Private lease enyaq

Sneeuwwitje

Senior Member
Kopen is denk ik altijd voordeliger (niet alleen in euro’s) Met een EV loop je de eerste 8 jaar of 160.000km ook geen risico met de batterij. Als je koopt kan je een deukje of een krasje laten zitten of naar eigen inzicht aanpakken, bij lease kan je betalen. Looptijd kan je zelf kiezen, als je m na 3 jaar zat bent kan je m zo inruilen of verkopen of 10 jaar doorrijden en de afschrijving uitsmeren. Bij minder km’s krijg je vaak niet veel korting en bij meer km’s wel fors bijbetalen. Een EV prive snap ik wel, heb zelf een e-golf en dat is toch wel een hele fijne auto. Als je zonnepanelen hebt kan het met de afbouw van de saldering ook interessant laden zijn. Zou vooral naar de voorwaarden kijken voordat je een 5 jarig contract afsluit.
 

Japanese Power

Donateur
En is zo’n private lease bedrag vast over de periode? Dus wordt dit geïndexeerd of niet? Kan behoorlijk schelen met de huidige inflatie.
PL bedrag blijft gelijk voor de hele periode. Ook als bij een EV de wegenbelasting in beeld komt. Die is wat YourLease me vertelde toen ik bezig was voor een CitiGo E iV in de PL.
 

jesse_s93

Donateur
Ik had mijn Scala via Skoda Financial Services (onderdeel van VW private lease) en daar kreeg ik wel jaarlijks een aanpassing van mijn leasebedrag als gevolg van stijging van de wegenbelasting. Kijk dus goed in de voorwaarden want dit verschilt dus wel per aanbieder of ze het maandbedrag jaarlijks (kunnen) aanpassen.

Toevoeging 23:10:
Škoda Private Lease wordt onder de voorwaarden van het Keurmerk Private Lease aangeboden door Volkswagen Pon Financial Services B.V., ingeschreven in het handelsregister onder nummer 20073305. Getoonde tarieven zijn o.b.v. private lease inclusief BTW, bij 60 maanden, 10.000 km per jaar, € 500 eigen risico en regio Utrecht. Tarieven kunnen per regio afwijken in verband met provinciale opcenten. Brandstof is niet inbegrepen. Na jaar 1 bedraagt de tussentijdse opzegvergoeding maximaal 40% van de resterende leasetermijnen. Afbeeldingen kunnen afwijken van de werkelijkheid. Toetsing en registratie bij BKR te Tiel. Aanbod geldig tot en met 31 augustus 2023, zolang de voorraad strekt. Volgens het Belastingplan 2020 wordt de korting op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s en plug-in hybrides vanaf 1 januari 2025 afgebouwd; hierdoor kan het termijnbedrag stijgen gedurende de looptijd van uw leasecontract. De Algemene Voorwaarden Keurmerk Private Lease, de Aanvullende voorwaarden op de Algemene voorwaarden Keurmerk Private Lease en de Algemene verzekeringsvoorwaarden zijn hier te vinden.

Bron: https://www.skoda.nl/private-lease (onderaan de pagina)
 

JdV

Lid
Tja. Particulier nieuw rijden lijkt mij altijd onverstandig. Jonge occasions genoeg. Vaak zonder de kinderziektes. En elektrisch....? Ik zie veel meer nadelen dan voordelen. Nog even en je kunt vanwege overbelasting van het stroomnet ook niet meer laden als je thuiskomt. Iedereen om 18.00 uur in de file aan het stopcontact.... En 's ochtend je auto niet of half opgeladen aantreffen.
 

OctaOcta

Actief lid
Ik denk dat dat ook in de kleine lettertjes van het PL-contract staat: zodra de vrijstelling voor EV’s vervalt, gaat ook het maandbedrag omhoog.
Dus dat is om het even…
En is al bekend hoe dan de wegenbelasting uitpakt? Met andere woorden: als ik dan opeens 120 per maand erbij krijg aan wegenbelasting voor een zware ev, dan wordt het steeds minder interessant.
 

OctaOcta

Actief lid
Tja. Particulier nieuw rijden lijkt mij altijd onverstandig. Jonge occasions genoeg. Vaak zonder de kinderziektes.
Ik had precies dit idee, maar ik zag in een kleine speurtocht vooral 2e hands auto’s van ca. 2-3-4 jaar oud, die nauwelijks minder kostten dan een nieuwe.

