Ratelende motor 1.0 riem 2017

skodafora

Actief lid
Ik heb een Octavia uit 2017 met een distributieriem. Teller staat inmiddels op 166.000km.
Mijn auto heb ik bij een bekende occasion dealer gekocht. Meerdere octavia's gereden en kwam deze tegen.
Wat mij opviel tijdens de proefrit is dat de auto bij koude start een ratelende geluid maakt.
Deze blijft ongeveer 30 seconden en gaat later weer weg. De andere octavia's die ik had gereden hadden dit niet.
Volgens de ocassion dealer en Skoda dealer was dit normaal, maar toch voelt dit ergens niet goed.

Hoort dit zo of is er toch iets aan de hand?



Zie onderstaand video.

Video 1

Video 2 ( Hier trilt de motor iets)
 

andrehj

Forumguru
*Moderator edit: Quote verwijderd*

Geen idee of de huidige generatie motoren ook zoiets heeft, maar mijn 1.8 TSI draait de eerste paar seconden ook erg onregelmatig. Dit komt omdat er dan met een erg (eigenlijk te) rijk mengsel wordt gedraaid om de kat zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Brookontour

Nieuw lid
Klopt helemaal. Ik heb vorige week een 1.0 uit 2018 gekocht. Bij de proefrit vertelden ze mij ook dat de motor bij de koude start ca. een halve minuut of zo hoogtoerig draait om de katalysator op te warmen. Nu in de zomer veel korter, maar dat is logisch.
 

serum

Senior Member
Dat is mogelijk het armpje/actuator van de elektrisch bekrachtigde wastegate die dat geluid veroorzaakt. (zit een kogelgewrichtje/koppelingetje in die wat speling heeft en resoneert) Je kan het eenvoudig testen door er even je vinger op te leggen en bepalen of het geratel dan weg is. Voor de zwaardere motoren is er een clipje voor bedacht die dat probleem oplost, voor de 1.0 tsi lijken ze het tot nu toe niet de moeite te vinden om het op te lossen. Ik heb diversen 1.0's gereden, die het allen hadden en ik hoorde mijn buurman die er ook 'last' van heeft en zijn broer idem. De onze had het tijdens de proefrit na een koude start niet (110k 2018) maar toen we hem ophaalden hoorde ik het wel. Als je zoekt op youtube naar 1.0 tsi wastegate rattle vind je er wel meer info over. Die van Menno Kolkman laat zien waar je op moet drukken om te bepalen of dit 'probleem' ook bij jou speelt. Ik heb een dergelijk clipje en zal laten weten of dat het oplost of niet. (enige dat mij tegen staat is dat het clipje ervoor kan zorgen dat het bewegende deel zwaarder gaat lopen, omdat het niet langer spelingsvrij is en het contactvlak redelijk groot is met het stilstaande deel van het armpje. Ik wil daarom een klein kogeltje in het center plaatsen om de frictie te minimaliseren)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Maar hoogtoerig is in mijn vocabulaire wat anders dan een rammelend geluid. Voor zover ik weet hoort een motor geen rammelend geluid te maken bij een start. En TS gaf aan t bij andere Octavias niet gehoord te hebben, dus dan vraag ik me toch af of deze geen probleem heeft...
 

serum

Senior Member
Ik lees ratelend en iemand anders heeft het over toerentalverhoging. Gezien de ratel, welke ik hoor op het filmpje, bij de koude start een bekend probleem is bij de 1.0 tsi. Twee anderen bij de proefrit hadden het ook, een vriend van mij had er 1 met 210k met hetzelfde 'probleem', ik heb er 1 met dit 'probleem' en mijn buurman en diens broer hebben jullie hetzelfde rammeltje. Misschien heeft de ts het niet gehoord of was bij die exemplaren niet aanwezig. Het is een simpel stukje mechaniek dat rammelt, minder spelling betekent minder rammel. Zoals gezegd was de onze, gewapend met de wetenschap dat ze ratelen bij een koude start, bij de proefrit stil. Daarnaast draag ik als suggestie aan dat er eenvoudig de vinger op gelegd kan worden om te bepalen of dit het rammeltje het zwijgen oplegt. Daarnaast heeft de auto hydraulische klepstoters die ook wat kunnen rammelen bij een koude start. De 250 bar injectiedruk hoor je ook wel. Maar op het filmpje hoor ik een metalen rateltje dat ik identificeer als rammelend koppelingetje op de wastegate.
 
