proefrit Octavia 2 liter Turbo Station

VEEJAY

Forumguru
Hedenochtend moest de O2 naar de garage voor wat kleinigheden, zoals door de verkoper beloofd stond er een mooie O2RS klaar om even in te sturen.



Ik heb niet zozeer naar het uiterlijk gekeken maar meer naar hoe de auto rijdt. Alhoewel de gasgeveerde motorkap en haaievin antenne mij wel positief opvielen. (ik weet niet of dit standaard is).

Ikzelf ben jarenlange dieselrijder die af en toe een benzine auto rijdt, hetgeen is dus puur vanuit mijn beleving en ervaring.

Opvallende punten:
-Motor heeft op lage toeren flink wat trekkracht, dit mis ik meestal met (ongeblazen) benzineauto's.
-Inhalen op de snelweg bij 120km per uur kun je (net als een diesel) rustig in zijn 6 doen (!).
-Turbo is altijd aanwezig, welke toeren je ook maakt, bij gas los en daarna weer intrappen merk je nagenoeg geen dip.
-De auto blijft versnellen tot en met de 6000 toeren, volgens mij kon hij nog wel verder maar dat heb ik niet gedaan.
-Leuk geluid als de motor hard aan het werk is, ik weet wel anders met mijn diesel.
-Motor lijkt de prestaties op zijn sloffen neer te zetten, volgens mij is er nog zat ruimte voor eventuele tuning. Minstens 30PK moet zeker haalbaar zijn (maar nodig vind ik het niet).
-Vlot rotondes nemen is geweldig, met mijn sportonderstel lang niet zo leuk als met deze RS. (alhoewel ik niet weet of het aan het ESP ligt, ik heb alleen ASR op mijn O2)
Minpunten heb ik zeker naar gezocht, maar dit motortje en motormanagement zijn echt fenomenaal. Pluspunt is ook dat je lekker ontspannen kunt rijden zonder de drang te hebben om flink te gassen, alleen maar weten dat de 200 paardjes direct tot je beschikking staan is al genoeg.

Ik vond de remmen (op hogere snelheid) wat zoekerig, dat kan ook aan de weg of aan de 18" wielen liggen dat weet ik niet.

Het is me niet gelukt het brandstofverbruik op de maxidot te krijgen maar ik ben wel benieuwd naar het verbruik.

In ieder geval ben ik van mening veranderd, ik zou zeker liever een 2.0TFSI hebben dan een Diesel (ook al is het de 170PK RSversie.)
 

Bijlagen

  • 31213-IMAGE_00002.jpg
    31213-IMAGE_00002.jpg
    33,6 KB · Weergaven: 110
Geweldig verhaal Veejay en ik kan me helemaal vinden in je conclusie.

Ik gebruik 95% van de tijd maar de helft van het vermogen maar de wetenschap dat je zoveel meer zou kunnen is wat mij betreft al meer dan voldoende.
 

___JC___

Forumguru
Ik had de keus tussen mijn huidige Diesel met paprika chips en de RS. Heb voor de diesel gekozen (veeeel goedkoper in de lease) maar ik heb elke dag eigenlijk wel een beetje spijt..
/forum/images/graemlins/frown.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />

Ik heb niet zozeer naar het uiterlijk gekeken maar meer naar hoe de auto rijdt. Alhoewel de gasgeveerde motorkap en haaievin antenne mij wel positief opvielen. (ik weet niet of dit standaard is).

[/ QUOTE ]

Gasgeveerde motorkap en haaievinantenne is niet standaard bij de RS (tenminste niet bij mij, misschien wel op modeljaar 2007?)
 

richyk

Actief lid
Klopt Daniel, is alleen i.c.m. af fabriek Nexus ! Gasveer voor de motorkap kun je bij Skodatec of Milotec en natuurlijk bij de dealer bestellen.
 

