Problemen allerhande Superb II

tist

Actief lid
Hoi iedereen,
ik rijd al een paar maanden rond met problemen die er zijn en niet zijn !
Het is begonnen tijdens onze reis naar het buitenland, vanuit Antw. naar Luxemburg, ergens iets voor luxemburg,
plots een melding, geen servo meer ?!? Raar maar die werkte nog wel degelijk.
Verder gereden, daarna een melding bandenspanning ? Echter na een stop nergens iets op te merken.

Wat doen we rijden we verder of wat?
Ja dus.

Daarna niet in volgorde maar wel alles,
- geen bochtenverlichting meer.
- Geen Esc/Asr.
- Geen ABS.
- Geen remmen !

ik vergeet er misschien eentje maar in ieder geval we zijn blijven doorrijden, alles bleef werken niettegenstaande al die meldingen.
In een garage in Spanje stelde men vast (heb ik ook gezien op die man zijn toestel) de voorwielen gaven als sneheid aan tijdens een klein testritje,
dat we tegen zo'n 15 a 20 Km per uur reden de achterwielen die bleven op 0KM staan, dus die draaiden volgens het uitlezen niet.
Door niet akkoord gaan van mij met die man zijn we niet verder gegaan met zijn voorstel, en dus terug verder gereden zonder herstel.

NA thuiskomst dus zonder verder enig probleem verder buiten al die waarschuwingen, verder raad gevraagd.
De lichten vooraan die bleven wel op een stand staan zonder hinder voor tegenliggers, dus uiterst laag, en wijzigden niet meer zoals in bochten enz.
maar gaven verder geen probleem.
Men dacht en ik uiteindelijk ook dat een marter ergens iets had doorgeknauwd.
Echter na een grondig nazicht bleek er nergens aan de bekabeling iets fout te zijn, men heeft ook de massa nagekeken omdat daar ook problemen konden zijn, echter er werd niets raars opgemerkt, Men kan niet verder, het is uiteraard ook geen skoda garage, die mijd ik als de pest maar ja.

Ik vraag me af welke stappen ik kan ondernemen of wat de oorzaak van dit alles zou kunnen zijn.
Mijn auto is softwarematig nog niet aangepast en zou dat uiteraard liefst zo willen houden het is ook een E189 of zoiets motor, die normaal gezien al tijden terug zou moeten upgedated worden, echter dit is geen plicht, en waarom iets wijzigen wat prima werkt.
Het is een superb II.

Ik vraag me af of er geen manier is om te zien of de soft is gewijzigd, zou dat graag weten om te zien als ik naar een officiële dealer moet gaan, men dat niet heeft gedaan zonder mijn toestemming.

Zo een heel epistel, na een lange tijd van tevredenheid, spijtig dat dit me nu overkomt natuurlijk.
Hopelijk is er iemand die zoiets al heeft meegemaakt en me in een bepaalde richting kan wijzen.

Mvg Tist
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik heb enkele malen vóór onderhoudsbeurten aangegeven en vast laten leggen dat ik aan de Fabia geen updates uitgevoerd wilde hebben, (dat was omdat ik de motor en DSG software had laten optimaliseren) en daar hebben zowel Holdinga Almere (en direzelfde garage later nog eens als) A-Point Almere en Century Emmen zich netjes aan gehouden.
Ik moest er wel elke keer even voor tekenen.
 

Thijs4motion

Forumguru
Klinkt inderdaad als iets in het (laad) stroom gedeelte.
Om te beginnen meet de laadstroom.
Kijk gelijk of de polen niet geoxideerd zijn.
Accu controleren

Maar wat bedoel je met geen remmen. Dit is mechanisch dit staat los van elektronica. Hooguit geen bekrachtiging, maar dat is op motorvacuum
 

hemi24

Forumguru
Vrijwel alle problemen lijken iets met de wielsensoren te maken hebben.
Eigenlijk is dit ook al bevestigd door de garage in Spanje, waar er geen signaal van de achterwielen bleek te komen.
 

