Problemen met 1.6 FSI motor

bert2

Lid
Maart 2008. Ca 12000km.
Bij de koude start ratelt er iets onder de motorkap. Het geluid verdwijnt snel als de motor wat op temperatuur komt.
Na diverse malen de auto te hebben laten staan bij de dealer zodat het geluid kon worden bestudeerd, was de conclusie dat er iets mis was met één van de klepstoters. Die zijn uiteindelijk in Mei 2008 allemaal vervangen waarna ook de koude start weer normaal was.

Augustus 2008. Ca 18000km.
Het ratelende/tikkende geluid is weer terug. Uiteindelijk gaat de auto in September naar Leusen waar de importeur er tenslotte een nieuwe motor inhangt. Conclusie: kantelende zuiger. Waarom het geluid dan verdwenen was na montage van nieuwe klepstoters is niet bekend.

Maart 2009. Ca 24000km.
Het geluid is weer terug. De dealer heeft weer kontakt opgenomen met de importeur en de auto is weer naar Leusden gebracht. Hopelijk weten we volgende week wat meer.

Zijn er Skoda/VW rijders met soortgelijke problemen ?
 

LenK

Forumguru
Wel balen, maar er wordt goed op gereageerd door dealer en importeur, niet dat het gebaggatelliseerd wordt, zoals zo vaak. En het is toch niet het goedkoopste garantiegevalletje zo.
 

bert2

Lid
Intussen rapport van Pon Mobiel dat e.e.a inherent is aan dit type motor. Ze doen het allemaal in meer of mindere mate. Het heeft te maken met de zuiger die moet kunnen uitzetten in de cilinder en ook met de raakvlakken tussen zuiger en cilinder. In dit type motor schijnt dat minder/kleiner te zijn i.v.m. vermindering van wrijvingsverlies. Het kan absoluut geen kwaad volgens Pon en zal geen invloed hebben op de levensduur van de motor. Zijn er FSI nog meer FSI rijders met dit verschijnsel. Ik lees er nooit iets over.
 
Dit verschijnsel is mij inderdaad bekend. 'k Ben wel blij nu te weten dat het niets ernstigs is, want het is geen prettig gehoor, al verdwijnt het geluid inderdaad snel, als de motor een beetje op temperatuur komt.
 

bert2

Lid
Volgens Pon is het iets dat na de inloopperiode van de motor ontstaat en ik vroeg me af of het wellicht dan ook weer eens verdwijnt. Op dit moment, de temperatuur is niet zo laag, gaat het wel maar toen het kouder was, ratelde de motor er lustig op los. Zelfs de dealer wist er eigenlijk geen raad mee en had dit nog nooit meegemaakt. Heeft uw FSI dit al lang en bij welke KM is het begonnen ?
 
Bij welke kilometerstand het begon weet ik niet meer, maar het was inderdaad niet bij de eerste 1000 km het geval. Dus wat dat betreft kan het verhaal van Pon kloppen. Als het geluid zich voordoet, is dat inderdaad alleen bij een koude start. Het zou afhankelijk kunnen zijn van de buitentemperatuur, maar dat weet ik niet zeker. Ik hoor het eigenlijk alleen gedurende het moment van vrijloop van de motor, wanneer ik 's morgens bij het naderen van de eerste kruising aan het einde van de straat terugschakel. Het klinkt niet zo onrustbarend dat ik ervoor naar de dealer geweest ben, maar dat is uiteraard een subjectief element. 'Geratel' is het wel, maar in mijn waarneming geen hard geratel, zoals je dat vroeger had bij verkeerd afgestelde kleppen. Ook omdat het brandstofverbruik momenteel een riant gemiddelde van 1:15,7 bedraagt, maak ik me weinig zorgen over de staat van de motor, ondanks dat rammeltje af en toe.
 

F.Vorstenbosch

Nieuw lid
Ik heb hetzelfde probleem met de mijne. Het is bij mij ongeveer begonnen in november 2008 (21000 KM) als ligt hoorbaar tikken, maar nu (42800 KM) staat ie 's morgens te ratelen als een diesel. Bij het rijden hoor je het ook als je je gas loslaat en 'm op de motor laat uitrollen. Het geluid is helemaal weg als ik zo'n 300 meter heb gereden. Het oliepeil heb ik al verschillende keren gecontroleerd, maar ook dit is goed. Heb er geen druppel meer bij hoeven gooien dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ik heb dit nog niet aangekaart bij de garage, maar ga dit zeker binnenkort doen. De motor doet het overigens prima en presteert goed, dus het lijkt niet echt een mankement wat het goed functioneren belemmert.
 

reeseend

Forumguru
Hmm, gisteravond heb ik de Skoda op de 90K gezet, maar geen ratel. Oliepeil is ook nog altijd top en verder doet alles het prima. Dus ik heb geen probleem met de FSI motor.
 

LenK

Forumguru
Oliedruk? Duurt het te lang voor de olie overal zit waar die hoort te zitten?
Wat F.Vorstenbosch schrijft klinkt toch wel ernstig. Kan niet de bedoeling zijn.
 

bert2

Lid
Ja, ik vond, temeer omdat deze auto het tot zo'n 12k niet heeft gedaan + de vorige 1.6FSI helemaal niet, het ergelijk en bovendien, de dealer wist ook niet wat er aan de hand was en ik zit er niet op te wachten ergens diep in Frankrijk met een in elkaar gedraaide motor te staan. Het feit dat er al 2x reparaties waren uitgevoerd -onder garantie- die aanvankelijk leken te hebben gewerkt, sterkten me in de gedachte dat er toch iets niet helemaal in de haak is. Als de motor is opgewarmd, loopt 'ie als een zonnetje en presteert ook normaal. Ben benieuwd wat je dealer erop zegt.
 

