rare rammel in de achterkant van de auto-stabilisator?

Goedemiddag Skoda rijders,

Een vraag waarop wellicht niemand het antwoord weet, maar die ik toch aan jullie wil voorleggen: mijn Skoda heeft al een tijdje een rammel achterin de auto als ik over korte oneffenheden rij. Denk aan verkeershobbels, putdeksels die net wat dieper dan de weg liggen etc. Je hoort (kort) een geluid van metaal tegen metaal. Het lijkt aan de achterkant/onderkant te zitten. De auto stond een keer op de brug, toen heb ik zelf even gekeken, maar ik zie zo 123 niet iets los hangen. Heeft iemand dezelfde ervaringen en weet diegene wat voor rammel dit zou kunnen zijn? zou het een stabilisatorstang kunnen zijn? Ik heb aan van alles gevoeld, maar voor zover ik zag en voelde leek het alsof alles gewoon vastzat. Of vergis ik me dan in de krachten die op een onderstel werken? Ook heb ik losliggende delen in de kofferbak eruit gehaald, de rammel blijft....
Ik realiseer me dat dit een zeer lastige vraag is... maar niet geschoten is altijd mis...

Mocht ik in de komende tijd er zelf achter komen, dan deel ik dit met jullie. (PS> Mocht iemand aangeven 'ga naar de garage', dat doe ik even niet, want dan gaat de euroteller weer lopen, en ik zit juist in de fase waarin ik nadenk over de aanschaf van een nieuwe auto. Dus iedere euro uitgespaard is welkom ;))
 

Tees

Donateur
De stabilisatorstang rubbers zijn wel goede bekenden van rammels en kraakjes bij VAG autos. Meestal kraken ze trouwens, ik weet niet of ze ook wel vaker rammelen. Dus je zit denk ik wel op de goede weg.
En de krachten die op een onderstel staan zijn wel behoorlijk, meer dan je even met de hand genereert. Meestal gebruiken monteurs een lang breekijzer oid om met wat meer kracht te wiebelen aan de ophanging om te kijken of er speling in onderdelen zit.
 
@Erik_NL @Canon-Eye @Tees een update: ht blijkt dat er rechtsachter een klein stukje (5 cm) van (het laatste eind van) een schroefveer afgebroken is. Dat lag op de draagarm en veroorzaakte én een rammel, én een scheef afgesleten achterband....

Stukje metaal weggehaald, de rammel is weg. Nu nog 2 nieuwe schroefveren, maar dat is een nieuw topic

Weten we allemaal weer iets meer, mocht er weer eens iets rammelen ;)
 

Captain Hook

Forumguru
Bijzonder @pkrijgsman ! Niet zozeer dat een schroefveer (af)breekt, maar wel dat niemand merkt dat de auto dus scheef staat/ligt...
Goed dat het nu gevonden is en gefixed kan worden.
Reken op de nodige honderden euro's. Die schroefveren zijn niet zo duur, maar het arbeidsloon daarentegen.


Heb zelf de nodige ervaringen (2 x) met gebroken schroefveren aan de voorzijde. En die onvrijwillige lager ligging aan één kant merkte ik toch echt wel.
 
@Captain Hook, nou, het was een stukje van ongeveer 5cm....zo'n beetje te verwaarlozen, denk ik, qua scheefstand. Achteraf denk ik dat ik t wel zag, vond de auto soms wat lager liggen voor mijn gevoel, maar weet dat aan de zooi in de kofferbak ;)

Schroefveer achter is vrij eenvoudig schijnt 't. Kun je 'samenknijpen', eruit halen en via dezelfde weg nieuwe erin zetten. Is een envoudige klusje, zo hoorde ik.

Dat niemand t zag kan kloppen. Als je met 5 man (waarvan 3 kinderen) in de auto zit, let ik toch soms op andere dingen ;)
 
Bovenaan Onderaan