Tees

Donateur
Ik zou t ook in de ABS sensoren zoeken (die leveren de wielsnelheid tenslotte). Zijn er ook echte foutcodes beschikbaar, dat maakt het namelijk ook voor ons wat makkelijker zoeken.
 

Cordoba

Forumguru
- Geen remmen !

ik vergeet er misschien eentje maar in ieder geval we zijn blijven doorrijden...
Zonder remmen natuurlijk weinig andere mogelijkheden dan doorrijden. ;)

Verder eens met Tees en hemi dat de meest waarschijnlijk oorzaak in de aansluiting van de wielsensoren zit. Als er een wielsensor kapot of vervuild was, dan zou je eerst op één wiel een foutcode krijgen, nu het beide achterwielen zijn is het waarschijnlijker dat het in de elektrische aansluiting van het sensorsignaal zit.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Is dit een Superb met xenonlampen? Daar zit toch een (hoogte-)sensor op de achteras? Zouden daar je problemen vandaan kunnen komen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Als het AFS Xenon is (en zo klinkt het wel), dan wordt de wagensnelheid ook meegenomen in de afstelling van de bundel. Dus ook de xenon-fout zou door de ABS sensoren veroorzaakt kunnen worden.
 

eriktv

Forumguru
Linksvoor en linksachter zitten sensoren. Kwetsbare mechaniekjes die vol in de vuil- en pekelzone hangen. Bij de bandenwissel maak ik het altijd even voorzichtig schoon en smeer ik het.
 

tist

Actief lid
Beste mensen,
jawel het is er een met Xenon lampen.
Nu jullie het hebben over die ABS sensoren ...... voor we vertrokken zijn, ben ik naar een hand carwash geweest.
En ik herinner me nu dat de mand die mijn wielen, met de hoge drukspuit, wel vrij lang behandelde.
Kan men zo misschien die sensors beschadigen?
Zijn die op 1 of andere manier door mezelf uit te meten ?
Heb buiten multimeters geen apparatuur hoor.
Of kan dat enkel met speciale apparatuur ? Of gewoon niet ?
 

Tees

Donateur
Als ik me goed herinner zijn de ABS sensoren simpele Hall gevers, dus je kan in principe de signaalspanning meten t.o.v. de 12V bronspanning.
Vervangen is trouwens ook niet duur, ze kosten zo'n €30 per stuk (online, Bosch).

Maar ik zou zelf eerst de foutcodes nog eens laten uitlezen (of navragen als dat al gebeurd is), misschien zitten wij ook wel helemaal verkeerd!
 

tist

Actief lid
Goeiedag iedereen,
Bedankt alvast voor al jullie raadgevingen van mogelijke oplossingen.
Echter momenteel staat dit even stil daar ik mijn wagen niet kan missen nu.

Mijn echtgenote is opgenomen in het hospitaal en dit is momenteel van meer belang dan de problemen met de wagen.

Ik laat jullie in ieder geval wel weten hoe het verdere verloop is van zodra ik me daar terug kan op richten.

Mvg
Tist
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Sterkte Tist, dat soort zaken zijn een stuk belangrijker dan een wagen die wat raar doet!
 

tist

Actief lid
Gegroet iedereen,

Als eerste, echtgenote is op de goede weg :troost:
De wagen, door al deze omstandigheden toch besloten om hem ergens naartoe te brengen,
geen officiële dealer, dus zal er geen soft update hebben plaatsgevonden dit zei men al wel op voorhand.

Zoals menigeen al had aangegeven, en ik ook in al dezelfde richting dacht, waren het de ABS sensoren,
die zijn dus vervangen en bijna alles werkt weer zoals voorheen, oef :D
De spiegels klapten wel eerst niet in, maar via het indrukken van de raambediening zoals ergens hier op het forum gemeld,
werd blijkbaar iets gereset en werkt dat ook weer
De klok stond verkeerd, en nu is er enkel nog het start/stop systeem dat niet meer werkt, is op zich geen erg, maar blijkbaar heeft men doordat men de soft diende te uppen van de ABS module zelf, dit toch dan hier en daar iets hebben achtergelaten.

