Pulserend vermogen tussen 2200 en 3000rpm

Tallguy

Forumguru
Wie kan me helpen cq wie herkent het volgende:
Ik heb een Ford C-max, bj2008 met een 1.6tdci blok. De auto heb ik overgenomen van een ex-lease met 144.500km op de teller.
De laatste maanden merkte ik dat bij het optrekken de auto een pulserend gedrag vertoonde tussen de 2200 en 3000rpm (duwtjes in de rug).

Vandaag is mijn auto op een rollerbank/vermogensbank geweest en daar is dit te zien:

Koel motorblok:
full.jpg

warm motorblok

full.jpg

De EGR is afgedopt vandaag, maar dat heeft helemaal niets geholpen.

Wat kan dit zijn? Het enige dat ik weet is dat het blok dit gedrag pas lijkt te vertonen als het wat warmer is geworden (dus een koel/koud blok heeft dit niet)

Ik zal dit ook bij een Ford garage neerleggen en een Bosch garage, maar het zou mij helpen als ik alvast een idee heb waar ik het ongeveer moet zoeken.

Edit: Oh ja...de EGR incl het inlaatspruitstuk zijn enkele weken geleden reeds helemaal schoongemaakt door een Bosch garage.
 

Cordoba

Forumguru
Hoeft niet persé, niet overal hangt een sensor aan, dus ook geen foutcode. Extreem voorbeeld: als je de auto parkeert en er rijdt vervolgens een tank overheen, heb je alle kans dat je geen foutcode hebt als je de ECU los gaat uitlezen.

Ik neem aan dat je de grote verschillen in koppel ook voelt bij rijden op de weg, en dat het niet het slippen van de wielen op de testbank is. Wat mij ook opvalt: die pieken gevolgd door flinke dalen heb ik eerder gezien bij ABT-software, maar eigenlijk nooit gezien/gehoord dat dit alleen bij warme motor is. Ook bij een brandstofpomp die eigenlijk net niet goed genoeg is, zie je dergelijk gedrag:
- bij gasgeven zie je het koppel behoorlijk snel oplopen
- na een poosje (typisch bij 300-500 rpm meer dan waar het accelereren begint) is de pomp niet meer in staat om de gevraagde hoeveelheid brandstof bij de gevraagde druk te leveren en zakt het koppel in
- door het inzakken van de geleverde hoeveelheid brandstof, komt de brandstofdruk weer op peil, en vervolgens zie je het koppel weer toenemen
- vervolgens kunnen nog een aantal jo-jo bewegingen volgen, en meestal zijn die wat minder steil in de grafiek dan de eerste slinger

Vervangen van de brandstofpomp door een goed exemplaar is dan eigenlijk de enige oplossing (soms een ander type, soms hetzelfde type maar dan een iets beter exemplaar). Ik denk als je JD en/of Race eend vraagt, ze je daar beslist meer over kunnen vertellen en beter uitleggen dan ik.
 

Tallguy

Forumguru
Haha, nee...een platgewalsde auto geeft niet een melding hehe.

Brandstofpomp? Het klinkt aannemelijk, erg aannemelijk. Wat denk je dan van het rare gedoe tussen koude en warme motor? Wat kan de rol van de pomp daarin spelen dan?
 

Cordoba

Forumguru
Kan zijn dat bij koude motor (ook koude brandstof) je net iets meer opbrengst hebt van de brandstofpomp: iets minder lekkage, en door de lagere temperatuur ook meer energie in een liter brandstof (doordat de brandstof nog niet is uitgezet). Doordat steeds een deel van de brandstof via de retourleiding weer richting tank gaat, wordt de brandstof in de tank ook warmer (grootste deel van de energie die je in de pomp stopt, komt als warmte in de brandstof terecht). Ik weet niet of dit de werkelijke oorzaak voor verschil warme/koude motor is, maar ik dat is de enige verklaring die ik met logisch nadenken zo kan geven. Overigens zou je dit kunnen checken door te zien wat de auto doet bij warme motor en redelijk lege brandstoftank, en vervolgens kijken wat er gebeurd als je de tank vol gooit (brandstof uit opslagtank van een tankstation zal iets van 14 graden zijn in deze tijd van het jaar): als het goed is, moet het effect dan eventjes minder zijn. De brandstofpomp is nog warm en de motor ook, maar de temperatuur van de brandstof in de tank zal naar beneden gaan, en zo in eerste instantie het brandstofsysteem koelen.

Overigens het brandstoffilter al gecheckt?
 

Tallguy

Forumguru
De Ford garage reageerde met het volgende:
Wat nog wel eens problemen geeft is de turbodruk solonoide achter op het motorblok (deze is bruin van kleur)
U kunt dit controleren door de auto te starten en dan iemand te laten kijken naar de vacuum geregelde klep op de turbo of de bedieningstang naar beneden beweegt als de motor wordt gestart. Deze stang moet in 1 beweging naar beneden gaan.
Ik ga dit dus laten uitzoeken door mijn garage. Is dit nu de beruchte wastegate soms? Zijn dat dure zaken om te laten repareren?
 

