Proefgereden, Fabia Combi III, 1.2 TSi

SUBR

Lid
Ik heb een flinke proefrit kunnen maken met een demo Fabia Combi 1.2 TSi style (handbak), mogelijk gemaakt door Skoda dealer Holsch, Lelystad. Na jaren een Audi A3 te hebben gereden is de bediening bekend en dus ik gemakkelijk en snel op weg. De rit ging over snelweg, buitenweg en bebouwde kom. Algemene conclusie: een fijne auto, comfortabel, stil, voldoende snel, zuinig en praktisch.

Comfortabel: goede in hoogte verstelbare stoelen, prettige, verstelbare, midden-armsteun voor. De rugleuning is traploos verstelbaar met een draaiknop. Instappen is gemakkelijk doordat de A-stijl wat meer rechtop staat dan bv bij een Audi A3 of een VW Golf. De besturing is prettig, maar de (elektrische) bekrachtiging is even wennen t.o.v. de "ouderwetse" maar bekende hydraulische. Het standaard onderstel kan veel hebben, verkeersdrempels zijn op behoorlijk tempo te slechten. Vering en demping zijn prettig. De auto was voorzien van een fijn werkende cruise control. Ook de bediening via het schakelaartje op de linker "stengel" is prettig. De Fabia was ook uitgerust met Front Assist, een praktische accessoire en een veilige toevoeging, het werkt goed zo bemerkten we op de snelweg. Het wachten is, wat mij betreft, op de aanvulling met ACC (automatic cruise control).

Stil: we vonden de Fabia indrukwekkend stil. Windgeruis blijft voldoende op de achtergrond. Ook het motorgeluid blijft keurig op de achtergrond. Stationair draaiende, is het zelfs geheel afwezig. De (harde compound) banden hoor je, op snelheid, natuurlijk wel, maar dat is tegenwoordig bij vrijwel iedere B of C segment auto zo. Met snelheden rond de 130 kun je echter nog normaal converseren. Bovendien is het verbruik is keurig; 1 op 16 is gemakkelijk haalbaar, bij een vlotte rijstijl.

Snel genoeg: de kleine 1.2 turbo motor (81 kW) is een prettig agregaat, die mij doet terugdenken aan mijn 110 pk diesel (A3): veel trekkracht onderin en voldoende power om vlot mee te komen met het verkeer. Het start/stop systeem vond ik minder. Het wordt beïnvloed door allerlei extrene omstandigheden (airco/verwarming, accu, motorwarmte), waardoor het soms wel en soms niet werkt. Bovendien moet je de bak in neutraal zetten (koppeling los) zodat wegrijden iets langer duurt.... niet prettig. Wellicht dat het in combinatie met de automaat (onze voorkeur) wat beter zal werken.

Praktisch: mooi dashboard, prettige bediening. Veel is instelbaar en de beschikbare informatie (oa via Maxi-Dot) is uitstekend. Meer dan voldoende bakjes en afleg mogelijkheden. En niet te vergeten een enorm dasboard kastje. Ook in de ruime kofferruimte zijn een aantal handige voorzieningen, zoals bakjes en haakjes aanwezig. Ook de rol-afdekking is een handig ding.

Racebluetje

Senior Member
@SUBR ik denk dat het start/stop systeem een kwestie van wennen is mijn Fabia is de derde auto met dit systeem en ben er dus helemaal aan gewend :D
Ik rij nu 1,5 maand in de Fabia en net wat jij zegd een fijne auto om in te rijden.

Testedoene

Forumguru
Het start/stop systeem vond ik minder. Het wordt beïnvloed door allerlei extrene omstandigheden (airco/verwarming, accu, motorwarmte), waardoor het soms wel en soms niet werkt. Bovendien moet je de bak in neutraal zetten (koppeling los) zodat wegrijden iets langer duurt.... niet prettig.

Het is toch altijd de bedoeling dat je de wagen aan de lichten in neutraal zet? Of ben jij zo iemand die de koppeling de hele tijd inhoudt en na 30.000 km's kwaad bent omdat deze versleten is? :D
Serieus: aan de verkeerslichten de hele tijd met de koppeling ingeduwd blijven staan is op termijn nefast voor je koppeling hoor, zo weinig mogelijk doen!

