Problemen 4x4 (haldex)

skodamichael

Senior Member
Goedemorgen allemaal,

Komen de week gaat de garage waar ik de auto gekocht heb als het goed is contact met me opnemen om een afspraak in te plannen over een aantal garantie punten. (12maanden bovag)

Nu heb ik het volgende probleem met het 4x4 systeem (ik heb er hier al wel over gesproken maar wil er wat dieper op ingaan) .
Sinds ik de auto heb lijkt alsof het rechter achterwiel wat wringt met ingedraaid stuur en optrekken. Dit probleem heb ik een tijd terug hier op het forum voorgelegd en dit zou normaal zijn.
Helemaal is dit steeds erger geworden en doet de auto dit ook tijdem het verlaten van een rotonde.
Als ik van huis weg ga moet ik een drukke weg opdaaien en is vlot optrekken is vaak nodig helaas kan ik alleen nog heel voorzichtig weg rijden anders een enorm wringend geluid van rechts achter alsof het rechter achterwiel wringt/doorslipt.
Ook gebeurt het sind kort ook met rechtuit rijden en optrekken.
Als je optrek is het net alsof het rechter achterwiel telkens wat doorslipt hoort een soort van bokkend geluid. Een beetje alsof je met een voorwiel aangedreven auto te hard optrekt bij nat weer het bokken is alleen minder heftig/snel (ik weet niet goed hoe ik het anders kan omschrijven).
Zijn er mensen die dit ook hebben gehad en wellicht de oplossing hebben of weten wat het zou kunnen zijn.
De auto heeft zo'n 38000km gelopen.
Als bijlage doe ik er een foto bij van de dealer in Duitsland waaruit blijkt dat er al wat is gedaan met het haldex systeem aangezien en haldex olie op de bon staat.
Naar naarmate de auto warmer wordt neemt het probleem af en na zon 30/40km rijden is het meestal weg.
De garage is zon 50 km van huis dus ik kan het probleem helaas ook niet laten horen omdat de boel dan al goed warm is.

Bedankt alvast voor het meedenken en wellicht de gouden tip
20250315_111625.jpg

SuperBeeb

Forumguru
Haldex olie moet elke 3 jaar of 60000km worden vervangen. Dus dat is standaard onderhoud geweest.
Heb zelf ook de 2.0 4x4, maar na 100.000 km geen last van jouw probleem gehad. Klinkt niet normaal. Achteras wordt alleen 'ingeschakeld' als het nodig is, bij normaal rijden, zeker rechtuit en bij droog wegdek, zou hij gewoon moeten meerollen als bij een fwd.
Zou er binnen de garantie naar laten kijken.

skodamichael

Senior Member
Ik ga er ook zeker naar laten kijken heb het ook al gemeld bij de garage. Ook zijn er problemen met de dsg deze zijn ook al gemeld.
De garage heeft me laten weten dat hun tot de 23e vakantie hebben en daarna contact met me opnemen. Ik mocht gewoon doorrijden tot die tijd. Ik heb het allemaal zwart op wit net zoals de 12 maanden bovag garantie. Laten we hopen dat het allemaal netjes opgelost wordt.
Ik dacht laat ik het hier op het forum eens voorleggen en welicht ziet de gouden tip ertussen. Er zijn hier veel lezers en veel mensen technische kennis.

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Aangezien je het probleem bij rechtuit rijden ook ervaart, lijkt mij dat het niet aan de haldex zal liggen, met uitzondering dat er een probleem is met het remsysteem.
Eerste stap is uitlezen van storingen en vervolgens zou ik de ABS sensoren én de bijbehorende ringengen laten controleren.
Laat ook de aandrijfassen van de achterwielen even goed op speling controleren én de rubberen connector (hardyschijf) in de aandrijfas van vóór naar achter.

Ben benieuwd óf en vooral wat ze gaan vinden!

skodamichael

Senior Member
Ik laat hier hoe dan ook altijd even weten wat ze eventueel vinden of gedaan hebben zodat andere mensen met wellicht hetzelfde probleem dit altijd terug kunnen vinden.

skodamichael

Senior Member
Dan nog een andere vraag. Zou een storing aan het haldex systeem ook een storing op de dsg kunnen geven of staat dit helemaal los van elkaar?

