Rapid Spaceback als caravantrekker

Beste mede Rapid-rijders,

Zijn er hier (al) mensen op het forum die ervaring hebben met het rijden met een caravan achter een Rapid 1.0TSI benzine met DSG of de oudere lichte benzinemotor met DSG? Wij overwegen de aanschaf van een oude caravan (max. 1000 kg beladen) en ik wil eens peilen wat de caravanervaringen met de Rapid spaceback zijn.

Persoonlijk valt mij op dat de maximale kogeldruk van de Rapid nogal aan de lage kant is. De caravans die ik op het oog heb zitten allemaal op 75 kg, maar dat zou teveel zijn voor de Rapid.

Ik lees graag jullie ervaringen.
 

Canon-Eye

Forumguru
De caravans die ik op het oog heb zitten allemaal op 75 kg,
Dat is een kwestie van evenwichtige belading, is niet zozeer afhankelijk van de caravan.
Wij hebben met de F2c dezelfde beperking (1000/50) en dat gaat prima met de Eriba Touring 410 erachter, die weliswaar 1200kg mag wegen maar met de huidige auto tot max. 1050 kg inclusief een fiets voor- en achterop wordt beladen.

Die beperking is trouwens ook de reden dat de Rapid en de huidige Fabia beide niet op mijn shortlist zouden komen als ik nu een andere auto zou moeten kiezen. Ik zoek dan toch een max.trekgewicht v,an 1200kg of meer.
 

Horkje

Forumguru
De kogeldruk kan je al vrij snel en eenvoudig fors beïnvloeden door bijvoorbeeld een gasfles in of uit je disselbak te halen.

Koop maar eens een disselweger dan zie je hoe makkelijk je de gewenste kogeldruk kunt behalen.

De verdere belading is, zoals aangegeven, dan wel van groot belang.

Verder geen ervaring met trekkracht van je auto maar je zou uit mogen gaan van de aangegeven waardes die je mag trekken.

Het kan sowieso geen kwaad om bij de verdeling van gewicht ook het trekkende viertuig desnoods wat extra te beladen. Alles binnen het redelijke natuurlijk, dat wel.
 

Atria

Actief lid
Ligt er ook nog aan waar je heen gaat. In Nederland zal het prima gaan. In de bergen ook alleen met de beperking dat de max snelheid op hellingen wat lager is. Qua stabiliteit kan ik zeggen dat mijn toledo (zelfde auto, alleen wat langere overhang als de spaceback) een zeer prettige en stabiele caravantrekker is. Jammer dat skoda in nederland een zo beperkt motorenprogramma aanbiedt. Waarom niet de 115 pk of 125 pk met dsg. Das jammer. Mijn toledo mag wel 75 kilo kogeldruk hebben. Of 50 kogeldruk genoeg is hangt ook af van de caravan die je koopt. Mijn vorge caravan zat op 50 kilo kogeldruk beladen (leeg 20) en dat reed perfect. Mijn huidige is door zijn model veel zwaarder op de dissel (leeg al 50 kilo) en die krijg je niet onder de 60 kilo beladen. Op www.caravantrekker.nl kun je mooie berekeningen maken voor je toekomstige combi. Mijn ervaring is dat deze berekeningen goed kloppen en dus een mooie indicatie geven.
 
Laatst bewerkt:

octavia99

Senior Member
Met mijn Skoda Rapid spaceback 1.2 tsi naar Italië geweest.
Geen enkel probleem gehad met de stabiliteit.
Er hing een Caravan van 900kg beladen achter. (Waarschijnlijk ook wel iets zwaarder)
Kogeldruk stond op +/- 55kg.
Met de kogeldruk kun je altijd schuiven door de belading iets te verplaatsen al moet je wel opletten dat het gewicht niet te ver naar achteren gaat want dat word de caravan instabiel (meeste gewicht boven de as)
De oversteek van de trekhaak bij de spaceback is best kort dit zorgt voor een grote stabiliteit.
Maak eventueel de caravan wat leger en doe dit in een bagage box op het dak.
Als ik de Rapid vergelijk met de Fabia 2 dan is de Rapid stabieler.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Je kunt je combinatie op caravantrekker.nl invoeren en kijken wat ze adviseren.
Volgens mij moet het prima gaan
 

Brutus12

Actief lid
Rapid 1.0 drive mj 2018. Trekhaak laten monteren bij de dealer, volgens bij behorende documentatie: De koppelinrichting is geconstrueerd voor aankoppelen van aanhanger, geremd t/m totaal gewicht van 1400 kg.(bepalend is het gegeven in het kentekenbewijs van de wagen) Diameter kogel 50 mm. Max. verticale statische belasting kogel 75 kg. Hopelijk heb je hier wat aan.
 
Bovenaan Onderaan