Rapid Spaceback nieuws

Falcon

Donateur
Nog een nieuwtje over een grotere uitvoering van de Rapid!

Skoda Rapid ook als Spaceback 12-07-2012 13:30

Skoda heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de Rapid, het brugmodel tussen de Fabia en de Octavia, ook leverbaar gaat worden in Spaceback combi uitvoering. De sedanlook Rapid met 4 portieren en grote achterklep arriveert in het vierde kwartaal bij de Nederlandse dealers en zal dan leverbaar worden in 1.2, 1.2 TSI, 1.4 TSI en 1.6 TDI uitvoering.
.
De genoemde Spaceback staat op de rol voor de tweede helft van 2013 en krijgt een wat hogere bouw dan de combi uitvoeringen van de Fabia en Octavia. Het model neemt samen met een Skoda derivaat van de volgende generatie Volkswagen Caddy het stokje over van de onbegrepen Roomster.

Bron

Hetzer

Forumguru
Feitelijk word dit dus de Roomster-2, ben benieuwt of de naam blijft of dat deze gaat verdwijnen

AGTon

Forumguru
Heb net een Roomster gekocht :)

Ik vind het best, maar dan wil ik wel bij de bestuurder 4 knopjes om alle ramen te bedienen.

Maar is dat een nieuwe term van Skoda "spaceback"?

Fabia

† In Memoriam
Skoda India’s first all-by-itself product – the Rapid may have successfully moped up 1,600 orders in its first month of the launch, but little did we know Skoda is betting BIG on India. CAR magazine has revealed the future plans of Skoda and oh boy does it have some juicy bits exclusively for India. Here are some pointers of the plans:
  • After a failed partnership with Suzuki, Skoda takes charge of VW’s budget car plans worldwide.
  • The economic crisis has had a very small impact on Skoda.
  • Skoda will set up a new centre in India which will be in charge of future low-cost vehicle architecture and a new low-cost engine.
  • Skoda will get very aggressive in Russia, India and China.
[h=3]Skoda’s five-year product plan:[/h]
  1. 2012: Rapid saloon, Octavia saloon replacement, Yeti facelift, five-door Citigo
  2. 2013: Rapid Spaceback, Octavia Combi replacement, Superb saloon/Combi facelift
  3. 2014: Fabia hatchback/Combi replacement, Roomster replacement, Citigo MPV
  4. 2015: Superb saloon/Combi replacement, Yeti replacement
  5. 2016: new crossover larger than Yeti, new MPV larger than Roomster, Rapid/Citigo facelift
  • Future Skodas will be derived from the group’s modular and super-flexible MQB platform that underpins almost 40 VW Group vehicles in the next 6-8 years.
  • All Skoda MQB drivetrains will come from the VW parts bin which includes advanced components such as micro-hybrids, plug-in hybrids and electromobility, as well as CNG and LPG engines.
  • Skoda will offer two SUVs and two MPVs, all MQB-based. First will be the Yeti replacement, which will sit on a MQB-A platform. The second is an MQB-B spinoff, which will be bigger and roomier than the Tiguan.
Head over to Car Magazine to know in detail what Skoda has planned for its future. You can’t miss this one!
Source: CAR Magazine

Read more: Skoda future products revealed in CAR Magazine special

Rallye

Forumguru
In de Auto Motor und Sport las ik wel, dat dit betekent dat Skoda's qua kwaliteitsbeleving weer verder van VW's zouden komen te staan. Voor mij persoonlijk zou ik dat jammer vinden.

mikehotel

Actief lid
@Rallye: Dat kwaliteitsverschil is gewoon al aanwezig en Skoda is samen met Seat de "non-premium" tak van VAG. Het zou voor zowel Skoda als VW niet goed zijn dat ze in dezelfde vijver zitten te vissen, dat heb je in het verleden al met Seat kunnen zien. En kwaliteitsverschil kan op verschillende manieren ingevuld worden: LED verlichting versus halogeen of de gebrukte kunststoffen in het interieur. Want wanneer ik nu in mijn S2 Elegance zit zie ik geoon overduidelijk dat het geen VW is. Het kunststof is net te hard, met een net te grove textuur en het glimt net te veel; het mist de "feel and looks" wat je al jaren wel in een VW ziet. En ook in andere details zie je het verschil, zoals geen afdekking op de bovenzijde van de achterbumper, maar ook in de aangeboden uitvoeringen en beschikbare accessoires. Is dat erg? Voor veel mensen wel, voor mij niet. :)
En waarom is Skoda in Nederland nu zo'n relatief groot succes? Omdat het toevallig financieel aantrekkelijke uitvoeringen heeft in de vorm van de Greenline-modellen. Ik heb mijn verbazing enige tijd geleden al geuit hoe weinig niet-Greenline Superb Combi's je ziet rondrijden en dat is ook niet voor niets.

