Problemen met 1.6 FSI motor

bert2

Lid
Er wordt in deze motoren uitsluitend Long Life olie gebruikt. Weet niet of dat 10W40 of iets anders is. De olie ziet er, als je de peilstok eruit haalt, inderdaad vrij dun uit. Het verschijnsel doet zich zomer en winter voor alhoewel het in de winter wat sterker was. Er zou een relatie kunnen liggen met de soort olie maar niet elke motor doet het, mijn vorige 1.6FSI ook niet.
 

reeseend

Forumguru
Het zou ook kunnen zijn dat men iets te snel op het gas gaat bij koude motoren. Het is lichtmetaal en heeft even tijd nodig om uit te zetten. Wanneer er dus niet rustig met het gas wordt omgegaan krijg je dus snelle slijtage aan de motoronderdelen. Dit zie je ook vaak bij Sportieve race motoren. Bij een draai aan de gaskraan reageerd dit supersnel maar laat het eerst even op temperatuur komen.
 

Roel

Lid
Heeft de 1.6 FSI ook een secundaire luchtpomp? Het geluid bij mij wordt veroorzaakt door een scheurtje in de plastic behuizing. kijk maar eens hier: www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=69195
 

F.Vorstenbosch

Nieuw lid
ratelende kleppen/klepstoters

Ik heb dit probleem dus ook en er bij de garage naar laten kijken. Men heeft geen mankement kunnen vinden, maar wisten mij wel te vertellen dat dit een vaak voorkomend verschijnsel is bij de FSI motoren. Het heeft volgens de garage te maken met het traag opbouwen van de oliedruk en kan in principe geen kwaad zolang je niet meteen op koude motor plankgas geeft (en dat is sowieso niet goed met koude motor).

Ik heb ook gemerkt dat het ratelen luider is naarmate het oliepeil daalt en het na het bijvullen weer rustiger is.
 

bert2

Lid
Ja, die ervaring heb ik ook. Olieopeil in de gaten houden dus. Volgens Pon is het bij mij een kantelende zuiger. Je moet het zo zien dat de bovenkant van de zuiger in dit type motor schuin is. Het idee is dat hierdoor het brandbaar mengsel beter in de richting van de bougie wordt geduwd. Door deze vorm is de zuiger dus rondom niet even hoog en het gevolg daarvan is dat bij opwarming (na de koude start dus) en geen gelijkmatige warmteuitzetting plaatsvindt. Daarom moet dit type zuiger iets ruimer in de cylinder zitten met als gevolg dat deze bij koude start iets rammelt. Toen in eerste instantie de dealer de klepstoters had vervangen, was het gerammel wel verdwenen dus waar het nu allemaal echt aan ligt...
 

Gieliovd

Forumguru
Kantelende zuiger klinkt mij als onzin in de oren.

Ik heb het topic eens doorgelezen en het enige wat ik kan zeggen is dat het mij bekend in de oren klinkt als haperende hydraulische klepstoters.

Ik heb dit zelf gehad met een andere wagen, klinkt heel bekend. Het is wellicht te proberen door koud te starten en even met het gas te spelen, verhoogd stationair... kijken wat het doet.

Wat er dan gebeurt is meer olieopbrengst richting de klepstoters.

Misschien toch eens andere olie proberen!
 

Ronnie

Forumguru
Bij mijn vorige auto, Passat 2.0 16V zelfde verhaal..... Onderhoud doe ik zelf, nadat ik bij een Km stand van 336.000 een keer synthetische olie had gevuld in plaats van 10w-40 waren de hydr. klepstoters nadrukkelijk aanwezig....na de warmloopfase was er (bijna) niets meer te horen. Door de tegenwoordig (door longlife intervallen) gebruikte dunne 0/5w-30 olie heeft de motor gewoon iets meer tijd nodig om voldoende oliedruk op te bouwen in de klepstoters om zo de klepspeling op te heffen.

Het verhaal van de kantelende zuigers is terug te voeren naar een 1.4 VW motortype wat hier last van had. Zou het zo zijn was dit duidelijk te merken aan een hoog olieverbruik!
 

bert2

Lid
Zou heel best kunnen gezien het feit dat het gerammel verdwenen was naar het vernieuwen van de klepstorters en ook nadat daarna de hele motor was vervangen. Het verhaal over oliedruk opbouwen in relatie tot het gebruik van longlife olie, daar kun je mijns inziens twee kanten mee uit. Bij relatief dunne olie zou je dan toch verwachten dat er sneller druk wordt opgebouwd en geratel voorkomen wordt. Aan de andere kant loopt dat soort olie ook weer sneller weg. Dikkere olie blijft misschien meer hangen. Zoals ik ook al eerder heb aangegeven, was het geratel luider na een rit van zo'n 1000km omdat toen het peil gezakt was. Hoe dan ook, er ligt een relatie met de olie.
 

Aad

Nieuw lid
Zo'n 6 jaar geleden een nieuwe mitsubishi 1.8 GDI gekocht. Dit waren de eerste motoren op de markt met direkte inspuiting en je zou ongeveer 1000 km op een tank afleggen; niet dus! Bovendien de eerste winter na een koude nacht de auto gestart en de eerste minuut een ratelend geluid dat na ongeveer een minuut verdwenen was. De periode daarna duurde het steeds langer voordat dit geluid was verdwenen. Uiteindelijk leek het wel een golfje diesel uit de 80 er jaren vorige eeuw, zo'n herrie. Dealer heeft toen de hydraulische klepstoters vervangen en het probleem was weg. Tot de volgende winter.
Weer hetzelfde verhaal, en weer klepstoters vervangen, alles onder garantie. Probleem zit hem in de olietoevoer waardoor met lage temp. en vervuilde olie de boel door de nauwe kanalen langzaam verstopt raakt. Een oliefilter met kleinere doorlaat kan niet worden toegepast ivm te hoog drukverlies. De derde winter kwam er aan en de auto viel dan niet meer onder garantie dus toen maar ingeruild voor een Skoda 1.8T, inmiddels een 2.0 FSI. Met deze motor tot nu toe nog geen problemen. Wel weet ik dat alle ingeruilde mitsubishi auto's met GDI motoren naar het buitenland zijn gegaan. Je ziet ze nog zelden.
Ook wel leuk om te vermelden: op een gegeven moment sloeg de motor af en direkt daarna na het starten bleek de uitlaat lek. Vervolgens naar de dealer gesukkeld en op de brug. Wat bleek: de volledig RVS uitlaat bleek gelast met de verkeerde electroden, dus alle lasverbindingen waren verrot. Dat was in november en na reparatie heb ik hem direkt ingeruild. Voor mij ff geen japanners meer.
 
Bovenaan Onderaan