Probleempjes met DSG6

Ronnie

Forumguru
Hallo medeforummers, Ik rij een tijdje rond met een (Franse) VW Touran 2006 2.0 TDI, met DSG6 bak, welke de vervelende eigenschap heeft bij koude bak soms uit een willekeurige versnelling te schieten om er meteen(wanneer ik niet snel genoeg ben hem in N te zetten onder het rijden) met een klap er weer "in te knallen". (bij een warme bak is niets aan 't handje)
Nu zijn er op dit forum een groot aantal DSG rijders en mijn vraag is dan ook: heeft iemand hetzelfde probleem al eens gehad? Mijn gedachte gaat uit naar een defecte "mechatronic" bakaansturing (€ 1000,-) maar misschien is het toch iets anders?
 

TL@

Forumguru
Geen problemen mee.
De bak is soms wat krengerig als ie koud is (de motor ook, die PD motoren kunnen ook heel wat herrie maken als ze koud zijn) maar niet erger dan mijn handbak hiervoor.

Best even mee naar de garage denk ik, voor de hele bak in de soep draait.
 

Ronnie

Forumguru
Hallo medeforummers, Ik rij een tijdje rond met een (Franse) VW Touran 2006 2.0 TDI, met DSG6 bak, welke de vervelende eigenschap heeft bij koude bak soms uit een willekeurige versnelling te schieten om er meteen(wanneer ik niet snel genoeg ben hem in N te zetten onder het rijden) met een klap er weer "in te knallen". (bij een warme bak is niets aan 't handje)
Nu zijn er op dit forum een groot aantal DSG rijders en mijn vraag is dan ook: heeft iemand hetzelfde probleem al eens gehad? Mijn gedachte gaat uit naar een defecte "mechatronic" bakaansturing (€ 1000,-) maar misschien is het toch iets anders?

Vervolg.....
Het is nu helemaal gebeurd met de DSG6 bak...... De bak weigert te schakelen(koud of warm maakt niet uit),
Na zo'n 10 keer de auto gestart en weer stopgezet te hebben(sleutel eruit) pakt dan (misschien) de 1e versnelling om er na zo/n 100 mtr weer uit te schieten.....
Ben een beetje ten einde raad, met vag-com storingen uitgelezen, niets aanwezig.
Afgelopen week een keer geluk gehad en 20 km. zonder storingen gereden. Auto geparkeerd en een half uur later weer gestart: U raadt het al.... geen reactie van de bak!
Auto afgesleept en staat nu thuis. Onderzoek bij VAG bracht niets aan het licht, suggestie van PON: DSG bak vervangen a.d. €4300,-!!!
 

Espott

Lid
wow.....dat is balen zeg!....blijft toch altijd vreemd dat ze niets kunnen vinden !!!

zelf niet echt problemen met de DSG, ben wel van mening dat ze slecht terugschakelen, ga je met 30 in z'n 5 de bocht door. En hij houdt snel in als je gas los laat.

Maar gelukkig niet zoiets als jou! Suc6 ermee.
 

louigi58

Senior Member
DSG problemen

Ik heb de mijne laten reparen bij http://dsgspecialist.com/
Ik had het probleem dat hij in 2e 4e en 6e versnelling doorslipte.
Na uiteindelijk een proefrit met Ronald Logmans met aangesloten pc bleek dat de bak niet doorslipte, maar telkens uit de versnelling sprong en meteen er weer in.
Uiteindelijk bleek het een defecte DSG koppeling die teveel speling had. Hierdoor is tevens het 2 massavliegwiel defect geraakt.
Reparatiekosten met nieuwe koppeling en 2 massavliegwiel kwam uit op € 2000
 

Gieliovd

Forumguru
Hmm, daar wordt je wel moedeloos van dan.

Het is klote als je er echt niet achter kunt komen wat er aan de hand is... Is er geen mogelijkheid om de bak zeg maar te "resetten" door de accu bijvoorbeeld een tijd af te koppelen of via de computer bij de dealer?

Als hij soms geen enkel probleem geeft lijkt het me een probleem van de aansturing.

Is het niet mogelijk dat je wellicht iemand kent met een vergelijkbare bak en dat je eerst eens een aansturing uitwisselt (computer) om te kijken of dit het probleem oplost?
 

louigi58

Senior Member
DSG problemen

Ja het is mogelijk de bak te resetten, bij de dealer via diagnoseapparaat.
Auto op de handrem en de bak blijft op en neer schakelen door alle versnellingen. Hierna staat alles weer in de basisafstelling.
Alleen veroorzaakte dit bij mij nog meer problemen. In eerste instantie alleen slip in 2e versnelling, na reset ook in 4 en 6.
Heb gelukkig mijn vakantie met caravan nog kunnen afmaken en weer heelhuids thuisgekomen.
Tja als het werkt is het fantastisch.
 

Ronnie

Forumguru
Wij waren ook reeds in Aalten geweest, diagnose gesteld, echter niet iets concreets uitgekomen. Ik ga morgenvroeg een nieuwe afspraak maken om de mechatronic (Electronisch/hydraulische stuureenheid) te vervangen ( de meest voor de hand liggende oorzaak), maar ja, is ook weer 1000 Euri's!!
De print op de foto is het betreffende onderdeel.
 

Bijlagen

  • Mechatronic.jpg
    Mechatronic.jpg
    4,7 KB · Weergaven: 46

louigi58

Senior Member
DSG problemen

Toen ik het liet repareren was het vervangen van de megatronic standaard procedure, dit doen ze altijd als eerste. Het was bij mij echter niet het probleem. Bij de dealer doen ze dit ook als eerste, kosten ca. 1000 euri. Alleen als dit niet het probleem is, kan de dealer de megatronic niet terugsturen en ben je al 1000 euri kwijt. Bij de DSG specialist hebben ze de megatronic op voorraad liggen, als het na het vervangen blijkt dat het niet de megatronic is, betaal je alleen het in en uitbouwen.
 
Bovenaan Onderaan