Raammotor links voor

PD1LOI

Lid
Ik ben hier al een tijdje me bezig, Motor in de deur werkt prima, los gehaald en de 2 kontakten 12V opgezet. maar de besturing werkt niet. Bediening schakelaars werken wel weer, gecontroleerd met universeel meter, en links en rechts werken dus de ramen niet. Ik heb hier wat foto's bijgevoegd wat het probleem zit in mijn ogen. Volgens mij is de besturing op de motor defect, Deze motor is tot heden niet te vinden in onderdelen.nl
 

Bijlagen

  • IMG_20230320_151841.jpg
    IMG_20230320_151841.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 20
  • IMG_20230320_151946.jpg
    IMG_20230320_151946.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 19
  • IMG_20230320_151833.jpg
    IMG_20230320_151833.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 19
  • IMG_20230320_151749.jpg
    IMG_20230320_151749.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik vind je beschrijving wat verwarrend: de raammotor werkt als ik t goed begrijp, je hebt de schakelaars doorgemeten en die werken. Ik denk dat daartussen de deur regelmodule zit (een stuk electronica dat de boel in de deur aanstuurt), daar zou het probleem in kunnen zitten.

Dit zijn dingen die inderdaad niet vaak gedemonteerd worden bij de sloop. Veel beter kan je een Fabia van ongeveer hetzelfde bouwjaar opzoeken bij een sloop en deze er zelf uithalen.

Wat ik alleen niet begrijp: je hebt een Gaan met bouwjaar 2005 (volgens je profiel) en de sticker van die module die je gefotografeerd heeft is uit 2007. Dus dan is er al een keer iemand mee aan de gang gegaan...

Edit1: Ik heb nog even wat zitten googlen, maar nu snap ik wat die laatste foto is: dat is dus de electronica van de raammotor zelf. Ik denk dat je die niet los van de raammotor zelf gaat aantreffen.

Vraag is nu dus of de electronica van de motor of de comfortmodule in de deur niet goed is.

Edit2: schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn bij de F1, die dit onderdeel deelt met de T5 (Transporter). Zou idd in de electronica zitten, zie hier: https://www.vwt4forum.co.uk/threads/info-about-fixing-your-electric-windows-all-for-�5.370268/
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Motor gecontroleerd en goed !
Schakelaars gemeten en goed !
Maar lees niets over bedrading doorgemeten !?
Heb je al eens de rubber hoes verwijderd en gekeken of er geen draden zijn doorgesleten in dit scharnierpunt ?
Ook dit is een redelijk veel voorkomend probleem bij Skoda...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

PD1LOI

Lid
Motor gecontroleerd en goed !
Schakelaars gemeten en goed !
Maar lees niets over bedrading doorgemeten !?
Heb je al eens de rubber hoes verwijderd en gekeken of er geen draden zijn doorgesleten in dit scharnierpunt ?
Ook dit is een redelijk veel voorkomend probleem bij Skoda...
Snap ik, maar dat is allemaal al gecontroleerd.
Hier de motor waar het om gaat maar op de foto is het de Rechterkant. Ik moet voor de linkerkant hebben
 

Bijlagen

  • RechterRaamotor.jpg
    RechterRaamotor.jpg
    488,3 KB · Weergaven: 14

PD1LOI

Lid
Ik heb bij de garage tijdens de keuring gevraagd of ze ook naar het raam wilde kijken. Ze hebben niets kunnen vinden,de computer die ze aangesloten hadden was niets bijzonders te vinden. Op dit moment werken de raamportieren weer normaal, maar de monteur wist wel dat dit voorkomt. Zodra er weer regen opkomst is en de ramen doen het weer niet, ging de monteur op onderzoek uit. We zullen het meemaken.
 

Hakar

Donateur
Naar mijn bescheiden mening moet jij een motor hebben met onderdeelnummer 6Y1959801.
Zullen bij een dealer kostbaar zijn, laatst bekende prijs bij mij € 182,-- gezien op rekening in 2018 bij aankoop auto, gelukkig voor kosten verkoper.
 

PD1LOI

Lid
Naar mijn bescheiden mening moet jij een motor hebben met onderdeelnummer 6Y1959801.
Zullen bij een dealer kostbaar zijn, laatst bekende prijs bij mij € 182,-- gezien op rekening in 2018 bij aankoop auto, gelukkig voor kosten verkoper.
Het gekke is nu, dat het nu gewoon werkt (buiten 30°). Zowel linker als rechter portier. Alleen bij regen of vochig weer gaat het mis.
 

