Punten waar ik op moet letten bij aflevering?

zmen

Lid
Hallo mede forumleden

Binnenkort wordt mijn Fabia Combi 1.2TDI GL afgeleverd. Het wordt mijn eerste nieuwe auto die ik koop. Ik heb weinig tot geen verstand van auto's Daarom mijn vraag of iemand mij kan vertellen waar ik op moet letten bij aflevering? En zijn er nog zaken, die ik moet bespreken met de dealer?
 
Als het goed is begeleidt de dealer je op een juiste wijze bij het afhalen van je auto. Ik heb afgelopen zaterdag mijn GL opgehaald en eigenlijk het volgende gedaan:
- uitgebreid controleren of alle gekozen opties en accesoires zijn meegeleverd (je weet immers maar nooit...)
- samen met de verkoper een rondje om de auto lopen om te kijken of er geen beschadigingen opzitten (er kan immers tijdens het transport altijd wat gebeuren)
- vraag (als de verkoper dit niet uit zichzelf doet) om een uitgebreide uitleg over hoe alles werkt in de auto. Vraag maar raak zou ik zeggen, zo wilde ik weten hoe de motorklep open gaat, hoe je een lampje moet verwisselen, hoe het start stop systeem werkt, hoe de dagrijverlichting in en uitgeschakeld moet worden etc. etc. etc.
- controleer voor wegrijden of alles werkt. Dan doel ik op de sleutel met afstandbediening, je verlichting, de radio etc. En ook hier weer, vraag aan de verkoper of hij je het e.e.a. wil uitleggen!

Verder moet je vooral genieten van het ophalen van een nieuwe auto! Mochten er zaken niet goed zijn aan de auto, heb je immers altijd nog je garantie!
 

corsaar

Senior Member
@Zmen moeilijke vraag de enine waarneming is visueel deuk en krasvrij.
De uitleg moet je op je in laten werken en de rest komt vanzelf.
 

wanderer

Senior Member
en let op dat de wettelijk verplichte zaken in de auto aanwezig zijn (gevarendriehoek bijv) anders mag je helemaal de weg niet op...
 

PC-fre@k

Banned
Of ze wel gedaan hebben wat ze beloven. Daarmee doel ik op inhoud afleverpakket (bijv. volle tank), maar (in mijn geval) denk ik ook aan instellingen als 'anti-carjacking', 'auto in 2x volledig ontgrendelen', etc.

Verder zou ik inderdaad willen weten hoe ik alles moet bijvullen, controleren. Wat te doen als geluid, lampje, whatever... Even proberen te tanken (heb nu gas en gebruik geen sleutel maar palletje). Airbags aan/uit, kinderslot, leuke dingen om te weten...

Weet zelf ook nog niet echt wat ik er van moet verwachten. Zou bijna voor de deur alles aanklikken en doen zodat ik bij vragen de dealer erbij kan roepen :tongue:
 
Ja, let heel goed. Bij onze aflevering, afg. zaterdag, stond de auto in de showroom klaar. Alles zag er piekfijn uit todat we wegreden naar buiten. De verkoper kwam achter ons aan: er zat een deuk in de achterspoiler die door het valse licht niet opviel binnen. Als tweede: een vreemd geluid bij 1800 toeren. een of andere buis die lucht aanzuicht was niet goed vastgemaakt. Beiden worden opgelost maar je bent er mooi klaar mee!!!!
 

PC-fre@k

Banned
Dat is bij de GL (zoals topic starter vermeld) alleen niet van toepassing toch? Wel handig voor de andere uitvoeringen trouwens, heb hier al meer vragen over voorbij zien komen...
 
Als het goed is kunnen wij over 10 dgn onze Greenline ophalen, zijn er naast onderstaande tips nog meer dingen waar je op moet letten bij de aflevering?
 

NielsW

Lid
Natuurlijk de auto goed nalopen op krassen aan de buitenkant.
Verder nalopen of alles er op zit en naar tevredenheid is.

Enkele puntjes die naderhand bij ons niet juist waren zou je kunnen navragen :
- Bij ons was de ruitensproei vloeistof niet gevuld dus na 2 dagen was het al leeg.
- De bandenspanning was niet in orde en moesten we bijvullen
- Aan de binnenkant bij de bestuurder zagen we duidelijk nog afdrukken zitten van de stikker en zelfs lijmresten. Dit hebben we zelf verwijdert omdat we er geen heisa over wilden maken.

Verder alles goed verlopen.
 

Captain Hook

Forumguru
Nog een aflevertip:

Check met je vingers langs de randen v.d. auto (voorspoiler, portierranden e.d.) of er nergens beschadigingen zitten. Als er ergens tijdens een van de tussen-transportfases de auto te hard over een drempel is gegaan en/of de deuren al ergens langs geschuurd zijn.

Verder optisch de lak controleren. Niet alleen binnen in de showroom, maar vooral buiten in goed daglicht. Druppels en/of beschadigingen.

Check of carrosserienaden symmetrisch zijn. Vooral bij deuren/kofferbak, zijn de naden links/rechts even wijd?

Sluiten deuren correct; vallen ze vlak in de carrosserie?

Check of de LMVs kras/beschadigingsvrij zijn.

Vloeistofniveaus

Juist ingevuld onderhoudsboekje/garantiebewijs. Check kenteken met chassisnummer met kentekenplaten en de autopapieren. (is mij al eens overkomen dat ik de eerste week met foute kentekenplaten rondreed)

Is alles conform de bestelling uitgevoerd?

Check de ruiten op beschadigingen en/of de transportwax goed en zorgvuldig is verwijderd in alle hoeken en gaten

Als je lichte binnenbekleding hebt; controleer A/B/C-stijlen of alles vieze-monteurhandjes-vrij/schoon is.

Indien volledig reservewiel; controleer of alle onderdelen zoals krik, wielmoersleutel e.d. aanwezig zijn. Check of verloopnippel slotbout aanwezig is EN past.
 
super, dank je wel:722:
vaak uit enthousiasme wil je zo snel mogelijk , maar dit zijn inderdaad
goede punten om even naar te kijken
 
Als het goed is begeleidt de dealer je op een juiste wijze bij het afhalen van je auto. Ik heb afgelopen zaterdag mijn GL opgehaald en eigenlijk het volgende gedaan:
- uitgebreid controleren of alle gekozen opties en accesoires zijn meegeleverd (je weet immers maar nooit...)
- samen met de verkoper een rondje om de auto lopen om te kijken of er geen beschadigingen opzitten (er kan immers tijdens het transport altijd wat gebeuren)
- vraag (als de verkoper dit niet uit zichzelf doet) om een uitgebreide uitleg over hoe alles werkt in de auto. Vraag maar raak zou ik zeggen, zo wilde ik weten hoe de motorklep open gaat, hoe je een lampje moet verwisselen, hoe het start stop systeem werkt, hoe de dagrijverlichting in en uitgeschakeld moet worden etc. etc. etc.
- controleer voor wegrijden of alles werkt. Dan doel ik op de sleutel met afstandbediening, je verlichting, de radio etc. En ook hier weer, vraag aan de verkoper of hij je het e.e.a. wil uitleggen!

Verder moet je vooral genieten van het ophalen van een nieuwe auto! Mochten er zaken niet goed zijn aan de auto, heb je immers altijd nog je garantie!

Op 4 maart ga ik mijn autootje ophalen. Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt, wensen doorgegeven en over 2 weken is ze gereed.

Bedankt voor de tips. Ga deze zeker gebruiken
 
Bovenaan Onderaan