Rallye

Forumguru
@mikehotel: inderdaad is er nu ook al kwaliteitsverschil. Het "gat" met VW is echter in de loop van de jaren kleiner geworden. Volgens de AMS zal het nu echter weer groter worden, zie schermprintjes (rechtsonder plaatje 1 begint de tekst die ik bedoel):

foto 1.jpg foto 2.jpg

AGTon

Forumguru
Goed, dus als ik het goed begrijp (ik lees geen Duits, dus misschien vraag ik iets wat in het artikel staat). Skoda gaat kwalitatief wat afstaan van VW. Maar gaan de Skoda's dan wat minder worden, of VW wat beter. Of blijft Skoda even stilstaan in de ontwikkeling?

Rallye

Forumguru
Vrij vertaald staat er dat men bij VW de Tsjechische goede materiaalkwaliteit van dit moment te goed vindt. De Rapid met zijn eenvoudige hardplastic-interieur laat zien hoe het er in de toekomst bij Skoda zal uitzien. Ook de assistentiesystemen worden niet meer zo snel naar onderen doorgegegeven. Wie het goedkoper wil, zal het in de toekomst ook weer iets goedkoper krijgen.

Aan die assisistentiesystemen heb ik niet zo'n behoefte, ik vind het interieur van de Octavia nu goed. Eenvoudiger, zoals nu bijvoorbeeld niet alleen de Rapid, maar wat mij betreft (zonder iemend te willen beledigen) ook de Fabia, vind ik niet mooi.

Ik heb ooit de Octavia verkozen boven de Leon om twee zaken: de ruimte (Combi) en de interieurkwaliteit. Vooral het dashboard van de Leon vind ik erg lelijk.

Betekent dit dat de onderhoudskosten zullen toenemen bij de nieuwe Skoda's of wordt alles alleen eenvoudiger?

Rallye

Forumguru
Dat valt uit het bericht niet af te leiden. Ik kan mij voorstellen dat het voor de onderhoudskosten niet uitmaakt of je een VW-interieur hebt of een Skoda-interieur: luxer plastic vergt niet meer onderhoud dan eenvoudiger plastic.

Fabia

† In Memoriam
Goedkoper plastic geeft lagere productiekosten en zo hou je de Rapid goedkoop. Onderhoudskosten zal wel hetzelfde blijven.

Atria

Actief lid
Hard plastic is op zich niet zo heel erg, als het maar niet rammelt en kraakt op slechte wegen, dat geeft echt een goedkoop gevoel.

Fabia

† In Memoriam
Ik heb gisteren bij Rijnwoud de Rapid folder mogen inzien en daar stond wel een heel mooie witte Rapid in met gespoten zwart dak.

AGTon

Forumguru
Alles leuk en aardig, maar de spaceback is echt geen opvolger voor de Roomster. Helemaal niet als ik nu de foto zie.

Las ergens dat het meer alla audi a3 gezien moet worden de spaceback.

mkmons

Actief lid
Na contact met Skoda Center Utrecht kreeg ik de volgende foto doorgemaild van de Rapid Spaceback. Ja, het is een foto van Auto, Motor und Sport, maar volgens de verkoper moet dit 'm gaan worden. En dan zeg ik: kleintje Superb en erg mooi! Maakt zeker kans mijn volgende Skoda te worden!

Overigens schijnt er ook nog een ingekorte hatchback van de Rapid te komen, een beetje model à la VW Golf en Seat Leon...

image010.jpg

Canon-Eye

Forumguru
Rapid Spaceback: dat gaat er op lijken!
M.i. zijn de lijnen alsmede de hoogte/breedte verhouding aanmerkelijk harmonischer dan van de FII Combi.

peperskoda

Forumguru
Ik heb toch al wat andere foto's zien circuleren. Daarbij gaat de Rapid Spaceback meer de richting uit van de Volvo V40 en de Audi A3. Tegen meerprijs zou zelfs een volledig glazen achterklep leverbaar zijn. Er zijn in elk geval al directieleden van dealers die het ding in Kroatië hebben kunnen aanschouwen(ik heb met één van hen gesproken en deze persoon geeft aan dat het een auto is die je niet direct achter Skoda zoekt, maar wel bloedstollend mooi, waren de letterlijke bewoordingen) Dus misschien wordt de foto van Auto, Motor und Sport wel de Rapid Combi en hebben de Tsjechen nog een verrassing voor ons in petto...

Bovenaan Onderaan