EdK

Forumguru
Dan is het nu een mooie tijd om stekkers en bedrading te controleren op corrosie oid.
Of een slecht massapunt
Of in de overgang van wagen naar deur ( rubber sok ) zit toch een slechte draad (draden ) die met vochtig weer doorslag geven...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

PD1LOI

Lid
Dan is het nu een mooie tijd om stekkers en bedrading te controleren op corrosie oid.
Of een slecht massapunt
Of in de overgang van wagen naar deur ( rubber sok ) zit toch een slechte draad (draden ) die met vochtig weer doorslag geven...
Dat is het probleem nu, ik heb dit allemaal al gecontroleerd. Zelfs de garage heeft niks kunnen vinden. Maar de monteur heeft gezegd, zodra het weer niet werkt ging hij andere stappen nemen. Dit moet opgelost worden zei hij.
 

PD1LOI

Lid
Ik heb het probleem gevonden, de breuk zat in de printplaat waarop de connektor is aangesloten. Die pinnen zijn door de printplaat gedrukt en zitten dus fast. Je kon dus niet zien waar de breuk zat, ik heb gewoon uit voorzorg die pinnetjes allemaal gesoldeerd, en toen maar hopen dat bij regenachtig weer zou werken. Nou dat was het probleem dus, we hebben daarna heel veel regen gehad. Maar nu is wel het probleem opgelost. Puur toeval of gewoon geluk gehad, het werkt weer en daar gaat het om.
Alleen bedankt voor het meedenken.

Het gaat dus om de bediening in de deur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Hakar

Donateur
Mooi dat je dit deelt, en nog mooier dat je het probleem hebt gevonden en kunnen oplossen.
 

PD1LOI

Lid
En weer gaat de ramen links en rechts weer niet open.zekerig gesheckt is oke, ik weet het niet meer, ik geef het op iemand anders nog een idee?
 

Hakar

Donateur
Is het weer begonnen na de regenbuien die afgelopen dagen over het land trokken?
En grote vraag is dan, is jouw Fab daar ook aan blootgesteld geweest?
 

PD1LOI

Lid
Hier is wel regen geweest, maar niet extreem zoals elders in het land is geweest. Is mij Skoda niet IP67 proof? Hihi.
 

Hakar

Donateur
In post vijf schrijf je
"Zodra er weer regen opkomst is en de ramen doen het weer niet, ging de monteur op onderzoek uit. We zullen het meemaken."

Er is schijnbaar al eerder vanuit gegaan dat vocht een invloed heeft, en als het bij droog wel gewerkt heeft, neig ik daar ook naar.
Wordt een zoektocht naar, toch doorslaande kabels, kabels die in water hangen en verrot zijn, printplaten die vocht absorberen (wat normaliter niet kan) oxidatie op printplaten en dan denk ik aan bediening, raammotor, comfortmodule onder dashboard, besturing raammotoren in deuren.......
 

PD1LOI

Lid
Ik heb de bekabeling helemaal uit de deur getrokken en opnieuw 1voor1 nagekeken dit was oke. Ik ben nu zover dat de motor in de linkerkant het weer gewoon doet. Zodra ik de bekleding er weer voor heb nog even nagekeken of het werkt, Ja hoor het werkt. Loop ik even naar mijn huis om even wat te pakken, doe de deur open en weer werkt het niet. Wat ik ook doe niks werkt, de bekleding er weer af gehaald en de connector op de motor eraf en er weer op en weer niets. Doe contaktsleutel in het contakt slot, en wet denk je? De ramen doen het weer. Ik wordt hier helemaal gek van. Ik vermoed dat de print bovenop de motor van het raam de boosdoener is. connectors zijn allemaal nagekeken en doorgemeten. Het heeft een tijdje goed gegaan maar vandaag was het weer mis.
 

Ted

Forumguru
Probeer als de print voldoende robuust is, opnieuw door te solderen. Is hij heel verfijnd dan wordt het lastig. Ik vermoed een print breuk.
 

Ted

Forumguru
Doordat het lood uit het soldeer is, is het veel corrosie gevoeliger en vooral op interkristallijn niveau een stuk gevoeliger geworden. Met een hele goede loep van 12x kan je dit soms waarnemen. Ik had indertijd het geluk dat ik dit fenomeen bij een printplaat van de wasmachine dit aanschouwde rondom de componenten. Met soldeervet en loodtin heb ik de hele printplaat opnieuw gesoldeerd en de wasmachine draait inmiddels alweer 8 jaar en daarvoor steeds intermitterende storingen.
 
Bovenaan Onderaan