Proefgereden, Fabia Combi III, 1.2 TSi

fanSkoda-VW

Donateur
ehhh... maar je ziet toch dat de auto's voor je gaan rijden?
Vaak kan je het verkeerslicht zien en staan er auto's voor je, dus tijd genoeg om in te schakelen?
Behalve als je als eerste staat, maar dan zie je meestal wel het kruisende verkeer stoppen.
Ohh ohh, wat is het Duitse systeem fijn: van rood naar oranje, [inschakelen] en dan pas groen.

En ben ik blij dat ik DSG rij, maar de start-stop gebruik ik in de stad zelden omdat je eerst even moet wachten tot de motor loopt. Ben je te snel met gas geven dan rij je met een schokje weg, minder prettig..

@Testedoene Als vrouw rij ik meestal automaat, maar handgeschakeld is geen probleem.
Al moet ik toegeven dat ik in een 'noodsituatie' dan wel eens vergeet tijdig de koppeling te bedienen.
Tja, dan slaat de motor af, vervelend :cry:.
En zo heeft ieder z'n rijstijl :). Maar haast in de stad levert héél misschien wel één royale seconde op, meer niet.

grts
 

nisuthai

Forumguru
Inderdaad dan kan je veel gemakkelijker op anticiperen en vlotter wegwezen als dan van rood naar groen gaat als verkeerslicht.
 

SUBR

Lid
Het extra oranje kan goed werken, maar is wel een veiligheidsrisico; mafkezen die al gaan rijden bij oranje ..... :thumbsdown:

Ik moet er niet aan denken :nono: (met name als motor-rijder)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Haha, ja herkenbaar. Gebeurt mij ook wel eens als ik van de dealer een leenauto met handbak heb, de koppeling vergeten in te trappen bij stilstand.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor wat betreft het switchen tussen automaat en handgeschakeld; het probleem wat zich kan voordoen is dat je, na de overstap van automaat naar handgeschakeld, een keer vergeet de koppeling in te trappen bij stilstand, zo is onze ervaring.
En dat gebeurt hoogstens in het begin een paar keer, maar als je vaak genoeg wisselt went dat ook heel snel.
Dat is dan weer onze ervaring, uit de tijd dat ik een dienst-Octavia met DSG reed en mijn vrouw haar Twingo nog dagelijks gebruikte en tevens regelmatig de boodschappen in de Skoda ging doen.
Op mijn beurt nam ik de Twingo af en toe mee voor een service- of wasbeurt.

Na een paar keer maak je dat soort vergissingen niet meer, hoor...
 

Kogamyata

Senior Member
@Wijnand850 . Vrachtwagens en bussen ook.... Maar ja die zitten er maar 'n paar op de weg natuurlijk, natuurlijk.:yeehaa: Maar het heeft weer heel wat los gemaakt, nietwaar?:maakmegek:Fabia 3 combi rijdt in ieder geval bijzonder fijn volgens Subaru en daar ging 't uiteindelijk om.:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nisuthai

Forumguru
Bij ons in de Zaanstreek zijn ze de boel ook al aan het ombouwen, waar de nieuwe verkeerslichten komen zit ook dat nieuwe systeem er in voor de (brom)fietsers en voetgangers.
 

CDK

Forumguru
@fanSkoda, dat Duitse systeem is inderdaad handig, zelfs in de grote steden in Turkije staat er een timer die aftelt naar groen, ideaal is dat :thumbsup:
 

Machiel

Nieuw lid
@Corné de Kluijver Niet alleen in het buitenland ook in nederland hebben we timers. Niet eens voor fietsers en bromfietsers maar ook voor auto's. Ik ben ze al onder andere in 's-Hertogenbosch en in Eindhoven tegen gekomen. Vind de timer overigens wel een betere optie dan het oranje licht uit duitsland.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Ridley

Forumguru
In Eindhoven ken ik alleen de voetgangersoversteekplaats van het busstation naar de TUE (prof Dorgelolaan) met dit systeem.
 

Ron467

Actief lid
proefgereden met.....
Hele discussie over start-stop en verkeerslichten, geweldig!

Mijn bijdrage vwb start stop: met de DSG gewoon geweldig, ben er na 500 km al helemaal aan gewend.
Wil je dat de motor blijft draaien, dan slechts het rempedaal iets minder krachtig ingedrukt houden (of het knopje omzetten natuurlijk). Als je wilt dat het systeem z´n werk doet, de rem iets krachtiger ingedrukt houden. Wel, bij rem loslaten, het systeem een halve seconde of zo geven om te starten en de 1e te laten aangrijpen, anders rij je met een schok weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

SUBR

Lid
Ik heb inmiddels een hele fijne Honda Civic 1.8 automaat (van de huidige generatie 9), zonder start/stop systeem in mijn bezit :D.
 
Bovenaan Onderaan