Radio ontvangst Octavia 2006

Octavia_tdi

Nieuw lid
Hallo,

Sinds kort rijd ik een Octavia 1.9 tdi DSG van 2006.

Na het inlezen op dit forum heb ik toch nog een vraag, ondanks dat er al erg veel over de radio ontvangst is geschreven.

Mijn ontvangst is dus niet zo best, het gaat om een Pioneer 1-din radio, i.c.m. een standaard Octavia dakantenne.
Via dit forum heb ik begrepen dat er een antenneversterker zit in de voet van de antenne en dat de antennekabel in geval van een niet-skoda radio een 'splitter' nodig heeft (fantoomvoeding).
Een dergelijke splitter is bij mij aanwezig, al heb ik zo mijn twijfels over de aansluiting van de +12V voeding. Ik meet namelijk niets wanneer ik het pinnetje in de stekker meet en contact aan is.

Op de foto is de situatie te zien, ik heb even het frontje verwijderd om meer zicht te hebben. Het is redelijk vol met bedrading en connctoren.
Komt iemand mijn 'splitter' bekend voor?
Wat kan het probleem zijn (geen voeding op splitterdraad, defecte 'splitter', defecte antenneversterker?)
radio BEDRADING.JPG
Hopelijk kan iemand dit nieuwe forumlid verder helpen....:laugh:
Alvast bedankt
 

Bakkertje

Forumguru
Volgens mij moet de blauwe draad die uit de antenneadapter komt op de accessoire aansluiting van je toestel aangesloten worden. Volgens mij is dat zelfs ook een blauwe draad. Op de foto is niet echt te zien waar de blauwe draad van de adapter naartoe gaat..
 

Octavia_tdi

Nieuw lid
Het zou kunnen dat de blauwe draad op de remote/antenne draad (idd ook blauw) van de ISO stekker moet komen welke uit de radio komt.

De blauwe draad is nu aangesloten op een andere stekker (zie nieuwe foto). Dit is dus niet de stekker waarop de radio is aangesloten. De bekabeling welke rechts uit beeld verdwijnt op de foto gaat naar de radio.
Ik heb geen idee waar de andere stekkers voor dienen. De blauwe draad is dus aangesloten op de grijze connector. Zoals eerder aangegeven had ik verwacht dat deze op een geschakelde +12V zou zitten maar ik meet niets met de multimeter (ook niet met ingeschakeld contact)
. foto2.jpg
 

Bakkertje

Forumguru
Net effe onderstaande link gevonden
http://www.12vhifi.nl/isoconnectors.html

Als je daar naar de connector kijkt zou het inderdaad goed moeten zitten en zou je daar 12V moeten meten. Het kan ook zijn dat het de accessoire aansluiting van de radio zelf is, dan komt er pas spanning op als het toestel is ingeschakeld.
Anders zou je pin a7 kunnen gebruiken, dat is de geschakelde plus. linksboven Hangt ook een rode afgetakte draad, dat kan ook wel eens een geschakelde + kunnen zijn..
 

Octavia_tdi

Nieuw lid
Ja ik zie het, de blauwe draad zit op de door de radio geschakelde +12V.
Ik zal vanavond eens meten wanneer de radio aan staat.

Even vooruitlopend, stel dat er +12V staat op de blauwe draad wanneer de radio aan is, wat zijn dan de mogelijke oorzaken van de slechte radio ontvangst:
1 - Defecte antenneversterker
2 - Defecte 'splitter'
3 - Antennekabel slecht of gebroken
4 - Probleem met radio

Het probleem is dat ik niet even een andere radio of antenne heb liggen om oorzaak 3 en 4 uit te sluiten. Oorzaak 1 en 2 is alleen maar uit te sluiten door deze onderdelen te vervangen?
Dan blijft het een beetje gokken?
 

Bakkertje

Forumguru
Die punten die je noemt lijken me inderdaad vrij logisch. Ik weet niet of je in de instellingen van de radio nog ergens aan kunt geven of je accessoires hebt?

Die splitter zou je logischer wijs moeten kunnen controleren door te kijken of je op de kern van de antennekabel 12v meet, dat is immers wat de adapter doet. Wat ik links en rechts gelezen heb willen de versterkers in de voet ook wel eens stuk gaan.

Met google nog een oud draadje gevonden: http://www.skodaforum.nl/board/archive/index.php/t-14339.html?

Anders zou je wellicht er een losse antenneversterker er tussen zetten?
 

Octavia_tdi

Nieuw lid
Hallo Bakkertje,

Het probleem is inmiddels verholpen. Er bleek geen spanning te staan op de blauwe draad uit de radio, kon ook geen instelling op de radio vinden om dit wel te krijgen.

Dus even een geschakelde +12V op de blauwe draad van de splitter gezet en de ontvangst is prima nu.

Bedankt voor de moeite!
 
Bovenaan Onderaan