Wasmachineman

Forumguru
Leuke dealer heb je in elk geval....ik ging de mijne brengen voor een 90.000 km beurt en kreeg een basis-Jetta mee. Hoe stuur je je klanten weer weg !
 

ikke

Lid
Of je kan ook als vervangwagen een "getunede" golf 4 meekrijgen. :407:

Dan lachen je klanten wel als je toekomt bij hem.
 

VEEJAY

Forumguru
Volgens mij staat de RS station bij SCU nu te koop. 111Dkm op de teller voor 17K. Niet gek.

.edit.
ow, hij is al verkocht.
 

plaza

Forumguru
Hedenochtend moest de O2 naar de garage voor wat kleinigheden, zoals door de verkoper beloofd stond er een mooie O2RS klaar om even in te sturen.



Ik heb niet zozeer naar het uiterlijk gekeken maar meer naar hoe de auto rijdt. Alhoewel de gasgeveerde motorkap en haaievin antenne mij wel positief opvielen. (ik weet niet of dit standaard is).

Ikzelf ben jarenlange dieselrijder die af en toe een benzine auto rijdt, hetgeen is dus puur vanuit mijn beleving en ervaring.

Opvallende punten:
-Motor heeft op lage toeren flink wat trekkracht, dit mis ik meestal met (ongeblazen) benzineauto's.
-Inhalen op de snelweg bij 120km per uur kun je (net als een diesel) rustig in zijn 6 doen (!).
-Turbo is altijd aanwezig, welke toeren je ook maakt, bij gas los en daarna weer intrappen merk je nagenoeg geen dip.
-De auto blijft versnellen tot en met de 6000 toeren, volgens mij kon hij nog wel verder maar dat heb ik niet gedaan.
-Leuk geluid als de motor hard aan het werk is, ik weet wel anders met mijn diesel.
-Motor lijkt de prestaties op zijn sloffen neer te zetten, volgens mij is er nog zat ruimte voor eventuele tuning. Minstens 30PK moet zeker haalbaar zijn (maar nodig vind ik het niet).
-Vlot rotondes nemen is geweldig, met mijn sportonderstel lang niet zo leuk als met deze RS. (alhoewel ik niet weet of het aan het ESP ligt, ik heb alleen ASR op mijn O2)
Minpunten heb ik zeker naar gezocht, maar dit motortje en motormanagement zijn echt fenomenaal. Pluspunt is ook dat je lekker ontspannen kunt rijden zonder de drang te hebben om flink te gassen, alleen maar weten dat de 200 paardjes direct tot je beschikking staan is al genoeg.

Ik vond de remmen (op hogere snelheid) wat zoekerig, dat kan ook aan de weg of aan de 18" wielen liggen dat weet ik niet.

Het is me niet gelukt het brandstofverbruik op de maxidot te krijgen maar ik ben wel benieuwd naar het verbruik.

In ieder geval ben ik van mening veranderd, ik zou zeker liever een 2.0TFSI hebben dan een Diesel (ook al is het de 170PK RSversie.)


Dit is mijn 2e RS , en ik heb nog geen seconde spijt.
Ik kan je verhaal volledig onderbouwen.
Daarvoor reed ik een Volvo V40 T4 250 pk, 400 nm., de luxe en kwaliteisbeleving in de volvo was t.ov. de OC 1 RS beter, maar gelijk
aan mijn huidige OC 2 RS.
Maar de motoren en de turbo zijn bij Skoda ( VW groep ) stukken
betrouwbaarder en beter, wel even snel.
 

Roel

Lid
Dit is mijn 2e RS , en ik heb nog geen seconde spijt.
Ik kan je verhaal volledig onderbouwen.
Daarvoor reed ik een Volvo V40 T4 250 pk, 400 nm., de luxe en kwaliteisbeleving in de volvo was t.ov. de OC 1 RS beter, maar gelijk
aan mijn huidige OC 2 RS.
Maar de motoren en de turbo zijn bij Skoda ( VW groep ) stukken
betrouwbaarder en beter, wel even snel.

Zo heb ik nog geen spijt van mijn O1 RS.
Ik heb drie maanden geleden een proefrit gemaakt in een O2 RS.

Deze rijdt zeker soepeler dan de mijne, maar ik vond de prestaties tegenvallen. Bij 100 op de teller stond de toerenteller al op 6000 en moest ik al naar de derde versnelling. Bij de mijne kan ik tot boven de 120 in de tweede versnelling. De O1 heeft zeker een groter turbogat, maar als de KN03 aanslaat, dan is de accerleratie echt explosief! Was dit met jou O1 ook zo, Plaza?

Al met al is de O2 RS wel een heerlijke auto, maar ik had niet het gevoel van wow, deze moet het worden. waarschijnlijk wordt de volgende toch een S2 1.8.
Morgen maar eens lekker rondneuzen op de AutoRai.

Gr,

Roel.
 

VEEJAY

Forumguru
Nu dit draadje toch is afgestoft... Er staan op dit moment 3 RS'sen te koop (zie autotrack). Die blauwe lijkt me wel aardig daar staat 92K op de teller, voor 4k Euro meer heb je een zilvere die slechts 22k heeft gelopen.

Is die blauwe nu te duur of die grijze te 'goedkoop'??

(sorry weet ff niet hoe ik die pagina hiernaartoe link).
 

___JC___

Forumguru
Deze rijdt zeker soepeler dan de mijne, maar ik vond de prestaties tegenvallen. Bij 100 op de teller stond de toerenteller al op 6000 en moest ik al naar de derde versnelling. Bij de mijne kan ik tot boven de 120 in de tweede versnelling.

Klopt, maar jouw RS1 heeft een 5bak en de RS2 heeft een 6bak. Ik heb 4 jaar een RS gehad met de 1.8turbo en deze geeft zn kracht veel explosiever af bij zeg 2.000 toeren klapt de turbo erin. De 2.0 TFSI geeft het vermogen veel geleidelijker af. Daardoor lijkt het net of er geen turbo op zit zelfs (behalve de bakken koppel bij lage toeren dan he). Het zijn dus 2 totaal verschillende motoren qua rijbeleving. Maar de RS2 is echt wel sneller hoor.
 

Roel

Lid
Nu dit draadje toch is afgestoft... Er staan op dit moment 3 RS'sen te koop (zie autotrack). Die blauwe lijkt me wel aardig daar staat 92K op de teller, voor 4k Euro meer heb je een zilvere die slechts 22k heeft gelopen.

Is die blauwe nu te duur of die grijze te 'goedkoop'??

(sorry weet ff niet hoe ik die pagina hiernaartoe link).

In die grijze heb ik dus proefgereden. 22K is natuurlijk niet veel, maar de auto is wel al 3 jaar oud. Ik vond 'm te duur.
 

plaza

Forumguru
Rs 1 versus rs 2

De OC RS 1 lijkt explosiever omdat het ook minder gewicht in de schaal brengt, en de turbo is anders ingesteld.
De OC RS 2 is in alles kwalitatief flink opgewaardeerd.
De 6 bak maakt het alles wat gemoedelijker waardoor lijkt dat je minder snel bent, maar in de praktijk is dat niet zo.
Maar om hetzelfde kart gevoel te krijgen van mijn vorige RS 1 ( 250pk ,385 nm) heb ik nu nodig 335 pk en 435 nm .
Dus dat geeft wel aan dat de RS 1 meer snelheidsbeleving geeft en de RS2
meer kwalitateitsbeleving en comfortbeleving geeft.
De RS 1 is wat puurder, meer kart.
 

___JC___

Forumguru
Ik had een volledig standaard RS1 (of ja alleen een andere dumpvalve voor wat meer lucht) en ik zou deze absoluut niet vergelijken met en kart. Het was echt een GT. Het onderstel was nog redelijk op comfort ingesteld. Maar de snelheidsbeleving in de RS was inderdaad heftiger. Net als in de diesels met pompverstuiver, die hebben ook opeens een duw in de rug.
 
Bovenaan Onderaan