Zo dit is dan toch opgelost, iedereen bedankt voor al jullie raadgevingen, hopen nu dat hij terug zonder verdere problemen zolang meegaat als voorheen.
Blijft wel in mijn ogen een maandag auto, gezien de reeds jaren geleden aangehaalde prutsen die er uiteraard nog steeds zijn.
Spijtig want buiten die dingen rijd hij verder wel voortreffelijk
.
 

hemi24

Forumguru
Klinkt alsof de garage niet helemaal het werk 100% heeft afgerond!
Denk dat er nog aardig wat foutmeldingen naar voren komen als je de auto gaat uitlezen…
:pieker:
 

tist

Actief lid
Tot op heden geen andere rariteiten opgemerkt gelukkig.
Voor dat start stop probleem moest hij terug binnen, had volgens hen niets te maken met al de andere dingen.
Dat "motortje" zou moeten nagekeken worden en die kosten zouden dan ook nog aangerekend worden.
Maar "motortje" ik zou niet weten welk, (motortje, was wel de baliedame die dit zei niet de technieker), ik denk dat men gewoon nog wat extra wou aanrekenen, was zo ook al prijzig een +500 € niet min, maar ja het is hersteld.
Dat start stop probleem is ook gestart tijdens al de andere zaken dus ik vermoed dat ze die fout niet hebben rechtgezet/gewist tijdens het uitlezen.
Ik doe hem daarvoor niet terug binnen, ik heb er geen last van, en vond het voordien ook al storend dus ....
De niet dealer garage rekent blijkbaar evenveel als een dealer denk ik, ben wel blij dat het opgelost is in ieder geval.
En met mijn echtgenote is het al heel wat beter.:jaja:
 

tist

Actief lid
Ik ga er nog even verder zie ;)
Tot mijn verbazing is het start stop systeem hersteld !
Hoe ? gewoon uit zichzelf, een maand of 2 geleden viel hij plots stil aan het verkeerslicht terwijl ik stond te wachten.
Eerst schrok ik, drukte mijn koppelingspedaal in en wou daarna overgaan tot terug starten maar dat deed hij dus zelf!
Vanaf dan nu en dan nog eens voorgehad, moet mezelf terug gewoon maken aan het uitzetten van die "zever".
Enfin, het is blijkbaar "genezen" zoals een verkoudheid die na een tijdje zichzelf oplost :deuk:

Dus niets motortje of wat dan ook, gewoon afwachten is voldoende :jaja:
 

CharlesTucker

Forumguru
Misschien toch een accu die nog best goed is, maar net niet meer helemaal. Deze week is het weer wat kouder, hoeft je airco niet meer zo te werken, en dan heeft ie voldoende capaciteit voor het start/stop systeem. Dat is een gokje uiteraard, het kan van alles zijn) Er is een enorme lijst aan voorwaarden waaraan voldoen moet worden voordat het start/stop systeem werkt. Veel van die lijst is gerelateerd aan stroomverbruikers en de toestand van de acccu. En "motortje", dat slaat nergens op, het enige "motortje" wat uiteraard van belang is is de startmotor, en die gebruik je ook om het ding te starten aan het begin van iedere rit.

Zelf ook een tijdje gehad dat m'n start/stop systeem niet meer werkte. Dat was direct na de periode waarin we 100% moesten thuiswerken, en de auto vrijwel niet gebruikt werd gedurende een paar maanden, zo heel af en toe een kort ritje. Nadat ik 'm weer een een paar weken normaal gebruikt had werkte het systeem ook weer normaal.
 
Bovenaan Onderaan