SUBR

Lid
Ik stam uit de tijd dat je bij de rij-instructie leerde om in de eerste versnelling bij het rode stoplicht te staan, teneinde direct te kunnen wegrijden bij groen licht.
Maarre, koppelen..... zooo 70er jaren ;) ik ben een overtuigd automaat-ridder :thumbsup:

Testedoene

Forumguru
Ik stam uit de tijd dat je bij de rij-instructie leerde om in de eerste versnelling bij het rode stoplicht te staan, teneinde direct te kunnen wegrijden bij groen licht.
Maarre, koppelen..... zooo 70er jaren ;) ik ben een overtuigd automaat-ridder :thumbsup:
Da's een volledig ander verhaal :bloemen:. Ik had ook bijna een DSG genomen maar dat ging niet zo fijn zijn omdat mijn vrouw en ik regelmatig eens met elkaars auto rijden en ik de impact van dat switchen van haar kant uit niet zo kan inschatten...

De Fabia ken ik zo niet goed maar ik kan alvast wel zeggen dat ik enorm onder de indruk ben van de werkkracht van dat kleine 1.2 TSI-tje! En qua kwaliteit moet de O3 hij toch niet zo veel onderdoen voor de Passat vind ik. Toch zeker niet om een prijsverschil van bijna 15.000 euro te kunnen verantwoorden!

Wijnand850

Forumguru
Het is toch altijd de bedoeling dat je de wagen aan de lichten in neutraal zet? Of ben jij zo iemand die de koppeling de hele tijd inhoudt en na 30.000 km's kwaad bent omdat deze versleten is? :D
Serieus: aan de verkeerslichten de hele tijd met de koppeling ingeduwd blijven staan is op termijn nefast voor je koppeling hoor, zo weinig mogelijk doen!

Als je vooraan staat bij de verkeerslichten zorgt in neutraal zetten er alleen maar voor dat je onnodig tijd nodig bent om weg te komen. En als iedereen dat doet schiet het helemaal niet meer op. Ik houd dan dus inderdaad de koppeling ingetrapt en de versnelling in 1. En zolang ik met de Volvo 325.000 km en met deze Octavia 275.000km doe met een koppeling lijkt de slijtage nogal mee te vallen.

De start-stop in de Polo van mijn vrouw gebruik ik alleen als ik als tweede of verder in de rij voor verkeerslichten sta. Zorg je tenminste niet voor oponthoud.

Testedoene

Forumguru
Als je ze voor de rest niet te veel sleept zal het al bij al nog wel meevallen inderdaad maar toch... de mijne staat altijd in neutraal en tot nu toe heb ik nog geen getoeter achter me gehad omdat ik niet snel genoeg vertrek :geek:
Je tip is inderdaad wel het overwegen waard voor de minder snelle schakelaars onder ons :thumbsup:

Rallye

Forumguru
@Testedoene Als je de koppeling volledig intrapt terwijl je voor het stoplicht staat dan slijt hij toch niet? Als je rijdt met je voet op de koppeling (zoals ik deze week een collega binnen de bebouwde kom consequent zag doen) slijt hij wel.

nisuthai

Forumguru
@Rallye dat klopt zolang de koppelingsplaat vrij draait is er niets aan de hand, half ingetrapt dan zal hij wel snel slijten en/of verbranden.

nisuthai

Forumguru
Het ligt er aan hoeveel speling dat hij tussen de drukgroep en het vliegwiel heeft, hij is tenslotte niet volledig vrij getrapt, maar inderdaad het druklager krijgt ook op z'n donder.

CDK

Forumguru
@Testedoene, wij hebben altijd de versnelling in het 1e verzet staan zowel vooraan de lichten als achteraan en zodoende ook geen last van het start stop systeem, al zou ik het met VCP in een handomdraai permanent uit kunnen schakelen :jaja:

Kogamyata

Senior Member
Ik vind dat @Testedone in deze goed zit. De koppeling zal altijd slepen. Niet eens, zet de wielen vrij schakel de 1e versnelling in, houdt de koppeling zover mogelijk ingetrapt en ziedaar de aangedreven wielen zullen gaan draaien. Ik kreeg vroeger, 60er jaren, de wijze les schakeling in vrij. Overigens, hoeveel mensen zitten net ergens anders te kijken bij Groen Licht? Dan moet je ook wachten. Nog afgezien van Afslaande Motor en dan bedoel ik niet Linkaf of rechtsaf voor de grillen en grollen.
Goeten,
Joop.

