Problemen panorama schuifdak

Himalayabeest

Nieuw lid
Laat ik voorop stellen dat het panorama schuifdak de investering meer dan waard is; het lichte interieur, het ruimtelijke 'bijna-cabrio' gevoel, de luxe uitstraling, etc. Het geeft een extra dimensie aan het rijden in de Yeti.
Helaas doen zich, in mijn geval, een aantal problemen voor die wat roet in het eten gooien:

1. Kraakgeluiden door torsie van de wagen bij het schuin nemen van opritten, stoepen en verkeersdrempels. Onder garantie is het dakframe wel al vervangen maar het kraken is alleen wat minder geworden en mijn dealer lijkt het te hebben opgegeven.
  2. Rammelen van het dak op een slecht wegdek. Dit alleen als het dak openstaat (ook in de kiepstand) Smeren van het mechanisme vermindert slechts het rammelen voor korte duur (paar weken)
  3. Moeilijk openen en sluiten van het dak bij warm weer. Dit uit zich dan met name in frictiegeluiden (kraak en schuurgeluid vlak voordat het dak zich sluit en opent).
Deze problemen doen zich sinds de aanschaf van de auto voor en omdat mijn dealer e.e.a. niet echt kan oplossen ben ik benieuwd of dit exemplarisch is of dat e.e.a. misschien toch wel vaker voorkomt. Ook zou ik graag willen weten of er ook oplossingen zijn voor deze problemen.

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Joske

Forumguru
Dit is niet de eerste keer dat hiervan melding komt op het forum alleszins, je kan de zoekfunctie ook eens gebruiken en zien welke topics er reeds bestaan over dit probleem.

En ivm het insmeren, hoe gebeurt dit? Met spray of met vet?

Himalayabeest

Nieuw lid
Ik zou niet weten hoe het insmeren is gebeurd. Ik denk dat dit met een spray is gedaan omdat het 'vet' niet zichtbaar is

Joske

Forumguru
dan is het normaal dat het een paar weken (en wasbeurten/regenbuien) later je daar niet zo veel meer van merkt.
"Vroeger" (lees, 15 jaar geleden) had mijn broer een eenvoudig open dakje (Nissan Sunny, vreselijke auto trouwens ;) ) en had hij last van waterlekkage en piepende rubbers. Dit werd destijds ingevet met gewoon "karrevet" en weg waren de problemen.. (voor 6 maand althans toch).

Ik durf je natuurlijk niet zomaar het advies te geven van je pano dak in te vetten, maar ik persoonlijk zou de rubbers (niet het mechanisme dus) invetten met een vaselinestick.

EdK

Forumguru
Ik heb meer de indruk dat de montage van fabriek niet is gedaan zoals behoort.
En als je dealer het niet meer weet kan hij altijd jou nog naar PON sturen die een garage hebben voor probleem gevallen

Joske

Forumguru
Als ik het goed zie, is de wagen wel reeds 2.5 jaar oud? Gaat PON dat niet afwimpelen onder "garantie verlopen"?
(is een vraag, voor alle duidelijkheid ;) )

EdK

Forumguru
Als het al van begin af zo is en je dit kunt aantonen dan moet het toch gratis opgelost worden.
En welke naam je er dan aangeeft dat doet niet ter zaken dan

Noord26

Forumguru
De ervaring is dat dit euvel op treed wanneer het dak bedient is geweest wanneer er stiekem bevroren water in of langs aanwezig is geweest. Enige juiste oplossing dan (aldus mijn dealer) is het volledige dak (dus glas+omranding) vervangen.. Raadde mij het sterk af om met temperaturen grofweg onder de 5 graden om het dak open te doen. Datzelfde geldt voor inkapbare spiegels. Door wind (koeling) kan er dan water bevriezen en even 'showen' met je dak kan dan een duur grapje worden.

Is het glas tesamen met de omranding vervangen bij de dealer?

De Yeti is helaas niet het toonbeeld van torsie-vastheid. Er zijn meer problemen bekend met kraken van deuren en ramen wanneer er over een drempel gereden wordt, waardoor de auto een beetje tordeerde.

Himalayabeest

Nieuw lid
De ervaring is dat dit euvel op treed wanneer het dak bedient is geweest wanneer er stiekem bevroren water in of langs aanwezig is geweest. Enige juiste oplossing dan (aldus mijn dealer) is het volledige dak (dus glas+omranding) vervangen.. Raadde mij het sterk af om met temperaturen grofweg onder de 5 graden om het dak open te doen. Datzelfde geldt voor inkapbare spiegels. Door wind (koeling) kan er dan water bevriezen en even 'showen' met je dak kan dan een duur grapje worden.

Is het glas tesamen met de omranding vervangen bij de dealer?

In de uitdraai werkplaatshistorie staat dat het frame, de 'glasdeksel' als de motor uit en ingebouwd zijn. Ik zie niet dat deze onderdelen zijn vervangen.

De Yeti is helaas niet het toonbeeld van torsie-vastheid. Er zijn meer problemen bekend met kraken van deuren en ramen wanneer er over een drempel gereden wordt, waardoor de auto een beetje tordeerde.

fiestaman

Forumguru
Dit had ik voor op men golf V variant, enorm rammelen, bij warm weer niet meer volledig sluiten, zelf moeten duwen op het dak en dan met de sleutel laten toe gaan.
Hebben dit ook gesmeerd in de garage, om dan 2-3 weken goed te gaan en dan weer die miserie als het warm was.

Via de rubbers blijkbaar water in de wagen gekomen, deze zouden allemaal vervangen moeten worden maar dan nog waren ze er niet 100% zeker van dat alles waterproof was...
Besluit auto verkocht ! Was net 5 jaar geworden en nog geen 100.000km op de teller.

Ik moest dan nieuwe wagen hebben, bij de garage hadden ze eentje staan met alles op en aan, ook panoramisch dak. daar heb ik dan toch maar voor gepast:D

Het is mooi, leuk, enz... maar toch bedank ik ervoor...

Good luck zou ik zeggen, maar blijkbaar kunnen/willen ze die problemen niet oplossen ....

A

avino

Het panorama schuifdak van mijn Yeti 1.2 DSG heeft/had ook last van frictiegeluiden.
Twee keer met spray laten behandelen. Op dit moment er geen last meer van......

Bovenaan Onderaan