Proefrit in Yeti 4x4 140pk diesel Elegance

Tallguy

Forumguru
Vanochtend een proefrit gedaan met de Yeti omdat deze auto bovenaan mijn lijst staat als mogelijke opvolger van mijn O2. Reden is een aantal van jullie wel bekend inmiddels...ivm rugklachten wil ik hoger (en dus rechter kunnen zitten). Ik heb al een op maat gemaakte stoel, maar in de O2 blijf ik té laag zitten vergeleken met wat goed zou zijn voor mijn rug.
De stoel is voor mij persoonlijk niet prettig en kreeg last van mijn bovenrug en schouders, maar voor anderen zou de stoel prima zitten en veel steun bieden. In mijn geval zou mijn eigen stoel er direct ingaan.

De Yeti biedt veel hoofdruimte wat de mogelijkheid geeft hoger te zitten. Zelfs dan is het zicht met mijn 2mtr nog prima...niet dat ik tegen het dak zit of verrek-je-nekje moet doen om de stoplichten te zien (ja...het is niet ideaal, maar niet storender dan bij welke andere auto ook).

We kregen een 140pk sterke diesel 4x4 mee in de elegance uitvoering, met het visio pakket (ASF Xenon oa), een panoramisch glazen dak, de Columbus, leren/alcantara stoelen met verwarming en parkassist.

De wegligging is prima, maar je merkt wel dat ondanks het vermogen van de diesel, de Yeti niet is gebouwd als een auto om vlot/snel mee te rijden. Op de snelweg heb ik een stukje 140 gereden om te ervaren hoe het windgeruis is op die snelheid (omdat ik ook nog wel eens in DLD ben). Dat was wat meer dan mijn O2, maar wederom prima te verklaren gezien het model van de Yeti.
Het optrekken gaat soepel, de motor is een commonrail en lekker rustig..gewoon een bekende brom in het vooronder.
De wegligging op buitenweggetjes is prima...absoluut geen deinende bak, maar lekker strak voor wat je verwacht...eigenlijk moet ik dat zeggen van de Yeti in z'n geheel: precies wat ik ervan verwachtte.

Niet te merken was wanneer de 4x4 echt meehielp..alleen bij het insturen van een 90graden bocht had ik het gevoel dat de auto iets overstuurde tov de normaal verwachtte onderstuur....dat gaf aan dat er meer vermogen naar achteren werd gedirigeerd. Dit was echter een uitzonderingetje...met normale wegen en normaal gedrag van de bestuurder zou een 2WD prima zijn (dat is ook waar ik voor zou gaan).

Het multifuncti stuurwiel bedient de Columbus en de maxidot instellingen. Erg prettig als je dat niet gewend bent. Enige minpuntje was dat bij het achteruit inparkeren ik veel aan het stuur moest draaien en dat de mouw van mijn jas het volumewieltje raakte en de radio bijna voluit ging. Goede boxen trouwens! :winkie:
Het stuur ligt verder prima in de hand. Is in hoogte en diepte te verstellen. Schakelen vond ik nog wat 'houterig' gaan...mischien de nieuwigheid..dat is lastig te zeggen.
Verkeersdrempels gingen erg soepel..geen lang nadein-effect.

Het model was echter niet gelijk aan de modellen die in NL uitgezet gaan worden..ondanks veel toeters en bellen had ik geen zelfdimmende binnenspiegel. Dat zou op de NL modellen wel beschikbaar komen.

Het zicht rondom is prima, de buitenspiegels geven goed zicht. Alleen bij het achteruit parkeren vond ik de PDC wel een aanvulling...het is nl niet direct duidelijk waar de auto eindigt.
Zicht op het instrumentarium is prima...beter af te lezen dan wat ik gewend ben van mijn O2. Mooi design, zeker niet ouderwets.

Qua achterbank en laadruimte heb ik daar tijdens de proefrit niet naar gekeken. Ik weet dat de achterstoelen eruit kunnen en daarmee veel ruimte geneneren, groot genoeg voor een vaatwasser of zoiets in te vervoeren. Aangezien ik zelf geen gebruik maak van de achterbank (geen kids) heb ik daar geen aandacht aan besteed.

Pluspunten:
- Veel auto voor je geld
- goede wegligging ondanks hoog model
- vertrouwde look & feel
- Prima mogelijkheden inzake accessoires/uitbreidingen
- Heeft de look van een SUV maar voelt niet aan als een lompe wagen die veel deint. Het rijdt als een personenauto.
- Standaard ESP - goede veiligheid in het algemeen

Minpunten:
- Onbekend is of SKoda een carkit voorbereiding aanbiedt in NL (die vraag ligt inmiddels van mij bij de dealer/importeur)
- Persoonlijk vond ik het jammer dat de middelconsole niet in z'n geheel wat hoger kon. Alleen aan de voorkant, maar bij een hogere zit zou ik de achterkant ook wat hoger willen hebben.
- Ik zou persoonlijk graag een 2WD 6-bak willen zien.
- Mogelijkheid tot PDC voor & achter ZONDER parkassist. Nu is het meteen in die combinatie mét parkassist. Dat is jammer van het geld want PA gebruik je nauwelijks.
- De wieltjes op het multifunctie stuurwiel kan je per ongeluk laten draaien met de mauw van je jas als je veel stuuromwentelingen moet maken. Hadden misschien drukknopjes moeten zijn.
 

