DutchAV8R

Nieuw lid
Bij mijn Skoda Fabia uit 2001 heb ik het volgende probleem, waarbij het er volgens mij op lijkt dat de auto niet 'ziet' dat het (rechtervoor)portier geopend/gesloten is. Wanneer ik uitstap, gaat namelijk de binnenverlichting niet aan, het rode waarschuwingslampje onderaan de binnenkant van het portier brandt niet en het vervelendst van allemaal: de lichtverklikker piept niet. Dit heeft dan ook al geresulteerd in een lege accu na een dag werken. Ook gaat soms de achterklep niet open, maar wel weer zodra een portier geopend wordt. Tijdens het rijden gaan de sloten soms ook op willekeurige momenten open en/of dicht. Dit alles gebeurt niet consequent: soms werkt alles (incl. de lichtverklikker) wél naar behoren. Nog iets vreemds: wanneer e.e.a. zoals hierboven beschreven niet werkt, maar ik druk met geopend portier op de 'sluiten'-knop van de afstandsbediening dan werken de binnenverlichting, rode waarschuwingslampje én lichtverklikker wel weer.

Kortom: e.e.a. is nogal onbetrouwbaar geworden. Vooral die lichtverklikker en het soms niet kunnen openen van de achterklep zijn irritant. Kan iemand mij wellicht verder helpen?
 

Bakkertje

Forumguru
je was me voor @polf

Het is een bekende kwaal binnen de VAG, de microswitch in het slot gaat los en daarmee detecteerd de auto niet meer of de deur wel of niet open is.
Onze Beetle heeft er ook last van. Bij die auto letten we goed op of de knipperlichten ook knipperen bij het afsluiten, dan weet je dat de deur ook echt op slot is en de auto weet dat de deuren dichtzijn.
 

Eltjo

Forumguru
Heel juist @Bakkertje.
Bij mijn 1e Passat ook het geval geweest; deurslot uitbouwen en 3 of 4 microswitches zie je gewoon los in de soldeer op de print zitten. Solderen, evt. mechanisch schoonmaken, smeren en weer terugbouwen.
€ 50 is niet duur bij deurslotreparatie.nl! De dealer vroeg in 2005 al €120 voor de module + inbouwen totaal zo'n € 200.
Tweede Passat zat het probleem in de bijrijdersdeur en heb ik altijd zo gelaten.
 

Ted

Forumguru
Deurslot vervangen van die deur en je probleem is opgelost :-)

Net zelf aan de lijve ondervonden en opgelost door het deurslot te vervangen. Microswitch werd niet aangesproken!
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst neem ik aan dat het om je linkerportier gaat (tenzij je een rechtsgestuurde 'Engelse' Fabia hebt), lichtverklikker werkt namelijk alleen op het bestuurdersportier.

Frank van deurslotreparatie is een betrouwbaar adres, en voor pakweg de helft van de kosten van een nieuw deurslot ben je dan klaar (en als je incl. arbeidsloon rekent, is het zomaar een factor 3 goedkoper). Nadeel is dat je ervoor - op afspraak - naar Apeldoorn moet, maar je bent normaal gesproken al weer heel snel op de terugweg (het afrekenen bij de receptie duurt bij veel dealers nog langer). Ook als je bij fora van andere Vagmerken kijkt, zul je dit adres regelmatig tegenkomen.
 

Eltjo

Forumguru
Overigens kan het ook nog de stekkeraansluiting op de print van het deurslot zijn.
Maar ja, als je eerst de functie van de switches test en dan gewoon alles na-soldeert (het zijn niet zoveel punten) zit je goed. Bij mij was destijds gewoon te weinig soldeer gebruikt om het mechanisch goed vast gesoldeerd te hebben.
Ik heb destijds een prima duitstalige en engelstalige handleiding met veel foto's van de Passat 3B/3BG gevonden. Ook wel eens gesleuteld aan een Fabia I deur en het lijkt mij dat dezelfde montageconstructie wordt gebruikt. Vooral het kabeltje van de deurklink losmaken is even een weetje.
Als je geen voldoening of zin hebt om te zoeken lijkt mij de rit naar A'doorn en € 50 de beste oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan