijkheid. Als ze daarover willen communiceren dan behoren ze dat zelf te doen, en niet een een of ander klaargezet mailtje door iemand anders onder hun eigen naam laten versturen. Niet zo belangrijk, maar het valt me gewoon tegen van ze.

Ik vind dit overigens ook wel een mooie, "Aangezien het incident in de landelijke pers geweest is, is een proactieve benadering van klanten aan te raden". Mag ik hieruit opmaken dat als het de landelijke pers niet gehaald zou hebben ze de hele boel het liefst onder het tapijt hadden geveegd?
 

Captain Hook

Forumguru
...Mag ik hieruit opmaken dat als het de landelijke pers niet gehaald zou hebben ze de hele boel het liefst onder het tapijt hadden geveegd?
Uiteraard. Wat niet weet, wat niet deert. Toch? ;)

Standaard praktijk. Consument is simpel en dom, dat dienen we ook zo te houden. Al die lastige vragen en kritische opmerkingen, nergens goed voor, alleen maar lastig. :koffie:

Men voelt zich gedwongen er wat van te zeggen, nu dit probleem in de landelijke media besproken is.
Damage control; proberen om de financiële schade te beperken.

Ik vind het wel gek, we zijn het dus niet eens, en dat hoeft ook niet ;)
BTW: ik vind het niet gek dat jij het gek vindt.
Maar het is vanuit RDC/ jouw Skoda garage gezien, gewoon gemakzucht om het aangeleverde voorbeeld 1-op-1 door te zetten. Zonder verder 'gedoe'.
 
Laatst bewerkt:

Freeze-o

Senior Member
Ik kreeg hier gisteren een mail over van m'n dealer, Hoogenboom Rotterdam. Vrij nietszeggend mailtje waarin ze mij informeren dat zij gebruik hebben gemaakt hebben van "software die mogelijk is geraakt is". Verder zijn ze "net als ik zeer geschokt". Wat me verder opviel is dat de mail afkomstig is van een adres op het domein "care-mail.nl", niet hun eigen autohoogenboom.nl domein.

In een tijd waarin dit soort problemen (datadiefstal, phishing) vaker voorkomt, en je altijd geadviseerd wordt alles, links, email adressen, goed te checken, komt het nogal klunzig over om een mail te (laten?) sturen vanaf een domein waar ik als klant van Hoogenboom nooit van gehoord heb, en waar ik ook geen enkele binding mee heb. Ik kan dit dus ook niet serieus nemen en beschouw het als niet verstuurd. VAG/PON en internet, het blijft een moeilijke combinatie.


Hier borrelt nog een andere vraag op. Heb jij toestemming gegeven om jouw gegevens met derde te laten delen?
1- Dealer had in eerste instatie jouw gelekte gegevens niet mogen delen.
2- Je gegevens zijn nogmaals gedeeld met de partij die de emails heeft uitgestuurd.

Foei foei foei
 

Captain Hook

Forumguru
@Freeze-o Ha! De beruchte kloof tussen regeltjes en de realiteit! ;)

Ik weet niet hoe het bij jou aan toegaat, maar al die jaren dat ik al bij garages kom (hetzij van een merk, hetzij merkloos), vragen ze NOOIT of het wel oké is dat ze mijn naam, kenteken, telefoonnummer noteren.

Je belt op, of gaat langs om b.v. een afspraak te maken. En zonder dat iemand lastige vragen stelt, geef je je naam en telefoonnummer en kenteken (want dat is immers nogal relevant). Maar of dat dan ter plekke wordt ingetikt of opgeschreven en vervolgens weer verwerkt in systemen van derden?
Geen idee, jij wel? :pieker:
 

CharlesTucker

Forumguru
Heb ik toestemming gegeven, dat heb ik mezelf ook afgevraagd. Het zou me niet eens verbazen als ergens in de kleine lettertjes van het koopcontract staat dat ik daar inderdaad toestemming voor heb gegeven. En ook als ik de auto wegbreng voor onderhoud onderteken ik altijd een formulier, in principe om het bedrijf toestemming te geven bepaalde werkzaamheden aan mijn auto uit te voeren, ik zou eigenlijk eens een half uurtje (daar, bij de balie) de tijd moeten nemen om het hele formulier, inclusief de kleine lettertjes op de achterkant, te lezen.

En inderdaad @Captain Hook, het verschil tussen regeltjes en realiteit. Even een kleine side-step, Ik werk voor een bedrijf waar privacy en de wetgeving daaromheen ook wel een dingetje is. Niet mijn afdeling, maar ik zie wel eens tenders, Europese aanbestedingen en zo waar ik dan voor het technische gedeelte mijn respons op moet geven. Uit nieuwsgierigheid blader ik die dingen ook wel eens wat verder door, en dan zie ik regelmatig dat daar dingen gevraagd/geeist worden die hard tegen de Europese privacywetgeving in gaan. En die vragen zijn dan vaak afkomstig van de overheid, en hebben vaak betrekking op bewaartermijnen (langer dan toegestaan volgens de wetgeving), maar ook op leveringen van zaken die niet geleverd mogen worden.
 
Bovenaan Onderaan