MarcoO2

Forumguru
Mooie revieuw! Waar ben je wezen rijden? Ede, of Rhenen? Al met al valt de Yeti dus helemaal niet tegen!
 

Tallguy

Forumguru
Bij PON de auto meegekregen (Skoda zit trouwens al een poos bij VW in het pand en niet meer in het 'oude' Skoda pand. Wel jammer want het raakt een beetje erg op de achtergrond vind ik).
Daarna over de A12 naar en door Veenendaal gereden, veel bochtjes gedaan, verkeersdrempels, smallere straatjes. Toen via Overberg binnendoor langs de A12 terug. Overberg heeft nl een aantal heeeel gemene verkeersdrempels waar ik met de O2 stapvoets overheen moet...met de Yeti ging dat met 30km/h :worshippy:

Yeti valt voor mij absoluut niet tegen! Net nog even bij de dealer geweest.
* Die gaat uitzoeken hoe het nu zit met de carkit. Ik gaf al aan dat ik best een carkit wil, maar die moet wel goed betaalbaar zijn...anders kan ik net zo goed een Parrot nemen. Voordeel van de Parrot is dat die van mij is en blijft..een carkit in een leaseauto niet. Dat moet prijstechnisch interessant zijn.
* Het windgruis schijnt vaker gemeld te zijn en dan eigenlijk alleen van Yeti's met het schuifdak.
* Het los aanbieden van PDC voor en achter zonder parkassist wordt doorgegeven. Misschien komt er ooit zoiets in een pakket...je weet maar nooit.
* De middenarmsteun was herkenbaar voor de dealer. Die zou ook liever de mogelijkheid hebben de steun in z'n geheel wat hoger te kunnen zetten.
* Wieltjes op mutifunctie stuurwiel was hem ook bekend.

En ik ben een echte zeikerd als er iets niet goed is aan een auto waar ik mee proefrijd...dan zeg ik dat ook meteen..maar zelfs mijn vriendin vond met verdacht stil :D

Dus....tot nu toe staat de Yeti echt met stip op #1 als vervanging van mijn O2. Nu maar hopen dat de leasemaatschappij niet lastig doet omdat de Yeti officieel tot het 4x4 segment hoort (schijnt gerelateerd te zijn aan bepaalde maten en hoogte). En hopen dat ik mijn O2 idd eind maart kan inleveren.
 

cvegreen

Forumguru
Dat is een mooie uiteenzetting over de door u gereden yeti .
Het is een heel mooie auto , vandaag langs de skoda dealer gereden in roeselare en er stond er eentje in het licht blauw buiten , en er stond een witte ook buiten . Had geen gsm bij en foto toestel ook niet (allez had de body bij , maar geen lens wegens het net terug halen uit reparatie ) Er stond ook een witte F2 zonder mistlichten voor . Dit moet dus een klasse lager geweest zijn dan de ambiente , want die beschikt reeds over mist lichten voor . Zag er ondanks het ontbreken van de mistlichten niet mis uit . Was trouwens de eerste F2 zonder mistlichten die ik gezien heb .
 

LenK

Forumguru
Die parkeerassistent is toch maar een kleine meerprijs. Bij de Superb staat ie voor € 270 in de prijslijst. Zou ik hem niet voor "laten liggen"
 

Tallguy

Forumguru
Dat is een mooie uiteenzetting over de door u gereden yeti .
Het is een heel mooie auto , vandaag langs de skoda dealer gereden in roeselare en er stond er eentje in het licht blauw buiten , en er stond een witte ook buiten . Had geen gsm bij en foto toestel ook niet (allez had de body bij , maar geen lens wegens het net terug halen uit reparatie ) Er stond ook een witte F2 zonder mistlichten voor . Dit moet dus een klasse lager geweest zijn dan de ambiente , want die beschikt reeds over mist lichten voor . Zag er ondanks het ontbreken van de mistlichten niet mis uit . Was trouwens de eerste F2 zonder mistlichten die ik gezien heb .

Ambiente kennen ze niet meer...het heet Ambition tegenwoordig.
 

Tallguy

Forumguru
Die parkeerassistent is toch maar een kleine meerprijs. Bij de Superb staat ie voor € 270 in de prijslijst. Zou ik hem niet voor "laten liggen"
Ik zekere zin heb je daar gelijk in.

