Probleem met Felicia stationair draaien

Beste forum vrienden,

Mijn probleem doet zich alleen voor bij stationair. Maanden geleden begon het met een kleine hapering waardoor de motor niet uitviel. Naar gelang werd dit erger en sloeg de motor wel af. Klein puntje gas en lopen weer. Soms 1 dag, soms 2 weken niet. Onregelmatig dus. Veel nagezien, forums geraadpleegd enz. Op een dag een luchtonderdeeltje vervangen voor gewoon een slangetje. En ja lopen zonder af te slaan. Dacht het dus te hebben gevonden. Motor loopt iets onregelmatig maar geen probleem met afslaan. Vandaag naar Uden om dit onderdeel uit een sloopauto te halen. Vervangen en weer hetzelfde probleem. Weet iemand raad? Hoe heet dit onderdeeltje? Is mogelijk de sensor die het aanstuurt? Waar zou ik moeten zoeken? IMG_0235a.jpg IMG_0238.JPG

Bij voorbaat mijn dank!

Hartelijke groet, Michel
 

Cordoba

Forumguru
0280142310PHANWHCO0000LA.jpg

Google zegt dat het een ontluchtingsklep is, ik weet alleen nog niet goed waarvoor. Voor de tank lijkt me niet, die zit volgens mij ook bij zo'n klassieker gewoon in de tankdop, maar wat wel?

Heb je de auto al laten uitlezen op foutcodes? Dat zal bij een Felicia een beperkt zijn, maar alle info helpt, sommige storingen zijn juist te herkennen doordat ze géén foutcode geven bij een bepaald probleem van de auto. Kun je aangeven onder welke omstandigheden de motor stationair wel of juist geen problemen heeft? Denk hierbij aan de volgende zaken:
- warme motor/koude motor/half warme motor
- temperatuur buiten, wel of niet vochtig weer
- probleem mogelijk alleen met tank die minder dan half vol is?
 

Cordoba

Forumguru
Naar aanleiding van de toevoeging vna @bouwdirk gok ik er op dat dan blijkbaar de aansturing van die ontluchtingsklep niet goed werkt (ga er vanuit dat in elk geval de vervanger goed moet zijn), waardoor ie niet werkt.

Ik zou eerst de klep even de spanning op de aansluitstekker nameten, en maakt die verschil als het contact aan/uit staat. Als de stekker die je op de klep aansluit wel verschil spanning (en massa) levert, dan kijken wat de klep doet: wel op de stekker aansluiten, niet op de slang aansluiten, dan kun je direct checken of de klep inderdaad opent/sluit onder invloed van de stekker (en het contact)
 

bouwdirk

Senior Member
heb je de zekering na vervanging al gecontroleerd, misschien dat ie bij de originele doorgebrand is als deze stuk gegaan is?
 
Bedankt voor alle reacties.

Ja de auto is al uitgelezen. Als de ontluchtingsklep er tussen zit start de motor niet zonder iets gas. Gas los motor uit. Onder alle omstandigheden. Ook tankinhoud maakt geen verschil. Bedankt voor de link bouwdirk. Ik kan uit de link niet opmaken dat er iets mis is met de tank? Excuses als ik het niet begrijp. Mijn idee is ook dat de sensor die de klep aanstuurt niet in orde is. Beide kleppen, ook de zgn defecte klep tikken beiden als je ze aansluit. De zekering heb ik nog niet nagezien. Dit ga ik zeker nog even doen. Ben al blij dat de auto het gewoon doet zonder klep.
 

bouwdirk

Senior Member
misschien iets dom
als ik het zo lees dan is dit de beluchter/ontluchter regelunit van de benzine tank
met licht gas geven heb je geen probleem, zoals @Cordoba aangeeft zou de beluchter in de tankdop zitten.
Heb je de tankdop al een keertje goed gereinigd met wasbenzine od. misschien dat de beluchting niet voldoende is waardoor
niet alles naar behoren werkt.
 

Cordoba

Forumguru
Even een basistest @Skoda108 Als je de auto start met de klep ertussen, maar vooraf even de benzinedop er af draait: valt ie dan ook uit? Als ie dan ook uitvalt, dan is de klep níet de beluchting van de benzinetank maar een andere functie. Mijn vraag of het ook bij volle tank is, is om te checken of mogelijk de brandstofdruk iets te laag is (bij volle tank iets meer druk, zonder dan de brandstofpomp iets doet).

Een andere mogelijkheid is dat de bewuste klep geen beluchtingsklep is, maar een heel andere functie heeft, bijvoorbeeld een afsluitklep voor de brandstof als de motor niet loopt. (waar gaat de leiding van die klep naartoe, en waar komt ie vandaan?)
 

Antera

Donateur
Dit lijkt me zeker geen onluchtingsklep maar een afsluitklep om ervoor te zorgen dat de brandstof niet terug loopt als de motor uit is.

Denk als je de motor start en de stekker los trekt dat die dan ook uit valt uiteindelijk aangezien hij dan geen brandstof meer aan kan zuigen .

Denk niet dat die veel meer doet. Brandstof filter ooit al eens vervangen? zit op de motor een pneumatische brandstof pomp via bv de nokkenas ( ouder golf 1 had dit bv) Dat die versleten/ingesleten is?
 
Ja bedankt weer voor alle tips. Morgen even proberen zonder tankdop. Maar Antera hoe kan ik nu dan rijden zonder de klep? Brandstof filter en brandstofpomp ga ik even hulp bij vragen. Ben nog steeds lerende betreffende autotechniek. Ga wel even een werkplaatshandboek bestellen. Wil toch verder met deze auto. Nogmaals mijn dank!
 

Cordoba

Forumguru
Een vraagbaak/werkplaatshandboek is vooral nuttig om specifieke zaken voor jouw type auto te achterhalen, en hoe je dat oplost. Daarnaast is algemene technische kennis/begrip nodig om uit te zoeken wat er nu precies aan de hand is, waar je de oorzaak moet zoeken van een bepaald probleem.
 

pansaebr

Actief lid
Welke foutcodes konden er worden uitgelezen ??

Bekijk anders eens de pakking onder het gasklephuis op lekken lijkt dat hij ergens valse lucht trekt. De afbeelding laat vermoeden dat dit de klep is die de benzine afsluit als de motor wordt stilgelegd.
Hoelang zitten de bougies erin ?? Anders eens bekijken hoe proper het gasklephuis nog is en eventueel terug op null laten instellen.

Groeten
Bruno
 

Antera

Donateur
De klep bied altijd wel wat weerstand en als de pomp net genoeg aan kan zuigen zonder klep lukt dat misschien niet met klep. Ik zeg alleen maar wat ik denk of zelf zou bekijken
 
Ga deze week weer even verder met m'n auto. Ben herstellende van longontsteking dus nog niet zo heel actief. De tankdop verwijderd en starten doet niets. Zelfde probleem. Heb inmiddels mijn werkplaats handboek binnen. Het verwijderde onderdeel is "Charcoal filter solenoid valve" koolstoffilterklep. Op engelse forums wordt ik ook niet veel wijzer. Gelukje dat de moter gewoon functioneerd.
 
Bovenaan Onderaan