Raammotor links voor

PD1LOI

Lid
Doordat het lood uit het soldeer is, is het veel corrosie gevoeliger en vooral op interkristallijn niveau een stuk gevoeliger geworden. Met een hele goede loep van 12x kan je dit soms waarnemen. Ik had indertijd het geluk dat ik dit fenomeen bij een printplaat van de wasmachine dit aanschouwde rondom de componenten. Met soldeervet en loodtin heb ik de hele printplaat opnieuw gesoldeerd en de wasmachine draait inmiddels alweer 8 jaar en daarvoor steeds intermitterende storingen.
De connectors + de printplaat door gesoldeerd, ook een laagje tin over de stekker verbinding gelegd. Eerst moest je 2 a 3 x op de knop drukken voor het raam open ging. Nu werkt het gelijk, hoop nu echt dat het opgelost is.
 

PD1LOI

Lid
Ben ik weer, nadat ik de laatste keer gemeld heb dat het werkte is het nu weer mis. De auto is niet van z'n plek geweest alleen vanacht een flinke bui gehad. Maar ik dacht laat ik eens kijken of na zo'n bui de ramen het wel doen. Maar nee hoor geen kik niks nana beide voorramen niet he? Waar moet ik nu nog zoeken. Alles vanaf de deur connector tot de raam motor doorgemeten en niets is daar mis.
 

EdK

Forumguru
Alles vanaf de deur connector tot de raam motor doorgemeten en niets is daar mis.
Maar ook visueel gecontroleerd ??
Een draadbreuk kan er zijn in bepaalde positie van de deur.
Dus deur staat open en jij gaat meten en draden zijn heel ( volgens meter ) maar nu doe je de deur dicht en verschillende draden bewegen dan en kan zijn dat dan de draden in een breuk van elkaar af komen te staan en dat je dan wel een breuk zou meten.....

En als vocht de oorzaak zou zijn dan zou er theoretisch dus na die regenbui en ramen niets meer doen een zekering defect moeten wezen !!
Maar meten is weten en nu je de storing hebt is het dus de tijd om te meten tot waar je stroom hebt !!??
Dus bv tot schakelaar en daarna niet meer , of tot motor(s) en dus beide motoren defect ( verwacht ik zeker niet ) of toch ergens een slechte massa !?
 

PD1LOI

Lid
Dan zou ik toch zeker dit hebben opgemerkt? De bedrading heb ik gecontroleerd en niet kunnen ontdekken dat dit niet oke is. Het lijkt erop dat het meer naar binnen is dus vanaf de deur stijl naar binnen. Maar ik trek de bekleding er maar weer uit en meten waar de 12v wel of niet aanwezig is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Bedrading in de rubber slof ( van deurstijl naar deur ) ook al eens open getrokken en daar de bedrading bekeken ?
Want dat is het punt waar de meeste draadbreuken bij Skoda voorkomen...
Vandaar me opmerking ook van gemeten met deur open en dicht ( is misschien niet makkelijk ) wel niet contact maken.
 

PD1LOI

Lid
Dan zou ik toch zeker dit hebben opgemerkt? De bedrading heb ik gecontroleerd en niet kunnen ontdekken dat dit niet oke is. Het lijkt erop dat het meer naar binnen is dus vanaf de deur stijl naar binnen. Maar ik trek de bekleding er maar weer uit en meten waar de 12v wel of niet aanwezig is.
Ik wordt helemaal gek!!! Ik pak het gereedschap om de bekleding los te halen, maar ben dus nog niet begonnen daarmee. Draai de kontaksleutel om en probeer de raam bediening en alles werkt weer gewoon. Ik geef het op. Er zit een geest in die auto en zit te pesten hihihi.
 

PD1LOI

Lid
Update, de ramen doen het weer niet. De bekleding eraf gehaald, en nog werkte het niet. Wat ik nu heb gedaan is schakelaar ingedrukt houden en niks dus. Maar nu de zelfde handeling, Maar nu de stekker van de motor afgehaald, de stekker terug gedrukt en dan werken de ramen weer. En blijf het doen, maar naar een paar uur stopt het weer. Zou in de print niet ergens een component brak zijn, hier lijkt het nu wel op. Omdat ik weer opnieuw de stekker op de motor drukte gaat de motor weer doen. Stekker is opzich prima. Alle andere onderdelen zoal spiegel spiegelverwarming en spiegel instellen gewoon werkt. Deurvergrendeling werkt ook gewoon.
Ik zou verder niet meer weten wat het nog kan zijn. Hier wat ik geprobeerd heb.
 