Roel

Lid
Heb sinds anderhalve week ook hetzelfde nu met mijn 1.8T RS. Het lijkt erop dat er geen olie bij de kleppen is, terwijl het peil normaal is. De wagen heeft in februari een grote beurt gehad en anderhalve week geleden een vakantiecheck.....(???)
Na een meter of 300 is het geluid verdwenen en de motor presteert niet anders dan normaal. Ik ga morgen nog wel even naar de dealer, want ik ga zeer binnenkort op vakantie en ik maak me toch zorgen dat ik met de caravan op de Brenner stil kom te staan.....

Het stelt me wel enigzins gerust dat er meer zijn met dit probleem, maar normaal is het toch niet.

Hoe is de evaring met de rest van de deelnemers van deze discussie?

Ik hou jullie op de hoogte.

Gr,

Roel.
 

Sarrod

Lid
Wat ik wel erg vreemd vind is dat Pon in eerste instantie een complete motor vervangt en vervolgens zegt dat het 'normaal' is. Indien dat het geval zou zijn, dan hadden ze toch nooit een motor hoeven vervangen?
 

Roel

Lid
Net maar even een filmpje gemaakt. Het geratel duurt ongeveer 1 minuut bij stationair draaien, dan volgt een soort ontluchtingsgeluid (alsof je een colafles open draait) en dan is het geratel weg. Ik zal het filmpje morgen aan de dealer tonen, misschien dat het de monteurs bekend voorkomt.....
 

Huff

Lid
Kun je het filmpje misschien ook ergens online plaatsen zodat ik (wij) het ook eens kunnen beluisteren?

Indien je dit niet kan mag je het mij ook altijd even doormailen (mailadres komt via pm).
 
Het stelt me wel enigzins gerust dat er meer zijn met dit probleem, maar normaal is het toch niet.

Het hier besproken geluid staat in het instructieboekje, Nederlandse editie d.d. 05.05, als een (voor dit motortype) normaal verschijnsel beschreven! Zie de rubriek Wegrijden en rijden, blz. 142, 2e kolom: 'Na het starten van de koude motor kan er even sprake zijn van extra motorgeluid, omdat er eerst oliedruk moet worden opgebouwd in de hydraulische klepstoters. Dat is een normaal effect en heeft dan ook geen enkele betekenis.'
 

bert2

Lid
Als het aan het opbouwen van oliedruk ligt, is het geratel na enige momenten verdwenen. In dit ( mijn ) geval ratelt de motor nog gedurende een eerste paar honderd meter. Met name is het geluid goed hoorbaar tijden het opschakelen, als de koppeling is ingetrapt en gas los. Ook is het geluid goed hoorbaar als ik nog zachtjes rijd en nagenoeg geen gas geef. Toch, tijdens de vakantie en na een rit van 1000 km, was de koude start de volgende ochtend erg rumoerig. Bij het controleren van het oliepeil, stond dat op min. en na bijvullen, was het geluid minder. Er moet dus m.i. toch een relatie zijn tussen dit bijgeluid en het oliepeil. Ook heb ik na terugkomst van vakantie, en na weer een tocht van ruim 1000 km wederom olieverbruik vastgesteld. De auto heeft intussen de 30 k.beurt gehad en er is olie ververst. We houden het in de gaten. Wat ik eigenlijk ook nog steeds niet begrijp is dat, alhoewel dit type motor toch al langer wordt gebruikt in diverse modellen, het nu pas duidelijk wordt dat dit zo'n beetje inherent is aan dit type motor. Dan hadden toch meer rijders dit gemeld op de diverse fora en was dit euvel ook bekend geweest bij dealer en importeur. Overigens, de motor draait als een zonnetje en presteert normaal.
 

Ronnie

Forumguru
Het is niet onmogelijk dat het geratel aan de zeer dunne 0(5)W30 "longlife" olie ligt,
Waarschijnlijk is het met 10W40 opgelost.(moet wel eerder ververst worden)
Ik had eerder een Passat 2.0, zelfde probleem, met 10W40 was het geluid weg.
 

bert2

Lid
Wat ik wel erg vreemd vind is dat Pon in eerste instantie een complete motor vervangt en vervolgens zegt dat het 'normaal' is. Indien dat het geval zou zijn, dan hadden ze toch nooit een motor hoeven vervangen?

Ja, dat vond ik ook. Noch de eerste reparatie waarbij de klepstoters zijn vervangen noch het compleet vervangen van de motor hadden achteraf volgens Pon mogen plaatsvinden. Er heeft dan toch iemand twee keer aardig zitten slapen of Pon was ook nog niet bekend met dit verschijnsel. Merkwaardig ook dat beide reparaties in eerste instantie wel bleken te helpen. Het geratel was wel weg !
 

jaspernl

Actief lid
wellicht bij beide vervangingen is ook de olie ververst, en wellicht zelfs met 10W40.
Door het olieverbruik moest je bijvullen, en heb je dit met 5W40 gedaan?

Dat zou het verhaal van Ronnie staven in elk geval...

just my 2 cents...
 
Bovenaan Onderaan