SUBR
Lid
Ik heb een flinke proefrit kunnen maken met een demo Fabia Combi 1.2 TSi style (handbak), mogelijk gemaakt door Skoda dealer Holsch, Lelystad. Na jaren een Audi A3 te hebben gereden is de bediening bekend en dus ik gemakkelijk en snel op weg. De rit ging over snelweg, buitenweg en bebouwde kom. Algemene conclusie: een fijne auto, comfortabel, stil, voldoende snel, zuinig en praktisch.
Comfortabel: goede in hoogte verstelbare stoelen, prettige, verstelbare, midden-armsteun voor. De rugleuning is traploos verstelbaar met een draaiknop. Instappen is gemakkelijk doordat de A-stijl wat meer rechtop staat dan bv bij een Audi A3 of een VW Golf. De besturing is prettig, maar de (elektrische) bekrachtiging is even wennen t.o.v. de "ouderwetse" maar bekende hydraulische. Het standaard onderstel kan veel hebben, verkeersdrempels zijn op behoorlijk tempo te slechten. Vering en demping zijn prettig. De auto was voorzien van een fijn werkende cruise control. Ook de bediening via het schakelaartje op de linker "stengel" is prettig. De Fabia was ook uitgerust met Front Assist, een praktische accessoire en een veilige toevoeging, het werkt goed zo bemerkten we op de snelweg. Het wachten is, wat mij betreft, op de aanvulling met ACC (automatic cruise control).
Stil: we vonden de Fabia indrukwekkend stil. Windgeruis blijft voldoende op de achtergrond. Ook het motorgeluid blijft keurig op de achtergrond. Stationair draaiende, is het zelfs geheel afwezig. De (harde compound) banden hoor je, op snelheid, natuurlijk wel, maar dat is tegenwoordig bij vrijwel iedere B of C segment auto zo. Met snelheden rond de 130 kun je echter nog normaal converseren. Bovendien is het verbruik is keurig; 1 op 16 is gemakkelijk haalbaar, bij een vlotte rijstijl.
Snel genoeg: de kleine 1.2 turbo motor (81 kW) is een prettig agregaat, die mij doet terugdenken aan mijn 110 pk diesel (A3): veel trekkracht onderin en voldoende power om vlot mee te komen met het verkeer. Het start/stop systeem vond ik minder. Het wordt beïnvloed door allerlei extrene omstandigheden (airco/verwarming, accu, motorwarmte), waardoor het soms wel en soms niet werkt. Bovendien moet je de bak in neutraal zetten (koppeling los) zodat wegrijden iets langer duurt.... niet prettig. Wellicht dat het in combinatie met de automaat (onze voorkeur) wat beter zal werken.
Praktisch: mooi dashboard, prettige bediening. Veel is instelbaar en de beschikbare informatie (oa via Maxi-Dot) is uitstekend. Meer dan voldoende bakjes en afleg mogelijkheden. En niet te vergeten een enorm dasboard kastje. Ook in de ruime kofferruimte zijn een aantal handige voorzieningen, zoals bakjes en haakjes aanwezig. Ook de rol-afdekking is een handig ding.
Comfortabel: goede in hoogte verstelbare stoelen, prettige, verstelbare, midden-armsteun voor. De rugleuning is traploos verstelbaar met een draaiknop. Instappen is gemakkelijk doordat de A-stijl wat meer rechtop staat dan bv bij een Audi A3 of een VW Golf. De besturing is prettig, maar de (elektrische) bekrachtiging is even wennen t.o.v. de "ouderwetse" maar bekende hydraulische. Het standaard onderstel kan veel hebben, verkeersdrempels zijn op behoorlijk tempo te slechten. Vering en demping zijn prettig. De auto was voorzien van een fijn werkende cruise control. Ook de bediening via het schakelaartje op de linker "stengel" is prettig. De Fabia was ook uitgerust met Front Assist, een praktische accessoire en een veilige toevoeging, het werkt goed zo bemerkten we op de snelweg. Het wachten is, wat mij betreft, op de aanvulling met ACC (automatic cruise control).
Stil: we vonden de Fabia indrukwekkend stil. Windgeruis blijft voldoende op de achtergrond. Ook het motorgeluid blijft keurig op de achtergrond. Stationair draaiende, is het zelfs geheel afwezig. De (harde compound) banden hoor je, op snelheid, natuurlijk wel, maar dat is tegenwoordig bij vrijwel iedere B of C segment auto zo. Met snelheden rond de 130 kun je echter nog normaal converseren. Bovendien is het verbruik is keurig; 1 op 16 is gemakkelijk haalbaar, bij een vlotte rijstijl.
Snel genoeg: de kleine 1.2 turbo motor (81 kW) is een prettig agregaat, die mij doet terugdenken aan mijn 110 pk diesel (A3): veel trekkracht onderin en voldoende power om vlot mee te komen met het verkeer. Het start/stop systeem vond ik minder. Het wordt beïnvloed door allerlei extrene omstandigheden (airco/verwarming, accu, motorwarmte), waardoor het soms wel en soms niet werkt. Bovendien moet je de bak in neutraal zetten (koppeling los) zodat wegrijden iets langer duurt.... niet prettig. Wellicht dat het in combinatie met de automaat (onze voorkeur) wat beter zal werken.
Praktisch: mooi dashboard, prettige bediening. Veel is instelbaar en de beschikbare informatie (oa via Maxi-Dot) is uitstekend. Meer dan voldoende bakjes en afleg mogelijkheden. En niet te vergeten een enorm dasboard kastje. Ook in de ruime kofferruimte zijn een aantal handige voorzieningen, zoals bakjes en haakjes aanwezig. Ook de rol-afdekking is een handig ding.