Tees

Donateur
Ik zit op hetzelfde spoor als @hemi24: dat het alleen RA is en niet LA doet mij denken aan het ABS systeem. Die is namelijk kruislings geregeld (LV-RA en RV-LA) om altijd rechtuit te kunnen remmen, ook als er iets defect is.
Bij wat voor soort situaties doet het zich voor? Sterk/volledig ingestuurd dus, maar zowel naar links als rechts of alleen naar links?

hemi24

Forumguru
@Tees : kruislings verbonden lijkt me niet relevant; mijn verdenking naar de ABS-sensoren is meer omdat er per wiel wordt afgeremd als er slip wordt gedetecteerd.
En zoals je dit zelf wellicht kent van je voorwielaandrijving: dit resulteert in een bonkend geluid als je iets te enthousiast optrekt…

• Leuk
Waarderingen: Tees

skodamichael

Senior Member
Ik zit op hetzelfde spoor als @hemi24: dat het alleen RA is en niet LA doet mij denken aan het ABS systeem. Die is namelijk kruislings geregeld (LV-RA en RV-LA) om altijd rechtuit te kunnen remmen, ook als er iets defect is.
Bij wat voor soort situaties doet het zich voor? Sterk/volledig ingestuurd dus, maar zowel naar links als rechts of alleen naar links?
Zowel links als rechts. Maar het is begonnen met naar links sturen. Hoe verder ingestuurd hoe gevoeliger het wordt.

• Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Ik neig steeds meer naar een defecte flexibele koppeling (hardy-schijf)…!
Als het goed is zit er zowel voor, als achter eentje; zorg dat ze beide checken, of vervang ze beiden preventief.

skodamichael

Senior Member
Ik neig steeds meer naar een defecte flexibele koppeling (hardy-schijf)…!
Als het goed is zit er zowel voor, als achter eentje; zorg dat ze beide checken, of vervang ze beiden preventief.
Naarmate de auto warmer wordt wordt het probleem ook steeds minder en verdwijnt op den duur. Is dat ook te linken aan de flexibele koppeling?

hemi24

Forumguru
Nee, dat is het enige wat ik tegenstrijdig vind, of het moet al komen doordat de olie dan minder weerstand geeft en dit invloed heeft op het aangrijpen van de Haldex…

Brengt me trouwens nog op een idee: zit er ook geen filtertje bij de Haldex koppeling welke vervangen moeten worden?

skodamichael

Senior Member
Ik heb totaal geen idee haha. De wielen wissel ik altijd zelf en ik heb wel een beetje kennis maar dan houd het toch op haha.

haassie

Forumguru
Nee, dat is het enige wat ik tegenstrijdig vind, of het moet al komen doordat de olie dan minder weerstand geeft en dit invloed heeft op het aangrijpen van de Haldex…

Brengt me trouwens nog op een idee: zit er ook geen filtertje bij de Haldex koppeling welke vervangen moeten worden?
Dat (filter) moet inderdaad bij de, 30.000 interval oliewissel die voor de haldex staat, even van de gedemonteerde pomp worden afgeschroefd omdat deze vervuild kan raken. zijn wel wat youtube videos van. Wellicht heeft men alleen een snelle oliewissel uitgevoerd, plug eruit, olie weg en olie erin.
Aangaande de guibo/flex disk,, bij mij was het rubber van de achterste bij 80.000km rondom redelijk los gescheurd, hetgeen bij rollen in zn 1e of 2e versnelling een raar malend geluid gaf. Wellicht komt dat overeen met de hier genoemde klacht, Na vervanging was dat weg. Was een beetje een pulserend malend/zingend geluid.

skodamichael

Senior Member
Het geluid is anders wat u omschrijft. Het is echt het bokken/wringen van de achterband. Maar dat van dat de olie+filter vervangen moet worden om de 30000/3jaar is wel interessant om te weten.
Ik heb de auto gekocht met 29000km en hij zit in zijn 6e jaar dus dat had wel gedaan moeten worden bij de afleverbeurt.
Ik ga wat dingen op papier zetten omdat het anders weer vergeten wordt als ik de auto naar de garage breng en dan kan hij zelf kijken wat hij ermee doet.

Dan had ik nog de vraag of dat een verkeer werkend 4x4 systeem ervoor kan zorgen dat de versnellingsbak in noodloop gaat of kan dat absoluut niet kan?

Iedereen in iedergeval hartelijk bedankt voor het meedenken en ik kom er op terug als het opgelost is.
Iedereen alvast een fijn weekend!

skodamichael

Senior Member
Wat ik nog ben vergeten te melden (kom er zojuist achter na een ritje) dat als je de auto op handgeschakeld zet dat bij het opschalen het geluid zich ook voordoet.

Bovenaan Onderaan