Probleem met rSAP icm Samsung Note 10

RiSc911

Actief lid
Sinds anderhalve week heb ik een Skoda Octavia Style Businessline 1.0TSI DSG. Het is wat mij betreft echt een perfecte auto!

Ik heb alleen een probleempje met het verbinden van mijn telefoon (een Samsung Note 10, Android 10) via het Bluetooth rSAP protocol. Daarmee krijgt mijn navigatie (Columbus) toegang tot de SIM-kaart van mijn telefoon en is er een internetverbinding met alle voordelen van dien. Echter is het zo dat als de verbinding verbroken wordt (als ik de auto verlaat), de SIM-functies niet goed teruggezet worden naar mijn telefoon: de 4G-netwerkverbinding staat dan ineens in de “roaming-stand”, alsof ik in het buitenland zou zijn. Ik kan dan ook zelf niet meer bellen of gebeld worden, ondanks de roaming-functie wel aan staat in mijn telefoon. Een herstart van de telefoon is de enige mogelijkheid om het probleem te verhelpen. Ik heb geprobeerd om het probleem te verhelpen door alle bluetooth-verbindingen weg te gooien en opnieuw verbinding te maken, echter zonder resultaat.

Om dat dit niet prettig werkt, laat ik nu de Columbus verbinding maken via de hotspot van mijn telefoon, en is heb ik de rSAP functionaliteit (voorlopig) uitgezet.

Is dit een bekend probleem en is er misschien een oplossing hiervoor bekend?
 
Laatst bewerkt:
Ik ken het probleem niet, maar kun je niet met bixby routines een sequence starten om je bluetooth settings terug te zetten?
 

RiSc911

Actief lid
Ik heb vandaag alle netwerkinstellingen van mijn telefoon gereset, daar vallen de bluetooth instellingen ook onder. Maar het hielp helaas niet. Zelfs in veilige modus doet dit probleem zich voor.
Ik begrijp niet zo goed waar dit nu mis gaat. Ik heb ook een melding gemaakt bij mijn SIM-provider, eens kijken of die begrijpt waar het fout gaat. Misschien wordt het op provider niveau niet ondersteund. Van hen hoop ik morgen een antwoord te krijgen. Ben benieuwd.

Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk
 

RiSc911

Actief lid
Ik ken het probleem niet, maar kun je niet met bixby routines een sequence starten om je bluetooth settings terug te zetten?
Ik heb een workaround gemaakt via Bixby-routines. Ik gebruik nu niet meer het rSAP protocol, maar ik maak gewoon via bluetooth verbinding. Als ik de hotspot van mijn telefoon aanzet, kan de Columbus ook via Wifi verbinding maken. Maar het is lastig om steeds je hotspot aan en uit te zetten, of om hem constant aan te laten staan. Via Bixby-routines heb ik het nu zo geregeld dat mijn hotspot aangezet wordt zodra er een bluetoothverbinding is met de Columbus. Daarbij de time-out van mijn hotspot ingesteld op 10 minuten bij inactiviteit. Werkt prima! Zo maakt de Columbus toch verbinding met internet, alleen niet zo snel als hij zou doen met het rSAP protocol, hoewel het nu ook maar hooguit een minuutje duurt.
Voorlopig is dit prima. Ik heb ook nog een ticket lopen bij mijn mobiele provider, wie weet komt daar nog wat uit. Wellicht moet het wel ondersteund worden door de provider...
In ieder geval bedankt @Jabberwock voor de hint!
 

RiSc911

Actief lid
Intussen heb ik nog wat uitzoekwerk gedaan, maar rSAP is een onderdeel van Bluetooth inderdaad, en dus geen functionaliteit van de SIM. Ik blijf nog even zoeken/proberen of ik het goed werkend kan krijgen. Als dat zo is, meld ik me weer!
 
Bovenaan Onderaan