PDC is 420euro, PDC voor en achter is 790euro. Verschil van 370euro.
Oh..da's raar..ik zie nu pas dat parkassist alleen voor de Elegance schijnt te bestaan? Dacht dat het automatisch onderdeel was van PDC voor en achter.

Moet ik dus nog eens over nadenken...420eur tov 790eur.
 

LenK

Forumguru
Nadeel van PA lijkt met dat je ws wel in krappere plekjes gaat parkeren.
Dat lukt je met de PA dan gemakkelijk maar degenen voor en achter of naast je hebben geen PA en kun je door hen dus alsnog parkeerschade krijgen.
 

Herbie

Lid
Vanochtend een proefrit gedaan met de Yeti omdat deze auto bovenaan mijn lijst staat als mogelijke opvolger van mijn O2. Reden is een aantal van jullie wel bekend inmiddels...ivm rugklachten wil ik hoger (en dus rechter kunnen zitten). Ik heb al een op maat gemaakte stoel, maar in de O2 blijf ik té laag zitten vergeleken met wat goed zou zijn voor mijn rug.


Ik heb ook een slechte rug en ervaar net het omgekeerde: in mijn eigen C3 zit ik rechter en krijg ik na ongeveer een uur rijden last van rug-, schouder- en nekpijn. In de O2 van mijn pa daarentegen kan ik een lange rit doen zonder hiervan last te krijgen.

Hans (zoon van Herbie)
 

VEEJAY

Forumguru
Ik las in een autoweek van een aantal weken gelden dat de Yeti ook met 7 traps DSG zou komen. Weet iemand wanneer? Het is het enige wat mijn schoonvader weerhoud een proefrit te maken..
 

cvegreen

Forumguru
Bij skoda weten ze naar mijn mening toch wel goede stoelen te maken voor in hun auto's en mijn C3 die ik gehad heb , die had ook wel goede stoelen maar toch minder goed dan die van mijn fabiaatje geweest. De stoelen van mijn fabia vond ik beter als de stoelen van de vectra die mijn vrouw toen had . Dus twijfel ik niet echt aan de degelijkheid van de stoelen van skoda. Misschien heeft kensei een heel andere rug klacht als jij he , ik heb ook een zwakke rug en in mijn skoda kon ik ook lang vertoeven zonder pijn of ergere pijn na een lange rit.
 

sitechris

Donateur
hmmm, ik heb in de stoelen in de O2 toch aardige last van mijn rug gekregen, was niet echt over de stoelen te spreken. De facelift O2 schijnt al wat betere stoelen te hebben.

Goede stoelen? Probeer eens een Volvo, of de sportstoelen van BMW. Echt super!

Heb laatst gereden in een Megane dci het nieuwe model. Fijne auto, alleen zijn de stoelen belabberd. Te zacht en te weinig ondersteun in de rug en erger......extreem korte zittingen. Ben je langer dan 1.85 meter, heb je geen ondersteuning. Alsof je op een krukje zit.
 

MarcoO2

Forumguru
Franse auto's hebben wel vaker beroerde stoelen... heb twee Peugeot's gehad: beide heerlijke rijdersauto's (voel me net Autovisie-redacteur), maar slechte stoelen!

In mijn O2 daarentegen heb ik nog nooit last van mijn rug gehad, terwijl dat wel mijn zwakke plek is. Dankzij de verstelbare lendensteun in de voorstoel (en de bijrijdersstoel) heb ik nergens last van!
 

Tallguy

Forumguru
Wat betreft de stoelen..ik moet toch zeggen dat een aangepaste stoel echt zoveel beter zit dan een standaard stoel. Ik heb er een van ASS (Scheel is ook zo'n merk). Hebben alles goed opgemeten waar meer steun nodig is, langere zetel, hogere rug, opblaasbare lendesteun....ben daar erg blij mee.
Welliswaar geen zijairbag meer, maar ze zeggen dat een goed frame in een stoel soms beter is en meer helpt dan een airbag.

Werkgever heeft stoel betaald (moet ook wel...ARBO heeft daar nl ook over geadviseerd), maar toch...€1700 voor een stoel is niet weinig.
 

Tallguy

Forumguru
Afgelopen zaterdag bij toeval in een Yeti 1.8 4x4 kunnen rijden. Ze hadden 'm staan bij de dealer tijdens de wintercheckdag.

En ik ben wel om hoor :laugh: Die 1.8 is stukken stiller dan de diesel, heeft meer vermogen wat komt uit het verschil tussen 110pk voor de diesel en 160pk voro de benzine. Ook de 6-bak maakt het erg aangenaam om in te rijden.

Ook is me 100% helder dat ik voor 17" velgen zou gaan....dat geeft 'm toch wat meer 'schwung' qua looks.

Als de (lease)prijzen niet teveel veranderen ga ik, zoals ik er nu tegenaan kijk, voor de 1.8 4x4 :1819:
 
Bovenaan Onderaan