Raar ventilator geluid

2fast4you

Actief lid
Hallo allemaal,

Het viel me laatst op dat als ik mijn vetilator in stand 2 heb staan het lijkt alsof hij onregelmatig blaast. Lijkt een beetje op het geluid wat je hoort als je de deur niet helemaal goed dicht heb zitten.

Heb de ventilator op stand 1 gezet en dan lijkt het weg te zijn. Maar in stand 3 en 4 maakt hij ook een raar geluid, een zwaar trillend geluid. Lijkt wel alsof de fan uit balans is ofzo.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Het gaat om een Fabia I uit 2003 met airco.

Groeten,

Gieliovd

Forumguru
Interieurfilter zit achter een kappie rechts naast de "console", check die eerst.

Kunnen bladeren in je fan zitten. Heb ik ook gehad.

Daarnast kan de rotor best uit balans zijn.

Skoder

Lid
Inderdaad bladeren controleren of ander vuil.

Je interieur filter kun je ook eens schoonblazen met luchtdruk, doe dit wel de goeie kant op. ;)

Gieliovd

Forumguru
Je haalt je interieurfilter eruit, reinigt indien mogelijk, vernieuwt waar nodig.

Je gaat dat ding niet afspuiten IN de auto.

2fast4you

Actief lid
Sorry hoor jongens maar naast mijn "console" heb ik toch echt een dashboard kastje zitten. En mij is nooit opgevallen dat daar nog wat anders zit dus vandaar mijn doodnormale vraag.

Ronnie

Forumguru
Filter is te bereiken via onderkant van de kachel, net rechts naast de tunnel.
De motor met Fan zit achter het handschoenkastje, uitbouwen:
Kaste eruit schroeven, dan 3 schroeven op het huis losdraaien, stekker eraf en dan motor plus fan eruittrekken.
(je kunt 'm nu makkelijker schoonmaken.....)

2fast4you

Actief lid
Bedankt Ronnie voor je uitgebreide uitleg! Morgen avond meteen maar even schoonmaken. Zal ook even laten weten of het geholpen heeft.

Jerrie

Lid
Foto-RZWYYBXA-D.jpg

Foto-6IXZGY3Q-D.jpg

Ronnie, ik heb het zelfde probleem, zie alleen niet de drie schroeven waar je het over hebt.
Is het soms wat ik met rood heb omcirkeld? en neem aan dat ik ook even wat blauw omcirkeld is los moet draaien?

Het filter was ook lekker gebladerd:shocked:

Ronnie

Forumguru
Stuur maar een PB met je Email, dan stuur ik je de uitbouwhandleiding toe.
Het is te groot om te uploaden......

KEC

Lid
heb em net ook uitgebouwd wegens "gebladerte" tussen de schoepen van de fan...

Alleen inbouwen lukt niet zo goed: de behuizing klikt gewoon niet netjes in elkaar op de uitsparing aan de randen...tips?

thanks
Kec

ArjanGr

Senior Member
Ik heb in m'n Fabia 1.2 uit 2006 motorcode BME met airco ook een nogal vreemd piepend geluid uit m'n ventilator.
Heb het even gefilmd vanochtend. Het is er namelijk alleen 's ochtends bij koud weer als ik wegrijd en meestal na 5 a 10 minuten houdt het op.
[video=youtube;h6HCfyGtxj8]http://www.youtube.com/watch?v=h6HCfyGtxj8&feature=youtu.be[/video]
Geluid van je pc wel even hard zetten:)
Bij stand 0 is het geluid ook weg zoals je kunt horen. Bij stand 3 en 4 is het blaasgeluid zo hard dat dat het geluid overstemd.

Ik heb de interieurfilter laatst nog eruit gehad en geen blaadjes ofzo gezien.
Zelf vermoed ik dat het asje van de ventilator wat droog/stroef loopt ofzo. Hoe zou je bij die ventilator moeten komen? Moet dan je hele dashboard eruit?

@2fast4you
Het viel me laatst op dat als ik mijn vetilator in stand 2 heb staan het lijkt alsof hij onregelmatig blaast. Lijkt een beetje op het geluid wat je hoort als je de deur niet helemaal goed dicht heb zitten.
Dit heb ik ook! Met name als ik achteruit ga rijden en gas geef, dan blaast ie ineens hard en als ik gas los laat weer gewoon wat ie normaal ook doet in stand 2.
Maar was het verwijderen van wat blaadjes de oplossing?

turboturbo

Forumguru
Dat moet haast wel in de kachelmotor zitten. Ik heb eens bladeren in de kachelmotor gehad en dat klinkt heel anders (meer als een laag schurend bromgeluid)
Je kunt de kachel motor ook vervangen met een gereviseerde / 2e hands (bijv uit een sloop auto - schadeauto's.nl)

Met name als ik achteruit ga rijden en gas geef, dan blaast ie ineens hard en als ik gas los laat weer gewoon wat ie normaal
Dat heb ik ook bij achteruit rijden en gas geven, maar dat komt omdat alle electronica iets minder stroom krijgt als ik aan het in- of uitparkeren ben. Ik zie de koplampen ook altijd iets zwakker worden als ik de koppeling op laat komen en het toerental nadert het stationair niveau.... De aanjager blaast dan ook heel kort iets minder hard... totdat ik gas bij geef, dan lichtten de koplampen weer feller op (normaal niveau) en krijgt de aanjager ook weer genoeg spanning.

ArjanGr

Senior Member
@Ronnie: En wat valt daar aan te doen?

Ik heb 'm gisteravond uitgebouwd, de asjes ingesmeerd met kogellagervet voor zover ik erbij kon, en weer ingebouwd. Toen was het 3 uur later.
Maar geen bladeren ofzo gezien.
Dus vanochtend op hoop van zegen de auto gestart.. Maar helaas het geluid is er nog steeds..
2012-10-31 20.49.59.jpg
Zo kwam die eruit. Het asje bovenop heb ik ingesmeerd.

2012-10-31 21.08.48.jpg
Ik zag op één van de vinnen een ijzeren klemmetje zitten(zie foto). Hoort dit? En zo ja, hoort er 1 te zitten of horen er meer op te zitten?

Ronnie

Forumguru
Als je op beide lagertjes (dus ook aan de voorzijde van de fan) een beetje WD40 olie spuit is het probleem verholpen.
De WD40 zal het opgedroogde lagervet weer vloeibaar maken en zodoende ben je van het geluid af.
Het metalen clipje op de fan is een balanceergewichtje, mooi laten zitten!

Bovenaan Onderaan