Laatst bewerkt:

Brookontour

Nieuw lid
Maar hoogtoerig is in mijn vocabulaire wat anders dan een rammelend geluid. Voor zover ik weet hoort een motor geen rammelend geluid te maken bij een start. En TS gaf aan t bij andere Octavias niet gehoord te hebben, dus dan vraag ik me toch af of deze geen probleem heeft...
Hoogtoerig bij een 3-cilinder van de VAG groep betekent vrijwel altijd:‘klinkt als rauw of ratelend’. Neem een 3-cilinder van BMW met tegengesteld draaiende balansassen oid en het klinkt als een zijdezacht lopende 4-cilinder
 

Tees

Donateur
@serum ik weet niet waarom je zo fel reageert, maar ik denk dat mijn bericht ongeveer tegelijk met jouw bericht geplaatst is, ik zag de jouwe namelijk niet toen ik m schreef, en doelde dus niet op jouw bericht...
 

skodafora

Actief lid
@serum

Je hebt helemaal gelijk!

Ik heb even net mijn vinger bij het armpje van de wastegate gehouden en het geluid ging weg. Gelukkig weet ik wat er aan de hand is en hoef ik geen zorgen meer te maken.
 

serum

Senior Member
Ik zal het laten weten en als ik er evt. aanpassingen aan doe dan laat ik het wel weten. @Brookontour Toevallig hebben wij sinds vorige week ook een 1.0 uit 2018. Bevalt prima, eerste tank naar Oostenrijk bijna 1:21 aan de pomp.
 

Brookontour

Nieuw lid
Ja goeie vraag. Ik vind het een prima verbruik, maar ben er bang voor dat ik dan wel met een fluwelen voet moet rijden
 

serum

Senior Member
Valt mij mee. Ik heb niet met een fluwelen voet gereden. Terugweg cruisecontrol voor het grootste deel op 124, airco aan, was 27 graden en alsnog 1:20,9. Niet gekleefd achter vrachtwagens en met de stroom mee. Als je permanent 140 wilt rijden en als eerste de heuvel op moet zal je het niet halen. En als je een steilere heuvel op moet ga je gewoon even terug naar 100 scheelt aanzienlijk in verbruik, in zijn 5 soms zuiniger dan in zijn 6. De auto rolt verrassend ver uit. (Bij het dalen flink meer bijremmen dan ik gewend was van de vorige 5 cilinder). Vooruitziende blik en de voet vroegtijdig van het gas geeft al snel resultaat. Zitten 17" wielen op trouwens. Hij rolt zo enorm licht. Had de bandenspanning op de maximale voorschriften voor volle bepakking.
 

Brookontour

Nieuw lid
Bedankt voor deze uitvoerige review. Wij zullen ook zeker niet als een malle gaan rijden. Ben wel benieuwd of de DSG jouw scores kan evenaren. Op langere afstanden zal de bak in D zeker extreem zuinig moeten zijn, maar als je wat vlotter mee wilt komen is de S prettiger. We gaan het meemaken en bovendien zal mijn vrouw het grootste deel rijden. Zij rijdt doorgaans zeer zuinig. Wat de bandenspanning betreft: die stond bij aflevering op 3 bar, maar hebben we al vrij snel naar 2,5 terug gezet, ivm heel lichte, maar toch irritante vibraties in het stuur. (Ook 17” wielen)
 

serum

Senior Member
Op papier is de dsg nog wat zuiniger? Die schakelt heel graag snel door naar de hoogste versnelling. meen dat hij daarnaast ontkoppelt als je de voet van het gas haalt om langer uit te vieren. Weet niet of dat gedrag uitgeschakeld is in de S stand of dat er een hellingshoekmeter gebruikt wordt welke bepaalt of je bergaf gaat en dan alsnog op de motor remt. Allemaal speculatief, straks rijd je 1:20+ zonder ergens over na te denken. Lekker op vakantie met elkaar en veel plezier daar!
 

Brookontour

Nieuw lid
Update: fantastische vakantie in Italië gehad. Zoals ik al vermoedde hebben we de 1:20 niet gehaald. Zal vooral komen doordat ik de meeste kilometers zelf heb gereden en mijn voet verre van fluweel is. Niettemin zeer content met deze superfijne Octavia

IMG_8912.jpeg
 
Bovenaan Onderaan