Canon-Eye

Forumguru
[...] Of ben jij zo iemand die de koppeling de hele tijd inhoudt en na 30.000 km's kwaad bent omdat deze versleten is? Serieus: aan de verkeerslichten de hele tijd met de koppeling ingeduwd blijven staan is op termijn nefast voor je koppeling hoor, zo weinig mogelijk doen!
De meeste verkeerslichten - waar ik mee te maken heb althans - staan niet langer dan een seconde of 20, 30 op rood. Daar hou ik gewoon het pedaal op de vloer - altijd gedaan bij al mijn auto's (behalve de voorlaatste: een O2C-DSG...) en werkelijk nóóóóit enig slijtageprobleem aan koppeling of drukgroep ondervonden. En al die auto's hebben mij toch stuk voor stuk tussen de 120.000 en 200.000 km gediend - ook in de tijd toen tellers bij 100.000km weer op 00000 sprongen en de auto's dan geacht werden "op" te zijn.

Kortom: met die slijtage zal het wel meevallen. Zit meer tussen de oren dan in de koppeling... ;)

Kogamyata

Senior Member
De mijne 300.000 km en veel met caravan. Toen pas vernieuwd. De meesten rijden veel minder en bemerken zodoende geen slijtage. Maar die is er wel. Wijze les kwam van ANWB-wegenwacht. Kijk als je nieuw of nagenoeg nieuw koopt en 15.000 km p/jaar rijdt merk je na 3 jaar nog niets. De wijzers van 'n klok zie je ook niet vooruit gaan maar als je even niet gekeken hebt zie je wel hoe laat 't al is. Iedereen moet maar doen wat 'm 't beste dunkt. Liberté, Egalité, Fraternité.
Groeten,
Joop.:D

Canon-Eye

Forumguru
Hij mag best normale slijtage vertonen natuurlijk, dat is het punt niet. Maar die paniekverhalen van na 30.000km moeten vervangen zijn volgens mij onzin - tenzij je zo'n beetje continu met slippende koppeling rijdt natuurlijk. Dáár is-tie niet voor gemaakt...

Racebluetje

Senior Member
Ik dacht toch echt dat het start/stop systeem voor zuinig rijden bedoeld was ;) ik gebruik het ook niet altijd maar als je meestal de zelfde route rijd en je kent de stoplichten en springen net op rood dan gebruik ik het wel scheelt toch weer benzine ( www.het zit er niet voor niks op) ow ja als de spoorbomen net dicht gaan gebruik ik het ook.
En bij het op trekken als het licht op groen gaat ben ik net zo snel weg als een ander :D

Skoda-MAN

Forumguru
Het is per stoplicht situatie verschillend, een simpele kruising op een N weg met detectie of een gecompliceerde drukke kruising met voetgangers en fietsers waar jouw licht net op rood gaat.
Bij de eerste laat ik hem in 1 staan en bij de andere situatie niet. Je kan heus wel inschatten wanneer je ongeveer weer kan gaan rijden en dan zet ik hem alvast weer in 1.
Als je vaak de zelfde route rijdt dan leer je de stoplichten kennen

SUBR

Lid
@Testedoene Voor wat betreft het switchen tussen automaat en handgeschakeld; het probleem wat zich kan voordoen is dat je, na de overstap van automaat naar handgeschakeld, een keer vergeet de koppeling in te trappen bij stilstand, zo is onze ervaring. Het enige wat er dan kan gebeuren is afslaan, maar in ons geval is het nooit zover gekomen. Overigens, schakelen is net als fietsen (en schaatsen) je verleert het nooit ;)

Laatst bewerkt:

Wijnand850

Forumguru
Wanneer je bij stilstand de versnelling in vrij zet wordt het mechaniek ook een keer extra belast. Je trapt immers een keer vaker de koppeling in om 'm vrij en later weer in z'n 1 te zetten. Daarmee wordt drukgroep, druklager en ook de plaat belast. En dat zijn ook heel wat keren extra (ont)koppelen in een autoleven. Dus wat er nu meer slijt? Verschil lijkt mij verwaarloosbaar. Veel belangrijker is hoe je de koppeling tijdens het rijden gebruikt (veel laten slippen of niet, voet op het pedaal of niet, etc).

De mijne 300.000 km en veel met caravan.
Dan maakt het inderdaad niet meer uit of je bij het verkeerslicht de versnelling vrij zet of niet, je houdt immers per definitie het verkeer op :D.

Bovenaan Onderaan