Bijlagen

  • 20230916_121146.jpg
    20230916_121146.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 10
  • 20230916_121123.jpg
    20230916_121123.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 10
  • 20230916_115221.jpg
    20230916_115221.jpg
    1 MB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:

PD1LOI

Lid
Zo gisteren de print uit de raammotor gehaald, en o de verwarming gelegd.vandaag even gekeken of alles werkt,en ja alles werkt.ik heb de print ingespoten met plastic 70 spray en 15min gewacht, kijken of alles nog doet. Ja nog steeds (ik blij) nog een extra laag erover heen, ik denk dan kan alleen maar beter zijn. Alles laten drogen en de print weer op de plaats gezet, nog steeds werken de beide ramen. Deur bekleding weer op de plaats alles gemonteerd ,en het werkt. Kom 15 min later omdat de vrouw even weg wil, en wat schetst mijn verbazing weer werken de ramen niet, ik geef het nu echt op. Dit is echt frustrerend zo. Kabels alles eromheen is ingespoten.
 

Hakar

Donateur
Ik lees het hele topic nog eens door, en daarbij ook je onderschrift.
Je auto is van 2000 - 2008.
De foto van je raammotor in je eerste post toont een productiedatum van 2011.
Doet mij vermoeden dat er al eerder issues zijn geweest.
Mogelijk niet tijdens jouw eigendom, maar wie weet.
Volgens mij heb je dat wat mogelijk is doorgelopen dan wel bekeken en gemeten.
Als dit het niet is zou het mogelijk de comfortmodule kunnen zijn?


 

PD1LOI

Lid
Ik ben een handige monteur die zich niet direct uit het veld laat slaan. Maar heel veel van auto's weet ik ook niet. Is zo'n comfortmodule handige te vervangen? Ziet achter onder het dashboard geloof ik. Niet dat ik de kabels eruit trek en moet daarna via de computer opnieuw in laten lezen dat gaat me dan te ver.
 

Hakar

Donateur
De linkjes in mijn vorige reactie helpen je mogelijk op weg om meer info over die module te vinden.

Ik durf van mijzelf ook te zeggen dat ik een redelijk handige monteur ben, maar met de komst van alleen maar meer elektronica tast ik wel veel vaker in het duister dan voorheen.
 

PD1LOI

Lid
Ik heb de bekabeling helemaal uit de deur getrokken en opnieuw 1voor1 nagekeken dit was oke. Ik ben nu zover dat de motor in de linkerkant het weer gewoon doet. Zodra ik de bekleding er weer voor heb nog even nagekeken of het werkt, Ja hoor het werkt. Loop ik even naar mijn huis om even wat te pakken, doe de deur open en weer werkt het niet. Wat ik ook doe niks werkt, de bekleding er weer af gehaald en de connector op de motor eraf en er weer op en weer niets. Doe contaktsleutel in het contakt slot, en wet denk je? De ramen doen het weer. Ik wordt hier helemaal gek van. Ik vermoed dat de print bovenop de motor van het raam de boosdoener is. connectors zijn allemaal nagekeken en doorgemeten. Het heeft een tijdje goed gegaan maar vandaag was het weer mis.
De auto is naar de garage geweest, helemaal doorgemeten en de bekabeling getest. Nu moet deze naar de dealer toe omdat de gewone garage alles heeft uitgelezen en dit verder niet kan. Wat zou hier aan de hand zijn,en wat zou dit gaan kosten?
 

Hakar

Donateur
Ik kom nog even terug op post 2 in dit topic van @Tees
Heb je de link waarnaar @Tees verwijst al gelezen?
Ik ben niet zo goed in een combinatie van technisch Engels en electronica, maar wat daar beschreven wordt geeft mogelijk een antwoord op wat jij in post jezelf afvraagt.
Zou in de print niet ergens een component brak zijn

PS. Ik heb de link van @Tees geopend in google chrome, en naar NL laten vertalen.
Moet zeggen dat ik denk het redelijk te snappen :giggle:
 
Bovenaan Onderaan