Rammelende versnellingsbak Octavia 3 1.2 TSI

Wagenaar01

Nieuw lid
Ik heb sinds juli een mooie Octavia 3 combi uit 2013 . Tot nu toe naar tevredenheid. Echter sinds kort hoor ik een rammelend geluid onder de motorkap. Bij optrekken van 1 naar 2 ( 3 naar 4 etc ) hoor je bij het op laten komen van de koppeling /gas geven dit rammelende geluid. Je hoort het geluid ook bij stationair draaien van de motor. Dan is het er soms wel/niet ( rammelend , schrapend geluid ). Ben al bij de dealer geweest. Die geeft aan dat het waarschijnlijk de vrijlopende tandwielen in de versnellingsbak zijn en zegt dat het ( ja daar is ie weer ) een product eigenschap is.. Vreemd, want ik heb ook in een andere Octavia 3 1.2 tsi gereden en die had het totaal niet ! Dit heb ik dan ook aangegeven. Heb ook de indruk dat het rammelen steeds erger wordt. Baal hier behoorlijk van. Past niet echt bij een nieuwe auto, maar eerder bij een auto van 15 jaar oud..... De auto gaat binnenkort naar Pon in Leusden voor een onderzoek. Zijn er meer Octavia rijders met dit euvel ?
 

Joske

Forumguru
Misschien wel een hitteschild aan de uitlaatlijn dat rammelt?

Een dealer roept soms wel al eens heel snel dat het de versnellingsbak is heb ik zo de indruk :).
 

Wagenaar01

Nieuw lid
zou graag willen dat het een hitteschild was , dat is vrij eenvoudig op te lossen ! dealer heeft de auto op de brug gehad en bij gas geven geen resonanties/ rammelend geluid , dus dat is het waarschijnlijk niet .
 

Joske

Forumguru
Maar ik lees wel dat de wagen naar PON gaat ter onderzoek? (vrij snel eigenlijk)

Is toch ook "positief" in zekere zin? Dan gaan ze toch effectief op zoek naar het probleem? :)

ohja,

zou het kunnen dat wij nog een meet- en greet van jou te goed hebben? ;)
 

Wagenaar01

Nieuw lid
wat je zegt, dat is idd ook wel goed. in ieder geval beter dan try and error en veel werkplaatsbezoeken.....:(
op zo'n forum als dit is kans aanwezig dat dit euvel al bekend is en dat kan veel tijd en ergernis schelen. vandaar mijn berichtje. o ja, ik heb een ambition businessline met audiopakket, bagagepakket, afneembare trekhaak, sunset en volwaardig reservewiel. inmiddels via Ebay voor een prikkie zilveren dakrailing ( uit polen... ) en 17 inch Teron velgen ( uit duitsland ) gescoord. Dat maakt 'm net ff wat mooier.
 

KaRoQ-2023

Actief lid
Lijkt wel op een probleem dat wij met onze Polo hebben gehad (1.2TSI-105pk, JUL2011, 30k km). Ook een soort rammelend geluid, vooral bij wegrijden in een bocht. Gelukkig was het op de brug ook te horen. Dachten eerst aan een turbo (wastgate stangetje?), toen de bekende ketting, maar dat hielp allemaal niet. En ook wij hebben in een vergelijkbare Polo (leeftijd/km stand gereden) en geen geluid! Dus onze conclusie was: het is niet normaal/goed.

Uitendelijk bak er onderuit en open gemaakt. Bleek erg veel gruis in te zitten. Nieuwe bak gekregen (auto was net geen 2jr oud!) en probleem weg! Dus ik hoop voor jou dat ze wat vinden.....Het heeft bij ons ook ruim een jaar geduurd voordat we zover waren dat de bak er onderuitging.
Gelukkig allemaal garantie (heeft uiteindelijk 2wkn geduurd, bak moest uit Duitsland komen, gratis leen auto (up!))!
 
Bovenaan Onderaan