Punicajack's Zwarte O2C (2011 ) 1.6 TDI

punicajack

Actief lid
Mijn O2C is wel geintroduceerd in het meet&greet topic en O2 subforum, maar ik wil er eigenlijk wel wat meer over kwijt dus ik dacht, ik open een topic hier.

Na 5 jaar een Ford Fiesta (MK6) gereden te hebben werd het tijd voor wat anders en ook wat groters. We zaten voor ons gevoel over het omslagpunt dat diesel voordeliger zou zijn (+/- 25.000 per jaar) en aangezien we eigenlijk alleen maar lange afstanden rijden leek het onze een verstandige keuze.

Sinds een paar weken hebben we deze O2C Greentech Ambition Businessline 1.6 TDI (zie foto's), gekocht met 145.000 km op de teller.

De auto zag er nog erg netjes uit en is uitgevoerd met 16 inch licht metalen velgen, stop&go, klima, dakrails en Amundsen+ navigatie. Tijdens de proefrit vonden we de auto al erg fijn rijden, alleen werkte de koppeling erg zwaar. Naar overleg met de dealer bevestigde de dat de auto een nieuwe drukgroep nodig had en deze zou vervangen worden. Met dit gegeven en de 6 maanden garantie waren we tot de koop overeen gekomen.

Hij rijdt ook fantastisch, erg stil, veeeeeel stiller dan de fiesta (dat mag natuurlijk ook wel). Hij schakelt goed, en de koppeling werkt inderdaad nu weer helemaal naar behoren. Ook heel erg fijn dan de auto een grote actieradius heeft, we hebben nu in het totaal zon 1600 km gereden en de auto gaf constant aan de 1050 km te halen, wat ook klopt met het verbruik die we hadden. 1:19.5 (5.13 L/100 km) gemiddeld.

Ik ben tot nu toe erg te spreken over het stop&go systeem. Ik ondervind er totaal geen hinder aan en het werkt eigenlijk al heel snel, verrassend snel moet ik zeggen. Hij schakelt soms al uit wanneer het koelwater nog geen eens 70 graden is. Als ik ook een kortere rit voor de boeg heb dan schakel ik het stop&go systeem handmatig uit anders ben ik bang dat de motor daardoor niet genoeg warm wordt.

De navigatie vind ik ook goed werken.:thumbsup: Hij start snel op, berekent de route snel (een route van 180 km vanuit duitsland was in enkele secondes gedaan en dat hij rekening houdt met TMC werkt ook goed, die luxe was ik allemaal niet gewend. De kaarten zijn wat out-dated v4 van 2012 meen ik, maar tot nu toe was het niet heel hinderlijk. Ik heb een vrij uitgebreide navigatie van garmin met lifetime updates en die heb ik vaak mee als backup wanneer het cruciaal is. Misschien gooien we er nog eens een update op de Amundsen, maar zelfs een aanbieding van 99 euro vind ik een hoop geld aangezien mijn lifetime update van garmin me maar 80 euro heeft gekost, maar dat zijn details.

Wel hadden we gemerkt dat de auto niet helemaal spoorde en ik dacht eerst aan aanlopende remmen, maar het is zeer waarschijnlijk de uitlijning die niet goed is, zie ook dit topic. Vandaag de auto naar de garage gebracht en die constateerde hetzelfde. Leen-Up!je meegekregen en wordt onder de garantievoorwaarden gerepareerd.

Alvast ook aan de toekomst gedacht, ik heb zeer voordelig een viertal stalenvelgen met winterbanden aangeschaft en in de berging geplaatst met een paar nette wieldoppen erop dus kunnen we de komende winter ook veilig de weg op.

Ik kan me ook zo niets bedenken wat me op dit moment NIET bevalt aan de O2C, het enige wat ik me kan bedenken is de zwarte kleur die er voor zorgt dat het er al snel uitziet of je em al tijden niet meer heb schoongemaakt. maar ik vergelijk het ook nog steeds met andere auto's waar ik in gereden heb (dus niet zo objectief) en daar wint de O2C op alle fronten. Ruimer, stiller, zuiniger, meer comfort.

Dus al met al, hier is een tevreden persoon:D
 

punicajack

Actief lid
Nog even dit topic omhoog kicken. We hebben de auto nu bijna een half jaar en er bijna 10.000 km mee gereden, hij bevalt prima. Nog even wat dingetjes opgemerkt en wilde dat nog even binnen de garantie periode vervangen hebben. - Linker voordeur speaker deed het af en toe niet
- ventilatierooster ging niet goed open
- Niet alle verwarmingsdraden van de achteruit werkte

De speaker en het roostertje waren gemaakt, maar de garage had geconstateerd dat de achteruit draden zijn beschadigd door iets in de auto, dat dus de ruit vervangen moeten worden en dat het niet onder de garantie valt. Dat kwam een beetje koud op mijn dak omdat ik gewoon dacht dat het garantie zou zijn. De garage stelt dat als ik die schade maak, zij dat niet kosteloos gaan repareren (uiteraard), maar het is niet vast te stellen of dat al bij de verkoop al zo was of niet. Eind mei was het ook niet echt het weer om de verwarmingsdraden te controleren...

Als compromis stelde ze voor om het kosteloos te proberen te repareren, wat er dan niet zo chique uit zou zien. Maar goed, scheelde wel bijna 500 euro, dus maar toegegeven, want ik begrijp ook wel dat het een lastige situatie was, had zelf misschien beter de auto moeten inspecteren. Kreeg ik later een belletje dat het repareren niet ging lukken en na intern overleg ze toch besloten hebben om kosteloos een nieuwe achterruit te plaatsen, omdat het gewoon een lastige situatie is.

Daar werd ik dan wel weer blij van, dus erg tevreden met de O2 en service van PON Barneveld.:jaja:
 
Bovenaan Onderaan