Rapid start-stop systeem

Mauriceke11

Nieuw lid
Sinds de aanschaf van mijn Skoda Rapid, waar ik trouwens wel tevreden over ben,
heb ik een zeer slecht werkend start-stop systeem.

Vorige weel kwam ik er per ongeluk achter waar het aan ligt.

Bij mij functioneert het systeem alleen correct als ik het schermpje van de ventilatie (climatronic)
helemaal uitzet, dus zodat er geen verlichting meer brand.

Staat ik bij een stoplicht stil, dan valt de motor nu netjes uit, echter zodra ik de ventilatie op 1 zet
start de motor weer.

Ze zijn nu aan het onderzoeken wat er aan de hand is.

Heb je toevallig ook problemen met je start-stop systeem, probeer bovenstaand dan eens.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zeg: houen zo! Ben nl. niet heel erg blij met het systeem.

Als ze hebben gevonden waar het aan ligt, kun je dat wellicht laten weten?
Misschien kunnen anderen die "fout" dan ook installeren... :D
 

Joske

Forumguru
je zou gaan denken dat de airco of de aanjager te veel stroom trekt.. een accu die te veel belast wordt zorgt er ook voor dat de startstop uitgeschakeld wordt.
 

Mauriceke11

Nieuw lid
Ik houd jullie op de hoogte, vreemd in mijn geval is dat het systeem niet werkt als het scherm van de ventilatie alleen al aanstaat, ookal staat de aanjager uit, en dus ook in principe geen belasting van de accu.

Als ik het scherm helemaal op zwart staat, functioneert het systeem echt prima nu, zelfs als ik de achteruitverwarming aan zet gaat het toch goed. Ik neem aan dat de achteruitverwarming toch echt meer energie nodig heeft dan alleen de lampes in het dashboard van de kachel.

Het kan wel even duren, want ik kreeg afgelopen zaterdag ook een ABS storing in beeld, volgende week komt het onderdeel pas binnen.
 

Joske

Forumguru
maar schermpje uit (dat stuk had ik blijkbaar gemist..) wil je dus ook zeggen: airco-unit volledig uit?
achterruitverwarming is inderdaad een stroomslurper, dat klopt wel.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn airco (climate control) staat het jaar rond op automatisch.
En dat verhindert helaas niet de werking van het start-stop systeem...
 

Mauriceke11

Nieuw lid
maar schermpje uit (dat stuk had ik blijkbaar gemist..) wil je dus ook zeggen: airco-unit volledig uit?
achterruitverwarming is inderdaad een stroomslurper, dat klopt wel.

Inderdaad, het schermpje is dan helemaal "zwart" geen lampje te zien, dus in mijn ogen ook de airco-unit volledig uit, de airco heb ik sowizo zelden aanstaan.
 

Hetzer

Forumguru
Dat is raar. Je hebt je airco toch standaard op automatisch staan. Dat zou betekenen dat je nooit een start-stop systeem hebt.

Je hebt toch een aparte automatisch knop op de elektronische clinate control, dan pakt hij de vast ingestelde temperatuur.
Ik dacht dat de sss het m,dan niet doet, als hij op de auto stand sraat.
Bij handmatig ingestelde temperatuur zou het moeten werken.
Althans dacht ik ooit in het instructie boekje te hebben gelezen.
Zelf gebruik ik zelden het sss,, ben ook geen goede ervarings deskundige:)
 

henriz

Forumguru
Ik heb mijn airco ook uit staan in de winter. Maar verder staat de klimaatinstelling op automatisch. Een start-stop doet het volgens mij altijd wel (vanaf vrij kort na wegrijden). Tenminste, als ik er aan denk. Pook in z'n vrij en de koppeling op laten komen zit helemaal niet in mijn systeem. Ik heb 'm bij het verkeerslicht altijd in z'n 1 met de koppeling ingetrapt. Ik denk er vaak pas aan als ik al een poosje stil sta. En dan heeft het nauwelijks zin.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik dacht dat de sss het m,dan niet doet, als hij op de auto stand staat.
Nee hoor - in elk geval niet bij mijn Fabia: de climate control staat 99,5% van de tijd op Auto, maar het SSS moet k echt handmatig uitzetten.

