Rapid 1.0 uit 2018

Lean79

Nieuw lid
Beste Skoda-rijders en -liefhebbers,

Laat ik me allereerst even voorstellen: na jarenlang als eerste auto in een knalrode Skoda-Favorit te hebben gereden vind ik het tijd om in mijn huidige midlifecrisis (45) terug te keren bij het merk waarmee qua auto ooit allemaal begon. Eerlijk gezegd heeft de Favorit me destijds veel geld gekost om ‘m rijdend te houden (koppakking, veel raammechanismen, etc), maar… er is uiteraard veel veranderd qua Škoda in de tussenliggende jaren.

Ik heb nu een Skoda Rapid 1.0 TSI Greentech 95kw op het oog uit 2018 in het oosten van het land. Zijn er forumleden met ervaringen met dit type auto/motor? Is de achterbank ook bij langere ritten geschikt voor af en toe drie personen achterin? Zijn er specieke aandachtspunten om bij de koop op te letten.

Zou graag jullie expertise gebruiken.

Hartelijke groet

Lean
 

pansaebr

Actief lid
Welkom hier, ikzelf heb een Rapid spaceback ( uit 2013 ) en mijn ervaring met personen op de achterbank is dat er 2 personen makkelijk een lange rit kunnen zitten maar dat 3 personen soms wat benepen kan zijn ( zijn dan 2 minder slanke mensen dat ik mee heb ). Voor de rest redelijk zuinig en een ruime koffer voor de boodschappen. ( bij mij passen er 11 zakken van 15kilo pellets in ). Ik zou zeggen maak eens een proefrit en neem eventueel eens dozen mee en pas deze eens in de koffer.
 

EdK

Forumguru
Dat me Yeti eruit ging na 7 jaar was uiteindelijk het lijstje ingekort op de Fab 3 en de Rapid Spaceback.
Voor mij is het uiteindelijk de Fab 3 geworden omdat deze een ruimere kofferbak had dan de Rapid.
Fab 3 is simpelweg een 4 personen wagen of je moet echt iemand haten om er 3 op de achterbank te zetten.
De Rapid had duidelijk meer ruimte achter en 2 volwassenen en een kind tot een jaar of 12 is zeker mogelijk.
Dus als je met 2 kinderen achter en jij en vrouw voor de Rapid wilt gebruiken dan kom je hier zeker goed mee weg...
Maar goed passen en een goede proefrit is de betere keuze dan al onze woorden ( positief en negatief )
 

Lean79

Nieuw lid
Dank. Zeker!
Vandaag CarPlay laten openzetten, die optie miste ik nog. Erg blij mee tot nu toe. Redelijk zuinig tot nu toe. Soms wel een kraak hoorbaar bij drempels (vooral ‘s ochtends) maar volgens de garage (foto van aankoopkeuring) hebben veel auto’s dat met dit onderstel en kan het gelukkig geen kwaad. Bij een rustiger wat langere rit heb ik de 1:20 gehaald. Gemiddeld is 1:16 a 1:17 realistischer.

IMG_1758.jpeg IMG_1759.jpeg
 
Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Mooie aankoop.

Dat kraken kun je eenvoudig zelf oplossen al is het maar tijdelijk.
Is al veel over geschreven hier
 

1983jeroen

Forumguru
Je moet de draagarmrubbers zien te vinden. Ik kan er net bij als ik het stuur helemaal naar 1 kant draai. Dan met een spuitbus veel vet er rondom spuiten. Dan blijft het wel een tijdje stil. Soms maanden, soms weken...
 

kevinbel

Actief lid
Grappig, sinds ik mijn Rapid vorig jaar gekocht heb, nooit echt dat gekraak gehoord.
Maar sinds dat het gevroren heeft paar weken geleden, en de temperaturen nog steeds laag zijn, heb ik hetzelfde gekraak aan de voorkant als ik een bekende drempel hier in de wijk af rij..
Maar zouden dus de draagarmrubbers moeten zijn als ik het zo lees in het andere topic.
Ik was zelf bijna van plan om nieuwe stabilisatorstangen te kopen aangezien mijn vorige auto ook ging kraken op drempels en nieuwe stangen het oploste.
 

Lean79

Nieuw lid
Update: het inspuiten van de draagarmrubbers bleek de toch wel vrij hevige kraak (als er toevallig iemand in de buurt liep van de drempels waarover ik heen moest, schaamde ik me haast) niet te verhelpen. Nu de stabilisator stang rubbers een likje gegeven. Dat lijkt te helpen. Is nu al paar dagen vrijwel niet meer te horen. Dank allen voor de tips.
 

ReEl

Nieuw lid
Ik heb recent alles vernieuwd behalve de stabi rubbers. De meest heftige kraken zijn weg maar er zit nog wel een zuchtje in... schijnt normaal te zijn bij nieuwere VAG auto's...
 

Tees

Donateur
Troost je: dit is al 20 jaar een 'producteigenschap' van VAG autos. Moeilijk te begrijpen dat ze dat in die tijd nooit aangepakt hebben...
 
  • Leuk
Waarderingen: ReEl

EdK

Forumguru
Moeilijk te begrijpen dat ze dat in die tijd nooit aangepakt hebben...
Is toch simpel !!
Je zegt zelf al dat het een product eigenschap is volgens VAG , dus ja dan is het dus geen probleem en dus hoort het gewoon bij de wagen(s)....
Vandaar dat je ook geen coulance krijgt of garantie op die kraak.....is volledig logisch.. :koffie:
 

Canon-Eye

Forumguru
Een slechte producteigenschap is óók een eigenschap. En dat is dus wel degelijk reden om te verbeteren: dat heet "ontwikkeling".
En dát is dan weer geen sterke eigenschap van VAG...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Maar ja we hebben het nu niet over een slechte producteigenschap !
Althans ik zie het op dit moment nergens benoemd ...... :lezen:
 
Bovenaan Onderaan