Voorbeeld: een 3 jaar oude rav4 redelijk basis hybride versie met 60.000 op de klok voor 35.000 euro. Een nieuwe is 46k. Overal schrok ik eigenlijk vd prijzen. :LOL:
 

leon-cupra

Forumguru
11.000€ … “nauwelijks minder “ … toch nog een aanzienelijk bedrag lijkt mij.
Dat de okkazies momenteel veel te duur staan, dat klopt uiteraard wel maar zal heel wss de komende tijd terug gecorrigeerd worden. Veel fabrikanten beginnen terug vlotter te leveren wat prijsdruk zal geven op de okkaziemarkt.
Tja. Particulier nieuw rijden lijkt mij altijd onverstandig. Jonge occasions genoeg.
Is te zien hoe lang je met een wagen zoekt te rijden. Hoe langer je met een wagen gaat rijden des te kleiner het afschrijvingsverschil wordt tussen nieuw en tweedehands. Koop je dan ook nog eens een Aziatische merk, ga je op een nieuwe ook langer garantie hebben wat de onderhoudskosten zal drukken. Dus particulier nieuw rijden is niet altijd onverstandig. In mijn geval is dat onverstandig. Ik verander graag van wagen. Laatste tijd om het jaar. Als je dan nieuw koopt kost het enorm veel aan afschrijving.
 

CharlesTucker

Forumguru
Wat @leon-cupra hierboven zegt klopt helemaal, wat verstandig is hangt helemaal af van je eigen voorkeuren en wensen. Als het puur en alleen om het geld zou gaan is het zowiezo niet verstandig om een auto te kopen of te leasen, die krengen zijn nogal duur ;).

Wat betreft het verschil tussen kopen en private lease, ook daar geldt vooral dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Wel nadat je je terdege geinformeerd hebt, en niet alleen bij de dealer. Die auto moet hoe dan ook betaald worden, door jou, dus financiele gevolgen zijn er altijd. Net als een lening heeft een private lease constructie bijvoorbeeld effect op een eventueel maximaal hypotheekbedrag (en terecht). BKR registratie is geen probleem, zolang je alles netjes op tijd betaalt heb je daar natuurlijk geen last van.

Puur financieel is private lease altijd ongunstig, want de leasemaatschappij moet er ook aan verdienen. Je "koopt" echter een hoop gemak en zekerheid, de zekerheid van een nieuwe auto, de zekerheid van geen onverwachte kosten (lees wel de kleine lettertjes heel goed!), maar ook de zekerheid van moeten betalen, elke maand, 4 of 5 jaar lang. Eventuele mazzeltjes (geen problemen, hogere inruilwaarde dan verwacht) zijn echter ook voor de leasemaatschappij. En na afloop van het contract lever je de auto in en heb je helemaal niets meer. Wat dat alles waard is, en dus wat verstandig is, weet je alleen zelf.
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Klopt helemaal, vooral goed de kleine lettertjes lezen. Mijn ervaring met de zakelijke lease is wel dat wat je zelf als normale gebruikssporen ziet voor de lease vaak als schade telt. Bij meer dan twee schades een verhoogd eigen risico. Als je daar vooraf rekening mee hebt gehouden zijn het geen onverwachte kosten maar ben bang dat menig private lease rijder dat toch niet had verwacht.
 

Captain Hook

Forumguru
En is al bekend hoe dan de wegenbelasting uitpakt? Met andere woorden: als ik dan opeens 120 per maand erbij krijg aan wegenbelasting voor een zware ev, dan wordt het steeds minder interessant.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024.


Was aanvankelijk aangekondigd dat de regeling tot en met 2020 zou gelden, inmiddels is besloten dat de vrijstelling van MRB tot en met 2024 geldt. Dit geldt overigens ook voor aanschafbelasting van een elektrische auto (BPM). 2025 is een overgangsjaar en geldt een korting van 75 procent op de wegenbelasting. Vanaf 2026 betaal je volledige bedrag.


Korting op wegenbelasting voor plug-in hybrides


Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto’s gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.

