Racechip 1.6 TDI

tpit

Lid
Mijn werkgever had enorm goede ervaringen in zjin Alfa Romeo Giulietta met de racechip. Gezien de besparingen in verbruik en de boost in het vermogen ben ik ook geïnteresseerd.

Hij reed een liter per 100km zuiniger en had duidelijk meer koppel en vermogen. Het is echter nooit tot een rollerbank moment gekomen. Daarom wil ik jullie vragen wat de ervaringen zijn met:

http://www.racechip.nl/chiptuning/skoda/octavia/octavia-3/1.6-tdi-77kw/index.php

Hij is makkelijk te monteren / demonteren...

CDK

Forumguru
Sorry maar dit is gewoon een ordinaire webshop die powerboxen verkoopt, not mij cup of tea en gelukkig geen ervaring mee! Als je iets niet moet doen is het wel zonder een log te (laten) maken een powerbox monteren en dan ook nog zonder check na montage..... brrrrrrrr :sterretjes:

tpit

Lid
Inderdaad... Gaat mij meer om de eco-boost... 1l op 100km is van de gemiddelde 4.5 a 5/100 naar 3.5 a 4/100km! En dat is het wel waard lijkt mij...

Maar ik ga me er zeker verder in verdiepen... Zal sowieso de oude alfa eens uitlezen met die chip. Die gaat er helaas wel uit binnenkort, maar ben toch erg benieuwd na lezen reacties van oa. mensen die in een polo bluemotion rijden! :)

CDK

Forumguru
Ik zou het risico van het proberen niet eens nemen, bij VAG Techniek ben je ook voor een prikkie klaar met een voucher die op de nazomer meeting verkrijgbaar is. Dan weet je zeker dat je kwaliteit geleverd krijgt die betaalbaar is, maar...... dat is wat ik zou doen!

Joske

Forumguru
Voor minder geld laat je een degelijke box installeren bij VAG Techniek. Welke tenminste op maat van je eigen motor ingesteld en afgeregeld wordt. Die kan je ook makkelijk zelf demonteren en monteren.

Betreft de aangeboden box op de genoemde site, die heeft maar 1 stekker. Maw dat is gewoon de ECU om de tuin leiden.. Wsl wordt enkel de turbodruk verhoogd met mogelijke motor of turbo schade tot gevolg!

Een degelijke ECM heeft tot wel 4-5 aansluitingen en berekent dus werkelijk iets met de gemeten waardes.

1 goede raad: blijf weg van die rommelboxen aangeboden op webshops of ibay...

Import Yeti

Forumguru
if it's sound to good to be true, it usually is.
Kortom, niet doen dus.:nono:
Gewoon lekker naar de betere tuner brengen, krijg je veel meer waar voor je geld.
En waarschijnlijk een mooier koppelverloop.;)

tpit

Lid
Ik wil jullie allemaal graag geloven, maar turbodruk opvoeren =! altijd slecht voor motor... Zijn er ook ergens onderbouwingen bij de claims of moet ik ze ook met een stukje VAGisma lezen? Argumenten dat meer aansluitkabels beter zijn dan 1 kan ik helaas weinig mee daar ik er absoluut 0 verstand van heb.

Ik kan me voorstellen dat er veel betere manieren zijn om je motor soepeler te laten lopen en minder te laten verbruiken. Maar ik wil vooral weten waarom een powerbox dan zo slecht is. Kom er onwijs veel informatie over tegen op internet, maar het wordt al snel te technisch voor mij! ;) haha

Stewie

Senior Member
Een powerbox is niet perse slecht. Eentje van internet plukken met (hopelijk) goede settings maakt hem niet perse geschikt voor jou eigenste motor.

Dit kan je enkel weten met logging. Powerboxen die geïnstalleerd worden bij een tuner worden ook specifiek afgesteld voor jouw motor zodat je zeker bent dat je motor niet te arm loopt of met veel te veel turbodruk.
Dat ga je bij een powerbox van een webshop nooit weten.

micky

Forumguru
Jongens laten we ook de andere goede aanbieders niet vergeten, er is er niet 1 die kwaliteit biedt, maar er zijn er een paar meer (waar racechip wat mij betreft trouwens niet onder valt) ;) , chippen voor brandstofbesparing, hahaha, theoretisch ja, maar praktisch NEE, de "spaarders" die laten chippen gaan er na het chippen zo op letten dat ze gewoon het gas minder indrukken en daar komt dan het konijn uit de hoed..... als daar werkelijk winst te behalen valt, dan zouden de fabrikanten dit zelf wel toepassen, alles gaat immers om de uitstoot, nee, chippen doe je om meer vermogen, een betere rijeigenschap te halen, niet om te besparen, in theorie kun je misschien een heel klein beetje voordeel behalen, maar in de praktijk ben je dat bij de eerste inhaal manoeuvre al weer kwijt, dat is mijn persoonlijke mening..

Blackokkie2

Forumguru
Ik heb in een Passat 1.9tdi 100pk ook eens een powerbox gehad die uit eenzelfde auto kwam. Buiten een heel klein beetje meer vermogen en een 2 a 3 tiende van een liter zuiniger. Maar ook regelmatig de storingsmelding: Abgass Werkstat.

Noord26

Forumguru
Hij reed een liter per 100km zuiniger en had duidelijk meer koppel en vermogen. Het is echter nooit tot een rollerbank moment gekomen.

Mooie placebo! Die eerste die dat kan bewerkstelligen moet ik nog tegenkomen op tuning gebied. :cheers:

CDK

Forumguru
Zuiniger rijden na tuning kan, ook bij mij is dat het geval, er is alleen 1 maar...., het werkt alleen als je je extra gecreëerde vermogen niet aanspreekt, doe je dat wel, dan zal het verbruik ten minste gelijk blijven of hoger worden.

Noord26

Forumguru
Precies, en daarom spreekt hij zichzelf tegen in 1 zin. Als je duidelijk merkt dat je meer vermogen/koppel hebt, spreek je het ook aan- en dan verbruik je dus ook meer.

• Leuk
Waarderingen: CDK

tpit

Lid
Wel grappig dat mijn onwetendheid en de vraag naar het onbekende zo'n reactie ontlokt bij mensen. Zal in het vervolg voorzichtiger zijn met wat voor soort vragen ik dit forum bombardeer...

Ik ga me, voor de grap, eens verdiepen in de materie. Want de 'noob' reacties hier ten spijt, heb ik toch bijzonder weinig feitelijkheden boven tafel gekregen... En dat is nou net waar deze noob naar op zoek is! ;) Haha!

Remakil

Forumguru
Race chip? JD tuning zul je bedoelen! En ja, daar is de 1.6 zuiniger van geworden.. alleen verpest ik het dan weer met mijn rijstijl... :D

• Leuk
Waarderingen: ALIS
Bovenaan Onderaan