Race Eend

Forumguru
een defecte brandstofpomp geeft vaak vooral problemen hoog op toeren (daar wordt het meeste brandstof afgenomen), dit is juist in het middengebied. Ik denk eerder aan laaddruk regeling inderdaad, gezien het toerental. VNT verstelling vd turbo stroef of magneetklep van de turbodruk regeling defect (wat de code is bij een ford weet ik niet).

Turbo diesel motoren hebben geen wastegate meer, maar een variabel schoepenwiel.
https://www.youtube.com/watch?v=Gc2awh0O0Bc
 

Antera

Donateur
Kan het geen temperatuurs sensor zijn die vreemde waarde's gaat genereren waar de ecu wat mee doet?
 

Race Eend

Forumguru
Nee dat lijkt me onwaarschijnlijk. Koelwater + olie temp doet hij weinig/niets mee met het vermogen.

Lucht en uitlaatgastemperatuur kunnen wel invloed hebben, echter zullen die boven de 3000rpm dan nog altijd rare resultaten geven. De dyno is gewoon strak hoog op toeren nl.
 

hemi24

Forumguru
Waarom zit er verschil in het afgegeven geleverde koppel bij beide runs, terwijl het vermogen wel gelijk is?!?

Ik zie 260Nm bij 'koud' en 300Nm bij 'warm' en daarmee weten we ook je probleem: de 1.6HDI/TDCI kan onder bepaalde voorwaarden een boost leveren (extra koppel) en ik ben bang dat jouw exemplaar daar op gaat "jojo-en"
 

Tallguy

Forumguru
Nee, de koude meting is voor het tunen. Toen had het blok 257nm koppel. Daarna is het blok getuned, terwijl dat werd gedaan koelde het blok weer af. De 1e run na het tunen was 297nm koppel met een nette lijn. Daarna gas los, paar tellen wachten en weer vol gas, toen was het blok al wat warmer en begon het gepulseer zichtbaar te woren, iets dat er dus al een maand of 3 in zit, maar nooit zichtbaar was in het uitlezen van de auto.
 

Race Eend

Forumguru
Even voor de duidelijkheid, het probleem was er al voor de tuning, maar ze hebben het met tuning proberen op te lossen?

Of komt het probleem alleen voor na tuning?
 

Tallguy

Forumguru
Het was er al voor de tuning. Ze hebben het niet geprobeerd te fixen met tuning omdat de afwijkingen te groot zijn om weg te programmeren. Ze geven ook aan dat er technisch iets mis is wat eerst gefixed moet worden voordat ze 'm verder kunnen finetunen.
 

Race Eend

Forumguru
Als ze er dus al mee bezig zijn geweest dan hebben ze kunnen loggen wat er aan de hand is (zoals je bv met vag-com kan, maar dan voor een Ford), is het turbodruk of een te kort aan inspuiting/brandstofdruk etc? Of is er alleen wat in gezet en gemeten zonder diagnose apparatuur?
 

Tallguy

Forumguru
Het laatste dus. ECU ingelezen, auto op de rollerbank, testrun voor het tunen. Daarna software aanpassen vor tuning en terug de auto ingezet en 1e run na tunen. Er is geen logging gedaan van andere gegevens. Mijn garage is ook met het euvel bezig van dat pulserende gedrag en gaat ook her en der bellen naar contacten (oa een tunebedrijf) om info in te winnen. Het idee wat je oppert over het uitlezen terwijl het pulseer gebeurd is wel iets wat ik dan wil aankaarten.

Edit: brandstoffilter is met 120.000 vervangen dus die is het ook niet. Wel is er wat aanslag te zien op in de inlaatbuis van het inlaatspruitstuk, daar moet een O-ring vervangen worden, dat gaat ook binnenkort gebeuren. Eventueel gaat de Ford garage ermee rijden met meetapparatuur (turbodruk etc) en dan maar eens zien of daar wat uitkomt.
 

Cordoba

Forumguru
Eigenlijk jammer dat ze de tuning er in hebben gestopt: voor een gewone dealer is het nu lastiger om te bepalen wat er aan de hand is (gemeten brandstofdruk, turbodruk enz. zullen na tuning anders zijn dan bij een ongetunede auto, waardoor de dealer geen goed vergelijkingsmateriaal meer heeft.
 

Tallguy

Forumguru
ja en nee...ze zullen hoe dan ook wel zien (hoop ik althans) dat er iets gebeurd op het moment dat dat pulseren gebeurd. Ik zou morgen uiterlijk wat van mijn eigen garage te horen, zo niet, dan neem ik contact op met de Ford garage en laat in iedergeval die O-ring vervangen.
 

Tallguy

Forumguru
Nog niet helemaal, maar de kans dat het een temperaartuursensor is s erg groot. Bij 6-7graden pulseert het blok niet, bij 10-11 lichtjes en hoe warmer het is, hoe meer het pulseert.
Ga komende week afspraak maken met Ford garage om met meetapparatuur te rijden.
 
Bovenaan Onderaan