Dat zou nog niet eens zó erg zijn, als ze dat knopje mooi op het dashboard (naast de ESP-knop of zo) hadden geplaatst. Nu moet ik het langs mijn armsteun ergens onder de flappen van m'n windjack op de tast zien te vinden.
Hoogst irrrritant!:mad:
 

Rapid

Actief lid
SS doet het altijd, ook als de climatecontrole aanstaat. Dat staat hij 95% van de tijd.

Frank
 

Hetzer

Forumguru
SS doet het altijd, ook als de climatecontrole aanstaat.

@Rapid

Hmm, niet waar,als de airco aan staat van de climatronic, kan de SSS het toch onderbepaalde omstandigeheden, niet doen, staat letterlijk in het instructie boekje:

*Indien de Climatronic wordt gebrukt in de automatische modus, kan onder bepaalde omstandigheden de motor niet automatisch worden afgezet
*SSS werkt niet als het verschil tussen de buiten temp en de ingestelde temp te groot is

@Mauriceke11 , mss, dat dit ook met jouw probleem te maken heeft ??

blz 93 ( van de Fabia), zie bijlage
 

Bijlagen

  • Doc_instructie.pdf
    271,3 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Dat zal zich vooral kunnen voordoen indien de airco erg hard moet werken, dus als het in de auto veel kouder moet worden gehouden dan de hittegolf buiten.
Omgekeerd zie ik dat niet zo snel, want dan wordt de lucht verwarmd door de motor (en zo nodig bijgemengd met koude lucht) zodat alleen de ventilator nog wat energie vraagt.
 

Canon-Eye

Forumguru
De airco pomp wordt door de motor aangedreven, ik denk dat dat de reden is voor de uitzondering van het sss.
Al zou het een elektrische pomp zijn, dan moet die energie ook ergens vandaan komen - van de motor dus (langs een omweg via dynamo en accu). Kortom:
ALLES in de auto wordt door de motor aangedreven... :jaja:
 

Hetzer

Forumguru
Mijn SSS, werkte in de Fabia MC ook meer niet dan wel.
Aangezien ik er niet veel waarde aan hechte, stoorde mij het ook niet.
Totdat de Fabia afgelopen zaterdag niet startte, en er via de mobiliteitsgarantie een nieuwe accu is ingezet.
De accu bleek al vanaf af fabriek te weinig spanning te leveren.
 

Rapid

Actief lid
Op 7/2 schreef ik dat die van mij het 95% van de tijd doet. Nu doet hij het al 2 weken niet meer...
Rij hoofdzakelijk lange afstanden dus mis het niet.

Frank
 

Mauriceke11

Nieuw lid
In de tussentijd is het SS systeem van mijn Rapid volledig binnenste buiten gekeerd, en alles blijkt toch te werken zoals het moet.

Wellicht, ligt het aan het feit dat ik bijna altijd maar redelijk korte stukken rijdt, zo'n kilometer of 6.
De accu heeft dus nooit veel tijd om voldoende spanning op te bouwen.

Ik ben pas nog naar Eindhoven gereden vanuit Limburg, en toen functioneerde het prima.

Schijnt trouwens dat de achteruitverwarming wordt uitgeschakeld door het SS systeem, vandaar dat het niet vreemd is als het dan wel functioneert.
 

Riencom

Nieuw lid
Mijn rapid die ik in mei 2014 heb gekocht heeft het zelfde probleem.
Als de ventilator op 1 staat ook bij een kort ritje dan werkt de start - stopsysteem maar als ik hem op 2 zet dan werkt het niet meer.
Getest na 5 min rijden gestopt bij verkeerslicht op stand 1 werkt het systeem , ventilator op 2 gezet en direct foute boel. De ventilator weer terug op 1 gezet en geen probleem meer.
Samen met het niet goed gedekt spuiten bij de deuren is dit het 2e min puntje.
Jammer van skoda , kijken wat ze bij mijn garage gaat zeggen.
Eerlijk is eerlijk, ik heb vandaag het instructieboekje door gelezen en op blz 119 worden er 10 redenen genoemd waarom het start-stop systeem niet zou kunnen werken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan