Tallguy
Forumguru
Vanochtend een proefrit gedaan met de Yeti omdat deze auto bovenaan mijn lijst staat als mogelijke opvolger van mijn O2. Reden is een aantal van jullie wel bekend inmiddels...ivm rugklachten wil ik hoger (en dus rechter kunnen zitten). Ik heb al een op maat gemaakte stoel, maar in de O2 blijf ik té laag zitten vergeleken met wat goed zou zijn voor mijn rug.
De stoel is voor mij persoonlijk niet prettig en kreeg last van mijn bovenrug en schouders, maar voor anderen zou de stoel prima zitten en veel steun bieden. In mijn geval zou mijn eigen stoel er direct ingaan.
De Yeti biedt veel hoofdruimte wat de mogelijkheid geeft hoger te zitten. Zelfs dan is het zicht met mijn 2mtr nog prima...niet dat ik tegen het dak zit of verrek-je-nekje moet doen om de stoplichten te zien (ja...het is niet ideaal, maar niet storender dan bij welke andere auto ook).
We kregen een 140pk sterke diesel 4x4 mee in de elegance uitvoering, met het visio pakket (ASF Xenon oa), een panoramisch glazen dak, de Columbus, leren/alcantara stoelen met verwarming en parkassist.
De wegligging is prima, maar je merkt wel dat ondanks het vermogen van de diesel, de Yeti niet is gebouwd als een auto om vlot/snel mee te rijden. Op de snelweg heb ik een stukje 140 gereden om te ervaren hoe het windgeruis is op die snelheid (omdat ik ook nog wel eens in DLD ben). Dat was wat meer dan mijn O2, maar wederom prima te verklaren gezien het model van de Yeti.
Het optrekken gaat soepel, de motor is een commonrail en lekker rustig..gewoon een bekende brom in het vooronder.
De wegligging op buitenweggetjes is prima...absoluut geen deinende bak, maar lekker strak voor wat je verwacht...eigenlijk moet ik dat zeggen van de Yeti in z'n geheel: precies wat ik ervan verwachtte.
Niet te merken was wanneer de 4x4 echt meehielp..alleen bij het insturen van een 90graden bocht had ik het gevoel dat de auto iets overstuurde tov de normaal verwachtte onderstuur....dat gaf aan dat er meer vermogen naar achteren werd gedirigeerd. Dit was echter een uitzonderingetje...met normale wegen en normaal gedrag van de bestuurder zou een 2WD prima zijn (dat is ook waar ik voor zou gaan).
Het multifuncti stuurwiel bedient de Columbus en de maxidot instellingen. Erg prettig als je dat niet gewend bent. Enige minpuntje was dat bij het achteruit inparkeren ik veel aan het stuur moest draaien en dat de mouw van mijn jas het volumewieltje raakte en de radio bijna voluit ging. Goede boxen trouwens! :winkie:
Het stuur ligt verder prima in de hand. Is in hoogte en diepte te verstellen. Schakelen vond ik nog wat 'houterig' gaan...mischien de nieuwigheid..dat is lastig te zeggen.
Verkeersdrempels gingen erg soepel..geen lang nadein-effect.
Het model was echter niet gelijk aan de modellen die in NL uitgezet gaan worden..ondanks veel toeters en bellen had ik geen zelfdimmende binnenspiegel. Dat zou op de NL modellen wel beschikbaar komen.
Het zicht rondom is prima, de buitenspiegels geven goed zicht. Alleen bij het achteruit parkeren vond ik de PDC wel een aanvulling...het is nl niet direct duidelijk waar de auto eindigt.
Zicht op het instrumentarium is prima...beter af te lezen dan wat ik gewend ben van mijn O2. Mooi design, zeker niet ouderwets.
Qua achterbank en laadruimte heb ik daar tijdens de proefrit niet naar gekeken. Ik weet dat de achterstoelen eruit kunnen en daarmee veel ruimte geneneren, groot genoeg voor een vaatwasser of zoiets in te vervoeren. Aangezien ik zelf geen gebruik maak van de achterbank (geen kids) heb ik daar geen aandacht aan besteed.
Pluspunten:
- Veel auto voor je geld
- goede wegligging ondanks hoog model
- vertrouwde look & feel
- Prima mogelijkheden inzake accessoires/uitbreidingen
- Heeft de look van een SUV maar voelt niet aan als een lompe wagen die veel deint. Het rijdt als een personenauto.
- Standaard ESP - goede veiligheid in het algemeen
Minpunten:
- Onbekend is of SKoda een carkit voorbereiding aanbiedt in NL (die vraag ligt inmiddels van mij bij de dealer/importeur)
- Persoonlijk vond ik het jammer dat de middelconsole niet in z'n geheel wat hoger kon. Alleen aan de voorkant, maar bij een hogere zit zou ik de achterkant ook wat hoger willen hebben.
- Ik zou persoonlijk graag een 2WD 6-bak willen zien.
- Mogelijkheid tot PDC voor & achter ZONDER parkassist. Nu is het meteen in die combinatie mét parkassist. Dat is jammer van het geld want PA gebruik je nauwelijks.
- De wieltjes op het multifunctie stuurwiel kan je per ongeluk laten draaien met de mauw van je jas als je veel stuuromwentelingen moet maken. Hadden misschien drukknopjes moeten zijn.
De stoel is voor mij persoonlijk niet prettig en kreeg last van mijn bovenrug en schouders, maar voor anderen zou de stoel prima zitten en veel steun bieden. In mijn geval zou mijn eigen stoel er direct ingaan.
De Yeti biedt veel hoofdruimte wat de mogelijkheid geeft hoger te zitten. Zelfs dan is het zicht met mijn 2mtr nog prima...niet dat ik tegen het dak zit of verrek-je-nekje moet doen om de stoplichten te zien (ja...het is niet ideaal, maar niet storender dan bij welke andere auto ook).
We kregen een 140pk sterke diesel 4x4 mee in de elegance uitvoering, met het visio pakket (ASF Xenon oa), een panoramisch glazen dak, de Columbus, leren/alcantara stoelen met verwarming en parkassist.
De wegligging is prima, maar je merkt wel dat ondanks het vermogen van de diesel, de Yeti niet is gebouwd als een auto om vlot/snel mee te rijden. Op de snelweg heb ik een stukje 140 gereden om te ervaren hoe het windgeruis is op die snelheid (omdat ik ook nog wel eens in DLD ben). Dat was wat meer dan mijn O2, maar wederom prima te verklaren gezien het model van de Yeti.
Het optrekken gaat soepel, de motor is een commonrail en lekker rustig..gewoon een bekende brom in het vooronder.
De wegligging op buitenweggetjes is prima...absoluut geen deinende bak, maar lekker strak voor wat je verwacht...eigenlijk moet ik dat zeggen van de Yeti in z'n geheel: precies wat ik ervan verwachtte.
Niet te merken was wanneer de 4x4 echt meehielp..alleen bij het insturen van een 90graden bocht had ik het gevoel dat de auto iets overstuurde tov de normaal verwachtte onderstuur....dat gaf aan dat er meer vermogen naar achteren werd gedirigeerd. Dit was echter een uitzonderingetje...met normale wegen en normaal gedrag van de bestuurder zou een 2WD prima zijn (dat is ook waar ik voor zou gaan).
Het multifuncti stuurwiel bedient de Columbus en de maxidot instellingen. Erg prettig als je dat niet gewend bent. Enige minpuntje was dat bij het achteruit inparkeren ik veel aan het stuur moest draaien en dat de mouw van mijn jas het volumewieltje raakte en de radio bijna voluit ging. Goede boxen trouwens! :winkie:
Het stuur ligt verder prima in de hand. Is in hoogte en diepte te verstellen. Schakelen vond ik nog wat 'houterig' gaan...mischien de nieuwigheid..dat is lastig te zeggen.
Verkeersdrempels gingen erg soepel..geen lang nadein-effect.
Het model was echter niet gelijk aan de modellen die in NL uitgezet gaan worden..ondanks veel toeters en bellen had ik geen zelfdimmende binnenspiegel. Dat zou op de NL modellen wel beschikbaar komen.
Het zicht rondom is prima, de buitenspiegels geven goed zicht. Alleen bij het achteruit parkeren vond ik de PDC wel een aanvulling...het is nl niet direct duidelijk waar de auto eindigt.
Zicht op het instrumentarium is prima...beter af te lezen dan wat ik gewend ben van mijn O2. Mooi design, zeker niet ouderwets.
Qua achterbank en laadruimte heb ik daar tijdens de proefrit niet naar gekeken. Ik weet dat de achterstoelen eruit kunnen en daarmee veel ruimte geneneren, groot genoeg voor een vaatwasser of zoiets in te vervoeren. Aangezien ik zelf geen gebruik maak van de achterbank (geen kids) heb ik daar geen aandacht aan besteed.
Pluspunten:
- Veel auto voor je geld
- goede wegligging ondanks hoog model
- vertrouwde look & feel
- Prima mogelijkheden inzake accessoires/uitbreidingen
- Heeft de look van een SUV maar voelt niet aan als een lompe wagen die veel deint. Het rijdt als een personenauto.
- Standaard ESP - goede veiligheid in het algemeen
Minpunten:
- Onbekend is of SKoda een carkit voorbereiding aanbiedt in NL (die vraag ligt inmiddels van mij bij de dealer/importeur)
- Persoonlijk vond ik het jammer dat de middelconsole niet in z'n geheel wat hoger kon. Alleen aan de voorkant, maar bij een hogere zit zou ik de achterkant ook wat hoger willen hebben.
- Ik zou persoonlijk graag een 2WD 6-bak willen zien.
- Mogelijkheid tot PDC voor & achter ZONDER parkassist. Nu is het meteen in die combinatie mét parkassist. Dat is jammer van het geld want PA gebruik je nauwelijks.
- De wieltjes op het multifunctie stuurwiel kan je per ongeluk laten draaien met de mauw van je jas als je veel stuuromwentelingen moet maken. Hadden misschien drukknopjes moeten zijn.