En dat komt ons ook goed uit, met de bestelde Kuga PHEV. Het eerste jaar betaal ik net zoveel MRB voor die veel zwaardere Kuga PHEV als nu met onze lichtgewicht Roomster. :thumbsup:
 

Canon-Eye

Forumguru
na afloop van het contract lever je de auto in en heb je helemaal niets meer.
Dat is op zichzelf toch ook gewoon onderdeel van het financiële totaalplaatje? Als je je eigen auto inruilt voor een versere, heb je daar wat startkapitaal voor beschikbaar dat je niet nodig hebt als de volgende een PL auto wordt. Je kunt je hoogstens afvragen wat het financieel betekent als je op enig moment ophoudt met (zelf) voor je vervoer te zorgen vanwege veranderde omstandigheden zoals een dienstauto, of ouderdom.

De meest zinnige kostenvergelijking krijg je m.i. als je alle autokosten inclusief de feitelijke afschrijving over een aantal jaren omrekent naar een maandgemiddelde. De afweging is dan of je de meerkosten van een PL-bak voor lief wil nemen in ruil voor het gemak en de zekerheid dat je niet voor onverwachte kosten komt te staan door pech of zo (maar dus ook geen onverwachte meevallers omdat je een erg gewild model komt inruilen, of omdat de dealer tegen het eind van het jaar nog effe zijn target wil halen).
 

CharlesTucker

Forumguru
Natuurlijk is dat onderdeel van het totaalplaatje, vandaar dat het het totaalplaatje, inclusief het begrijpen daarvan, zo belangrijk is. Maar waarde toekennen aan zaken als gemak en zekerheid is moeilijk.

Verder heb je met (private) lease natuurlijk een paar valkuilen, de prijs van opties en accessoires bijvoorbeeld, aanvinken verhoogt je maandbedrag, maar dat lijkt mee te vallen. Maar vermenigvuldig het eens met 48, of 60 ...
 

Jdbigg

Senior Member
Wat wordt de wegenbelasting na de vrijstellingsperiode? Ik had ooit zo’n energiezuinige bpm vrije Volvo diesel, heerlijk voordelig totdat ik opeens de volle mep aan wegenbelasting moest betalen.

En is zo’n private lease bedrag vast over de periode? Dus wordt dit geïndexeerd of niet? Kan behoorlijk schelen met de huidige inflatie.
Als er weer wegenbelasting komt op EV’s wordt die gewoon doorbelast aan de lease rijder.
 

hemi24

Forumguru
En dan is er ook nog zoiets als BPM vrijstelling die na 2024/2025 zal verdwijnen.
Ben benieuwd hoeveel mensen dan nog voor een EV zullen kiezen..!
 

Canon-Eye

Forumguru
BPM vrijstelling die na 2024/2025 zal verdwijnen.
Het zou mij niet verbazen als de autofabrikanten hun verkoopprijzen daar in meerdere of mindere mate op aan gaan passen - als ze althans die dingen nog willen blijven verkopen... De verschillende belastingheffing in allerlei landen is nu eenmaal onderdeel van de lokale marktomstandigheden, dus dit zal vast invloed hebben.
 

Japanese Power

Donateur
de prijs van opties en accessoires bijvoorbeeld, aanvinken verhoogt je maandbedrag, maar dat lijkt mee te vallen. Maar vermenigvuldig het eens met 48, of 60 ...
Geld dat dan niet voor alle zakelijke leaserijders. Die vaak zoveel mogelijk binnen het keasebudhet aanvinken en als het kan nog een eigen bijdrage nodig hebben omdat anders alle aanbinkbare opties er niet op zitten. M.i. Maakt dat geen enkel verschil tussen de PL rijders en hun zakelijke broertjes…
 

CharlesTucker

Forumguru
Vandaar dat ik "private" tussen haakjes had staan. maar dat was misschien niet duidelijk genoeg. Maar voor wat betreft zakelijke lease, als het binnen het toegekende leasebedrag past is het toch maar de helft (ongeveer), en alleen voor zover het opties betreft. Want opties verhogen de cataloguswaarde, en dus de bijtelling, accesoires niet. Maar goed, dit topic gaat specifiek over private lease van een Enyaq, laten we niet afdwalen.
 

OctaOcta

Actief lid
Het zou mij niet verbazen als de autofabrikanten hun verkoopprijzen daar in meerdere of mindere mate op aan gaan passen - als ze althans die dingen nog willen blijven verkopen... De verschillende belastingheffing in allerlei landen is nu eenmaal onderdeel van de lokale marktomstandigheden, dus dit zal vast invloed hebben.
Ik heb vooral het idee dat benzine auto’s erg duur worden gemaakt om de ev voordeliger te laten lijken. Moet een benzine octavia echt zoveel kosten?
 
Bovenaan Onderaan