Heren ( geen dames?), dank voor de reacties. Het is idd een erg mooie octy geworden waar ik heel blij mee ben. Ik reed de afgelopen maanden zo nu en dan een o3 voorbij op de snelweg en dat waren zonder uitzondering saaie muurbloempjes met 16 inch wieldoppen, dus ik had eigenlijk niet verwacht dat-ie er zo mooi uit zou zien. De velgen, tsja, ik zag fotos van de Alaris en begon hevig te twijfelen aan mijn Golus-keuze, en smaken verschillen, maar ik vind ze in het echt werkelijk heel mooi. Ik vind de combinatie van het felle blauw, de donkere ramen en het glimmende chroom het best geslaagd, en daar doen de velgen ook aan mee. Door mijn elleboogproblemen (ontstoken) heb ik origineel waar nog maar 100 km in gereden dus echt veel ervaring heb ik er nog niet mee. Wat me opvalt:
- motor rumoeriger, brommeriger dan de 1.6 tdi in de passat die ik reed. Kan ook liggen aan minder geluidisolatie (octy is serieus lichter)
- de verlaagde vering (eibach) is niet erg sophisticated, nogal kort en stoterig. Maar wel lekker strak en het ziet er optisch fantastich uit. Overigens laat ik de dealer nog uitzoeken of de juiste onderdelen zijn gemonteerd...
- stoelen zijn redelijk goed (standaard stoelen denk ik)
- PANORAMADAK: echt fantastisch, voelt heel chic, kan ver geopend worden in diverse standen met een draaiknop bij de plafondverlichting aan de voorruit. Van binnen ook verder te verduisteren met een electrisch bedienbaar stoffen scherm, alhoewel het glas al best donker is. Het dak is voorzien van een windvanger die goed zijn werk doet.
- columbus systeem: heel mooi en uitgebreid, werkt snel en duidelijk. Erg leuk dat als je vinger het scherm nadert er extra menu opties verschijnen
- radar?? Snap het eerlijk gezegd nog niet helemaal. Geeft soms aan dat er te weinig afstand is tussen mij een voorligger terwijl er veel ruimte is, en als ik er dichter op zit, zegtie niets. Heb ik nu ook adaptieve cruise??
- automatisch inparkeren: geinig maar zal ik nooit gebruiken
- parkeersensoren: weer uitgebreider, geeft op het scherm ook de koers van de auto aan als je aan het stuur draait, zodat je nog beter kunt inschatten of het gaat passen. Je kunt parkeren als je nek in een brace zit! Wel irritant die hij ook begint te piepen als je in de file staat en er iemand dicht langs je rijdt...
Kortom, een zeer complete auto die maar weinig dingen fout doet. Veel luxe, veel optisch pleizer, veel ruimte, en een lage bijtelling, dus zowat een perfecte familie auto.