Rare benzinetank problemen

Donnie68

Nieuw lid
Misschien heeft iemand een verklaring voor onderstaand probleem;
Tijdens de wintersport was ik onderweg door Duitsland en wilde gaan aftanken. Maar tijdens het aftanken ging er bijna niks in, het vulpistool klikte elke keer "af". De benzine kwam ook naar buiten alsof ik een volle tank had!! Nadat ik er ongeveer 8 liter had ingekregen heb ik het voor gezien gehouden en verder gegaan. Bij het volgende tankstation nog een keer geprobeerd en hier kon ik in 1 keer wel mn tank volgooien!?!!?
Ik dacht dit is eenmalig, maar op de terugreis overkomt mij hetzelfde nog een keer:smiley29:.
Ik begrijp er niks van, in NL heb ik die problemen nooit.
Iemand een idee?? alvast bedankt
 

Exciter

Administrator
Dit fenomeen komt mij bekend voor nog vam mijn Favorit. Het heeft te maken met o.a.: de automatische blokering van de pomppistool, de vorm van de leiding naar je tank, de doorvoer volume van de pomp, de brandstof temperatuur en wie weet, wat nog.

Ik had na een tijdje de oplossing gevonden: de pomppistool na invoeren in de tankleiding 90 graden opzij draaien. Nooit meer problemen (ja, als ik er niet aan heb gedacht, werd ik meteen herrinerd...).
 

TDI_DSG

Senior Member
Ik heb vorig jaar hetzelfde probleem gehad met mijn Superb. Dat was bij een Aral tankstation langs de snelweg. Ik heb het pistool 360 graden rondgedraaid maar geen enkele positie was de juiste. Net als jij paar liters erin gekregen en daarna doorgereden naar volgende tankstation waar ik probleemloos de tank kon vullen. Vervolgens de Aral stations maar overgeslagen..
 

vincefra

Actief lid
de opening van de tank is sowieso moeilijk ...
het pistool van de tankstations gaat er nipt in ... en als je ze niet ver genoeg steekt dan vol je enkel de opening van de tank (bovenste stuk) ... vernoed dat er ergens een klepje in de toevoer zit van de tank die pas open gaat als het pistool diep genoeg gestoken wordt.
Afhankelijk van het model van pistool (lichte variaties bestaan) is het pistool geveoliger aan het meten waneer de tank vol is ... en dan slaat die snel af ... wat prutsen en de juiste hoek vinden van het pistool voor de skoda tank en dan werkt alles normaal ...
 

Peter79

Actief lid
heb soms ook het probleem, maar alleen als ik het pistool er helemaal in stop. Oplossing is simpel: 5cm terughalen (dus niet vol erin) en dan gaat het perfect.
Let ook op dat in duitsland het punt van "vol" eerder is dan in NL. Waarom dit is weet ik niet, maar hierdoor slaat hij ook eerder af, ook als je pas net begint met tanken. Want bij het minste geringste slaat hij af.
 

ByeByePeugeot

Actief lid
Jep, kan er over meepraten.. En zoals Peter zegt, stalen slurf er een beetje uittrekken en gaan met de banaan.
Moet inderdaad zeggen dat bij sommige pompen benzine er met 140 bar uitgeknald wordt, is ook niet bevorderlijk voor een goede tankbeurt.
Zeker niet voor het laatste beetje extra (punt van "vol"), maar goed.. Handschoentje aan of thuis de handjes wassen (en vooral niet roken tussendoor tenzij je
een handfakkeltje als prettig ervaart)
 

Fabia

† In Memoriam
Zo verbaas ik me altijd over mensen die bij een vrachtwagenpomp staan te tanken. Dan moet je echt goed opletten want je tank zit sneller vol dan je verwacht.
 

Ronnie

Forumguru
Dit gaat dan ook met donder en geweld: 130 ltr/min.....
En niet met 140 BAR zoals @byebyepeugeot omschrijft, dan zou het dwars door de tank in de grond schieten!
Als brandweerman heb je al moeite om 7 bar lagedruk met 250 ltr/min vast te houden......
 

Donnie68

Nieuw lid
Ik ben vorige week teruggekomen uit Duitsland en volgens mij ligt het aan Aral. Heb een paar keer getanked, Shell en Agip, en had geen problemen. Dus mijn conclusie is dat het aan Aral ligt
 
En hoeveel liters krijgen jullie er dan uiteindelijk in? Zie ook mijn vraag in http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?8181-Tanken/page3

Hoeveel liters kunnen jullie tanken in een S2C 1.6 TDI greenline? Gisteren ging na 880km het lampje aan. Heb vervolgens nog 150 km in de rode zone gereden tot op de meter uiterst links stond. Bij 1.030 helemaal vol getankt. Vulpistool sloeg af bij 53 liter en heb er met wat extra 'geklik' 54,5 liter in gekregen. Raar voor een 60-liter tank.
 
Bovenaan Onderaan