Problemen met de oude dame (starten, dagteller, klokje en airbaglampje)

nakharry

Forumguru
Sinds kort heeft onze oude dame problemen met starten, dagteller en klokje wat gereset wordt en het airbaglampje wat gaat branden en niet meer uitgaat.

Dealer heeft na een beurt en het vangen van de remvloeistof en de bougies en apk alle foutmeldingen uitgelezen en gereset, maar vermoedt dat er ergens iets mis is met de bedrading of de cockpit van de auto.

Ik heb zelf het idee dat de auto ergens slecht massa maakt of ergens problemen heeft met de bedrading wat het klokje en dagteller reset. Vaak gebeurt dit na een slechte start en dan gaat ook het airbaglampje weer branden om vervolgens nooit meer uit te gaan.

Heeft iemand van de forumleden misschien een idee? Dealer weet niet waar ze moeten beginnen en wat het uiteindelijk zal kosten en ik wil eigenlijk ook geen blanco cheque meer uitschrijven voor een auto van 14 jaar oud.

Kan het slechte starten komen van andere bougies of wordt de 2 jaar oude accu gewoon slecht bij koud weer? :pieker:

Hoop vragen wellicht heeft iemand een idee :bloemen:
 

Tees

Donateur
Een slechte massaverbinding is zeker ook het eerste waar ik aan zou denken. Maar de grote vraag is natuurlijk waar? Er zijn nogal wat massaverbindingen, maar ik zou neigen naar eentje in de buurt van de BCM of achter het dashboard/tellerunit.

En je Faab is 14 jaar oud, zit er S/S in? Schat zo van niet? Zo nee, dan is t wel héél snel voor een accu, zo ja nog steeds, maar iets minder extreem (de accu's voor S/S gaan helaas een stuk korter mee). Kan komen door de bougies, maar dan zou er of een verkeerd type in zitten of iets verkeerd gemonteerd.
 

EdK

Forumguru
Vaak gebeurt dit na een slechte start en dan gaat ook het airbaglampje weer branden
Lijkt er op dat de accuspanning onderuit word getrokken !
Als ik de accupool loshaal dan is me klokje ook gereset, dus met andere woorden als spanning onderuit word getrokken dan reset de boel zich.
Heeft dealer een accutest gedaan ? Heeft hij die buiten in de kou gedaan of pas binnen nadat de wagen er al 2 uur in de warmte stond ?
Hierover liep een ANWB man verleden jaar te klagen dat ze die fout in garage's maken....
En ja een twee jaar oude accu zou in theorie nog niet slecht mogen zijn, maar overal is er wel eens een slecht product !!
En accupolen zitten wel goed aangedraaid op de accu ? en ook de massa draad vanaf accu op je chassis van de wagen ?
 

Cordoba

Forumguru
Meest voor de hand liggende verdachten:
- accu (misschien 2 jaar terug een te lichte accu geplaatst (gebeurt vaak omdat men zo de prijs voor de accu wil drukken), en die wordt dan te zwaar belast en gaat niet lang mee. Bij mijn F1 destijds net niet de 12 jaar gehaald met de originele accu.
- dynamo die onvoldoende bijlaadt, of slechte spanningsregelaar heeft
- multistekkers en massaverbindingen met name rondom accu/dynamo en bij het dashboard.
- mogelijk beschadigde printplaat bij de instrumenten (bijv. gebarsten printbaan).
 

nakharry

Forumguru
Een slechte massaverbinding is zeker ook het eerste waar ik aan zou denken. Maar de grote vraag is natuurlijk waar? Er zijn nogal wat massaverbindingen, maar ik zou neigen naar eentje in de buurt van de BCM of achter het dashboard/tellerunit.

En je Faab is 14 jaar oud, zit er S/S in? Schat zo van niet? Zo nee, dan is t wel héél snel voor een accu, zo ja nog steeds, maar iets minder extreem (de accu's voor S/S gaan helaas een stuk korter mee). Kan komen door de bougies, maar dan zou er of een verkeerd type in zitten of iets verkeerd gemonteerd.
Nee geen S/S @Tees . Heb de bon er even bij gepakt @Cordoba en ik heb in september 2019 een Varta Silver Dynamics D15 gekocht en erin gezet met 63A, volgens mij is dat iets zwaarder dan standaard dacht ik, maar ongemerkt toch weer een jaartje ouder dan dat ik in eerste instantie dacht:)


Specificaties​

Productnummer563400061
Verkort productnummerD15
Afmetingen242 × 175 × 190 mm
Merkvarta
Volt12v
Ah63
Startcapaciteit610A EN
Poolvolgorde+ pool rechts
 

EdK

Forumguru
Met een VARTA is in principe niets mis mee ! Zijn goede accu's die in algemeen lang meegaan.
Maar goed heb je een universeelmeter ??
Kun je in iedergeval je accuspanning meten of die niet te laag is ....
 

nakharry

Forumguru
Lijkt er op dat de accuspanning onderuit word getrokken !
Als ik de accupool loshaal dan is me klokje ook gereset, dus met andere woorden als spanning onderuit word getrokken dan reset de boel zich.
Heeft dealer een accutest gedaan ? Heeft hij die buiten in de kou gedaan of pas binnen nadat de wagen er al 2 uur in de warmte stond ?
Hierover liep een ANWB man verleden jaar te klagen dat ze die fout in garage's maken....
En ja een twee jaar oude accu zou in theorie nog niet slecht mogen zijn, maar overal is er wel eens een slecht product !!
En accupolen zitten wel goed aangedraaid op de accu ? en ook de massa draad vanaf accu op je chassis van de wagen ?
Ik ga er vanuit dat ze een accutest gedaan hebben @EdK , maar zeker weten doe ik dit niet. Misschien maar even een gratis accu test laten doen bij een niet nader te noemen organisatie.. Accupolen en massa lijken goed te zitten daar is een monteur nog een lange tijd mee bezig geweest nadat hij wederom het lampje van de airbag had gereset en zocht naar een oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan